اسماعیلی: دستگاه‌های امنیتی با وزارت ارشاد «واقعا همکاری» کرده‌اند

در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، با شماری از روزنامه‌نگاران و هنرمندان برخوردهای امنیتی صورت گرفته و برخی نیز بازداشت شده‌اند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مدعی شد که تنها تعداد اندکی از خبرنگاران بازداشت شده‌اند. او ضمن دفاع از برخوردهای امنیتی با هنرمندان معترض همچنین مدعی شد که این اقدام‌ها با هدف برقراری «آرامش» در فضای عمومی انجام می‌شود.

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، همراهی و حمایت برخی چهره‌های مشهور و هنرمندان مطرح را در پی داشت. نهادهای امنیتی در طول یک ماه گذشته به روش‌های مختلفی از قبیل بازداشت، احضار، بازجویی، تهدید، اعمال فشار و توقیف گذرنامه تلاش کردند هنرمندان معترض را از ادامه همراهی با مردم منصرف کنند.

وزیر ارشاد دولت رئیسی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، تلویحا از اقدام‌های امنیتی علیه هنرمندان دفاع کرد و گفت: «بنای ما این است که فضای عمومی کشور را به سمت آرامش هدایت کنیم و هر اقدامی که این فضای آرامش را دچار خدشه کند از نظر ما مردود است.»

او که پیش‌تر به هنرمندان زن که حجاب خود را برداشته بودند، توصیه کرده بود دنبال کار دیگری باشند، در مصاحبه اخیرش نیز هنرمندان معترض را به برهم زدن آرامش عمومی متهم کرد و به صراحت گفت که وزارت ارشاد درباره ناآرامی‌ها با دستگاه‌های دیگر (نهادهای امنیتی) همکاری دارد.

اسماعیلی درباره خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بازداشتی نیز که صرفا وظیفه اطلاعی‌رسانی‌شان را انجام داده‌اند، ادعایی مشابه را تکرار کرد و گفت که تعداد آن‌ها زیاد نیست.

وزیر ارشاد در ادامه ادعای «خطای» خبرنگاران بازداشتی را مطرح کرد و افزود: «حوزه معاونت مطبوعاتی را در این خصوص مامور کردیم. این دوستان را همه می‌شناسیم و اگر خطایی هم کرده باشند تلاش می‌کنیم تا برطرف شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او دستگاه‌های امنیتی در این خصوص با وزارت ارشاد «واقعا همکاری» کرده‌اند.

سخنان وزیر ارشاد دولت رئیسی یک روز پس از آن منتشر شد که ماموران امنیتی ماندانا صادقی، خبرنگار اهل آبادان و همسرش را دستگیر کردند. هم‌زمان فرزانه یحیی‌آبادی، خبرنگار محلی آبادان و فرخنده آشوری، خبرنگار ساکن شیراز نیز دستگیر شدند. پیش از آن نیز فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام کرده بود که در جریان اعتراض‌ها دست‌کم ۲۴ خبرنگار بازداشت شدند.

سازمان گزارشگران بدون مرز هم روز ۲۸ سپتامبر (۶ مهر) به مناسبت «روز بین‌المللی دسترسی جهانی به اطلاعات» اعلام کرد که دست‌کم ۳۳ روزنامه‌نگار ایرانی زندانی‌اند. این آمار در طول دو هفته گذشته همچنان افزایش یافته است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران پس از حمله ماموران امنیتی به زندانیان در زندان اوین در بیانیه‌ای اعلام کرد «مسئولیت جان روزنامه‌نگاران زندانی بر عهده حکومت ایران است».

بر اساس اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌های سال ۲۰۲۲ از میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۷۸ قرار دارد.

پیش‌تر آنتونی بلاگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌‌ای تاکید کرده بود که مقام‌های حکومت ایران باید در مورد حقوق اساسی آزادی بیان برای همه شهروندان، ازجمله روزنامه‌نگاران اقدام کنند. او افزود: «همکاران ما باید فورا آزاد شوند و اجازه گزارش آزادانه داشته باشند. ما همچنین از مقام‌ها می‌خواهیم که فورا به اخلال گسترده در اینترنت ایران پایان دهند.»