شاعران و نویسندگان دور از وطن: معترضان برای ابتدایی‌ترین خواسته‌هایشان به قتلگاه می‌روند

«مردم به مبارزه با تبعیض‌های قومی، جنسیتی، دینی و طبقاتی برخاسته‌اند»

شماری از شاعران و نویسندگان ایرانی دور از وطن در بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با مردم معترض ایران، کشتار کودکان بی‌گناه به دست جمهوری اسلامی و سرکوب معترضان را محکوم کردند.

نویسندگان و شاعران در تبعید در بیانیه خود به «خسته و زخمی» بودن «مادر ایران» در چند دهه اخیر و خشم مردم اشاره کرده و افزوده‌اند: «امروز جوانان سرزمینمان برای ابتدایی‌ترین خواسته‌های برحق زندگی‌شان با شعار زن، زندگی، آزادی با دستان خالی به خیابان آمده‌اند و جان جوانشان را به قتلگاه می‌برند.»

امضاکنندگان این بیانیه در ادامه اعلام کردند به یاد مهسا امینی و به احترام نیکا، حدیث، سارینا، آرش، آرمان و کودکان بی‌گناهی مانند جواد ۱۲ ساله که در زاهدان کشته شد، همبستگی خود را با مردم ایران اعلام می‌کنند.

شاعران و نویسندگان «معتقد به دموکراسی» در پایان بیانیه خود تاکید کرده‌اند که مردم ایران برای احقاق حقوق برحقشان علیه تبعیض‌های قومی، جنسیتی، دینی و طبقاتی و نابودی ارتجاع و استبداد حاکم، به مبارزه برخاسته‌اند». 

شهرنوش پارسی‌پور، نسیم خاکسار، سرور کسمایی، امیرحسن چهلتن، جمشید برزگر،  محمد محمدعلی، ناصر زراعتی، ویدا فرهودی، پروین اردلان و مهین خدیوی از جمله امضاکنندگان این بیانیه‌اند.

کانون نویسندگان ایران نیز روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه، در بیانیه‌ای با خانواده‌های دادخواه دانش‌آموزان و زندانیان، اعلام همبستگی کردند و آنچه را که هفته گذشته بر کودکان و زندانیان رفت از «سیاه‌ترین برگ‌های کارنامه حاکمیت کنونی» دانستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه نیز آمده بود: «آنچه حاکمیت در مدرسه و زندان رقم زد، نه فقط سرکوب حق آزادی بیان کودکان و زندانیان بلکه اقدامی جنایتکارانه‌ بود.»

کانون نویسندگان ایران همچنین در واکنش به سرکوب معترضان نوشت: «سرکوب مردمی که با دست خالی زبان به اعتراض گشوده‌اند در چهل و چند سال اخیر اتفاقی هرروزه بوده است. حاکمیت در این مرحله از سرکوب، همچون همیشه با انکار واقعیت، شایعه‌پراکنی و تحریف افکار عمومی در کار خنثی کردن کوشش تشکل‌ها و گروه‌های مردمی برای بیان حقیقت است.»

پیش‌تر نیز بیش از یک‌صد تن از نویسندگان و هنرمندان ایرانی در تبعید، در بیانیه‌ای مشترک مهسا (ژینا) امینی را یکی از قربانیان «خشونت سیستماتیک جمهوری اسلامی علیه زنان» دانسته و از جامعه جهانی خواسته بودند به «مماشات» با حکومت ایران پایان دهد.

هنرمندان و نویسندگان در تبعید در بیانیه خود تاکید کردند که قتل مهسا امینی «ادامه تبعیض و ظلمی است که بیش از چهار دهه زنان را در چنبره خود گرفتار کرده است».

هنرمندان و نویسندگان خارج از کشور با بیان اینکه سراسر ایران در سه سال اخیر صحنه اعتراض مردم به «بی‌کفایتی و ستم بی‌حدوحصر» جمهوری اسلامی بود، افزودند: «دیکتاتوری مستبد، عمر و جان ایرانیان و آب و خاک ایران را قربانی ایدئولوژی خود کرده است.»

خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت که در ۲۶ شهریورماه پس از کشته شدن مهسا امینی، در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد، همچنان به شکلی فراگیر ادامه دارد.