رئیس دانشگاه تهران: دانشجو تا کجا باید مصونیت داشته باشد؟

دانشجویان دانشگاه تهران: این‌ها تلاش‌هایی مذبوحانه‌ برای لاپوشانی حقارتی ذاتی‌اند

پس از بیانیه دانشجویان دانشگاه تهران در مورد سرکوب‌ها در این دانشگاه و همچنین فشار بر دانشجویان و استادان، محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، جلسه‌ پرسش و پاسخی با دانشجویان برگزار کرد. او با اشاره به اعتراض‌هایی که در کشورهای اروپایی شکل می‌گیرد، به دانشجویان تاخت و تحریم کلاس‌ها را زیر سوال برد.

مقیمی گفت: «این تحریم کلاس‌ها خبر خوبی را به بیرون از دانشگاه مخابره نمی‌کند و تصویر علاقه دانشجو به تعطیلی کلاس‌ها را نشان می‌دهد که دانشجو بیاید دانشگاه، چند فحش بدهد، بعد به خوابگاه برود تا استراحت کند.»

رئیس دانشگاه تهران به دخالت نهادهای امنیتی در سرکوب اعتراضات دانشجویی نیز اشاره کرد و افزود: «همچنین اگر بخواهیم صادق باشیم، نهادهای امنیتی به اتفاق‌های دانشگاه بی‌تفاوت نیستند.»

مقیمی به صورت غیرمستقیم بسیج و نهادهای امنیتی را مسئول سرکوب دانشجویان در دانشگاه دانست و گفت: «آنچه در دانشگاه تهران اتفاق افتاد، پس از نزدیک به ۳۰ روز اجتماعات رقم خورد. در کدام اجتماعات حراست ممانعت کرد؟ درست است برخی رفتارهای اشتباه نیز صورت گرفت که باید تعدیل شود. می‌گویند دانشجو مصونیت دارد، اما این دانشجو تا کجا مصونیت دارد؟»

مقیمی همچنین گفت که از نظر او، ورود لباس شخصی‌ها به دانشگاه تهران در حداقل‌ترین میزان ممکن اتفاق افتاده است. این در حالی‌ است که پیش از این، ویدیوهایی از سرکوب و ضرب‌وشتم دانشجویان به دست نیروهای حراست و بسیج دانشگاه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود که در آن‌ها، دانشجویان علیه حراست این دانشگاه شعار می‌دادند. آن‌ها در بیانیه‌هایشان هم به این موضوع اشاره می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیک‌نژاد، نماینده جنبش عدالت‌خواهی دانشجویی دانشگاه تهران، نیز با اشاره به این اتفاق گفت: «گرفتن تلفن همراه و ضبط کارت دانشجویی هیچ وجه قانونی ندارد و به‌شدت محکوم است. حراست دانشگاه هیچ حقی برای ضرب‌وشتم دانشجویان ندارد و کوتاهی دانشگاه در نظارت بر این امر،  بین دانشگاه و دانشجویان شکاف ایجاد می‌کند.»

نمایندگان دانشجویان حاضر در این جلسه اکثرا از طیف نزدیک به حاکمیت بودند. فاطمه مفیدی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، در این نشست، ضمن مرتبط دانستن معترضان به عربستان سعودی و ایران اینترنشنال و جیش العدل و آمریکا گفت: «حدود یک ماه است در کشور اتفاق‌هایی را شاهدیم که از فوت خانم امینی شروع شد و به طرز عجیبی به تحریم کلاس‌ها و عصبانیت نیروهای تجزیه‌طلب منجر شد.»

جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران روز شنبه در واکنش به اتفاق‌های اخیر دانشگاه تهران و دانشکده علوم اجتماعی با صدور بیانیه‌ای، صریح نوشتند: «آنقدر حقیرید که وحوش بی‌نام‌ونشانتان را برای سرکوب جوانه‌ها روانه دانشگاه می‌کنید؛ آنقدر حقیرید که استادانمان را مجبور می‌کنید حتی با حضور یک نفر، کلاس تشکیل دهند؛ آنقدر حقیرید که اجازه دادید دست مغزهای خالی از اندیشه به روی صاحبان اندیشه بلند شود.»

در این بیانیه، آنچه مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی در این مدت به نمایش گذاشته‌اند، «تلاشی مذبوحانه برای لاپوشانی حقارتی ذاتی» توصیف شده است.