تغییرات اساسی در حزب کمونیست چین؛ «شی» در جایگاه نخست می‌ماند؟

در اصلاحیه‌های قانون حزب، شی به‌عنوان رهبر «هسته‌ای» تعریف شد و ایده‌های او همچون اصول راهنمای توسعه آینده چین مورد تاکید قرار گرفت

حزب کمونیست چین روز شنبه ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر)‌، کنگره «دو بار در دهه» خود را به پایان رساند. اتمام این کنگره با تصویب اصلاحیه‌هایی در منشور آن همراه بود که با هدف تثبیت جایگاه اصلی شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین انجام گرفت.

به گزارش رویترز، یکی دیگر از اقدام‌هایی که در این کنگره انجام شد،‌ معرفی کمیته مرکزی جدید بود که دو مقام کلیدی بدون روابط نزدیک با شی جین پینگ را در خود ندارد.

کمیته مرکزی جدید حزب کمونیست چین شامل لی کچیانگ، نخست‌وزیر و همچنین وانگ یانگ، رئیس کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین نمی‌شود. به عقیده تحلیلگران، این اتفاق نشانه‌ آن است که کمیته دائمی بعدی دفتر سیاسی که قرار است حوالی ظهر روز یکشنبه رونمایی شود، احتمالا تنها شامل افراد نزدیک به شی خواهد بود.

لی کچیانگ که در ماه مارس از سمت نخست‌وزیری کناره‌گیری می‌کند، همچنین وانگ یانگ، هر دو ۶۷ سال دارند و بنابراین طبق هنجارهای سنی چین شرایط این را داشتند که پنج سال دیگر نیز در کمیته دائمی قدرتمند هفت‌نفره خدمت کنند. یانگ از سوی برخی ناظران حزب، نامزد جانشینی لی به‌عنوان نخست‌وزیر در نظر گرفته می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش‌ رسانه‌ها، هیچ‌یک از این دو روابط خوبی با شی ندارند و او احتمالا چهار چهره جدید را وارد کمیته دائمی خواهد کرد. این دو سیاستمدار با اتحادیه جوانان کمونیست ارتباط دارند. این اتحادیه، شامل گروهی از افراد است که زمانی تاثیرگذار بود، اما به گفته کارشناسان در دوران شی جین‌ پینگ قدرت را از دست داده بود.

سریکانت کونداپالی، استاد مطالعات چین در دانشگاه جواهر لعل نهرو درباره تغییرات در حزب کمونیست چین گفت: «شی جین پینگ با هر روشی در تلاش است تا جایگاه نخست خود را تثبیت کند، آن هم نه فقط در مقام دبیر کل حزب، بلکه در تمام زمینه‌ها.»

به گفته او، اصلاحاتی که روز شنبه در قانون این حزب انجام گرفت، نشان می‌دهد تغییرات جدید با هدف تثبیت جایگاه اصلی شی و نقش رهبری اندیشه سیاسی او در حزب انجام گرفته است.

 در اصلاحیه‌های قانون حزب، شی به‌عنوان رهبر «هسته‌ای» حزب تعریف شد و ایده‌های او همچون اصول راهنمای توسعه آینده چین مورد تاکید قرار گرفت.

کمیته مرکزی جدید روز یکشنبه کمیته دائمی نخبگان دفتر سیاسی را انتخاب خواهد کرد و انتظار می‌رود که شی ۶۹ ساله سومین دوره رهبری را به‌دست آورد. سومین دوره پنج ساله رهبری، جایگاه شی را به‌عنوان قدرتمندترین حاکم چین از زمان مائو تسه تونگ، رهبر موسس جمهوری خلق، مستحکم می‌کند.

رهبر جدید حزب زمانی رونمایی می‌شود که شی -که به‌طور گسترده انتظار می‌رود در این مقام بالای کشور چین در سمت دبیر کل حزب باقی بماند- به اتاق روزنامه‌نگاران در تالار بزرگ وارد شود و سپس سایر اعضای کمیته دائمی او را دنبال کنند.

دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، رئیس این حزب و عالی‌رتبه‌ترین مقام در جمهوری خلق چین است. شی جین پینگ در سال ۲۰۱۲ به این مقام رسید و جانشین هو جینتائو شد.

شی جین پینگ هفته گذشته در یک سخنرانی دو ساعته درباره عملکرد خود گفت: «بیستمین کنگره حزب کمونیست چین در زمان حساسی که تمامی اعضای حزب و مردم چین از هر قومیتی در راه ساختن یک کشور مدرن سوسیالیستی بسیج شده‌اند، برگزار می‌شود.»

شی در آن سخنرانی، یک بار دیگر بر ادامه مبارزه با فساد در میان اعضای حزب تاکید کرد. او گفته‌های منتقدانش مبنی بر استفاده ابزاری از سیاست مبارزه با فساد به‌منظور حذف رقبا را رد کرد و گفت: «مبارزه با فساد یک پیروزی قاطع به دست آورده و آسیب‌های متوجه حزب، دولت و ارتش را خنثی کرده است.»

بیشتر از جهان