طالبان از آموزگاران زن در بلخ آزمون علوم دینی گرفتند

به گفته مسئولان اداره معارف طالبان در بلخ، کسانی که در این آزمون قبول نشوند، اخراج می‌شوند

منابع محلی در شهر مزارشریف، مرکز استان بلخ، از برگزاری آزمون علوم دینی برای آموزگاران زن خبر دادند. اداره معارف طالبان روز جمعه ۲۹ مهر، با برگزاری آزمون علوم دینی برای آموزگاران زن، اعلام کرد کسانی که در این آزمون قبول نشوند اخراج خواهند شد.

آموزگاران زن مزارشریف در یک سال گذشته، به‌رغم محدودیت‌هایی که طالبان تحمیل کرده‌اند، به کارشان در مدارس دخترانه و پسرانه ادامه داده‌اند. مزارشریف از معدود شهرهای افغانستان است که مدارس دخترانه در آن همچنان باز است. آموزگاران زن در این یک سال، با فشارها و محدودیت‌های زیادی در زمینه پوشش، نحوه ارتباط با دانش‌آموزان پسر و سایر مسائل مواجه شدند، اما این بار طالبان تصمیم گرفته‌اند به بهانه آزمون علوم دینی، مانع کار شمار زیادی از آموزگاران زن شوند.

برخی آموزگاران زن در مزارشریف گرفتن آزمون دینی از زنان آموزگار در یک کشور اسلامی را تحقیر و اتهام‌زنی به زنان می‌دانند. یکی از آن‌ها که ۳۰ سال سابقه تدریس دارد به ایندیپندنت فارسی گفت: «مشخص است که هدف از این کار حذف بیشتر زنان است.» او در ادامه افزود گرفتن آزمون علوم دینی از زنانی که در یک جامعه اسلامی رشد و تحصیل و همواره اصول دینی را رعایت کرده‌اند نوعی بی‌حرمتی است. این زن آموزگار تاکید کرد: «طالبان همواره به مسلمانی و عفت زنانی که در بیرون از خانه کار می‌کنند شک دارند. آزمون دینی از آموزگاران زن به این معنا است که آن‌ها ما را زنانی ناآگاه از دین و در واقع بی‌بند‌وبار می‌پندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک ماه پیش، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در یک نامه رسمی به وزارت‌های حج و اوقاف، معارف و ریاست دادگاه عالی، دستور داد که همه کارکنان، آموزگاران و امامان مساجد را که در دوره حکومت قبلی به کار گمارده شده‌اند، برکنار کنند. در این نامه به‌‌طور مشخص ذکر شده بود: «تنها کسانی که در شهرها و شهرستان‌های مفتوحه قبلی [جاهایی که در دوره جمهوریت نیز تحت تصرف طالبان بود] در این بخش‌ها کار می‌کردند، از این دستور مستثنی‌اند.»

مزارشریف از جمله شهرهایی بود که در بیست سال گذشته، نسبت به دیگر شهرهای افغانستان، امنیت بهتر و فضای اجتماعی بازتری داشت. مزارشریف یک روز پیش از سقوط کابل، به دست طالبان افتاد. به همین دلیل، این شهر بر اساس دستور وزارت امر به معروف طالبان، از مناطق مفتوحه پیشین به شمار نمی‌رود و کارکنان دادگاه عالی، آموزگاران و امامان مساجد این شهر باید از کار عزل شوند.

به نظر می‌رسد طالبان با برگزاری این نوع آزمون‌ها، در پی اجرای دستور وزارت امر به معروف‌اند؛ زیرا در غیر این صورت، عزل یک‌باره و بی‌دلیل صدها کارمند و آموزگار می‌تواند برای طالبان مشکل‌ساز شود.

طالبان پیش‌تر در ماه‌های آغازین بازگشتشان به قدرت، قضات و دادستان‌های زن را خانه‌نشین کردند و حتی قضات مرد را به‌دلیل فعالیت تحت حکومت دولت پیشین، عزل کردند. طالبان معتقدند که کارکنان دولت پیشین دست‌نشانده‌های غرب بودند و مقابل جهاد ایستاده بودند. این موضوع بارها در سخنرانی‌های اعضای بلندپایه طالبان شنیده شده است. به همین دلیل، طالبان در یک سال گذشته کلیدی‌ترین مناصب دولتی را بدون توجه به تخصص و دانش، به‌عنوان پاداش جنگ به فرماندهان و سربازانشان داده‌اند.