نویسنده سریلانکایی برنده جایزه ادبی بوکر ۲۰۲۲ شد

داستان رمانی که شاهان کاروناتیلاکا برای نوشتن آن برنده بوکر شد، در سریلانکا طی جنگ داخلی این کشور اتفاق می‌افتد

پس از همه‌گیری کووید-۱۹ این نخستین‌باری است که مراسم اهدای جایزه ادبی بوکر به‌شکل حضوری برگزاری می‌شود - AFP

شاهان کاروناتیلاکا، نویسنده سریلانکایی، موفق شد برای دومین رمانش به‌نام «هفت قمر معالی آلمیدا» (The Seven Moons of Maali Almeida) برنده جایزه ادبی بوکر شود. این کتاب درباره یک عکاس جنگ و ماموریت او در زندگی پس از مرگ است.

پس از دوران همه‌گیری کووید-۱۹ این نخستین‌باری است که مراسم اهدای جایزه ادبی بوکر به‌شکل حضوری برگزاری می‌شود. 

کاروناتیلاکا در این مراسم جایزه‌اش را به مبلغ ۵۰ هزار پوند دریافت کرد و گفت: «امیدوارم کتابم در آینده‌ای نه‌چندان دور در سریلانکا خوانده و از داستان‌هایش درس گرفته شود. امیدوارم همگان بفهمند که فساد، نژادپرستی و قبیله‌‌گرایی کارساز نبوده است و هرگز کارساز نخواهد بود. همچنین امید من این است که کتابم در بخش فانتزی کتابفروشی‌ها باشد و با رئالیسم یا طنز سیاسی اشتباه گرفته نشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داستان رمان کاروناتیلاکا به سال ۱۹۹۰ برمی‌گردد و در سریلانکا طی جنگ داخلی این کشور اتفاق می‌افتد. در این داستان، برای شخصی به نام معالی زمان بسیار مهم است، او هفت قمر فاصله دارد تا به عزیزانش برسد و آن‌ها را از بی‌رحمی درگیری‌های کشورش آگاه کند.

برنده جایزه ادبی معتبر بوکر ۲۰۲۲ پیش از این در سال ۲۰۱۱ رمان دیگری به نام «مرد چینی» منتشر کرده بود.

در فهرست نهایی نامزدهای جایزه بوکر امسال کتاب‌های متفاوتی حضور داشتند، از جمله آثاری از آلن گارنر، نویسنده بریتانیایی؛ نوویولت بولاوایو، نویسنده زیمبابوه‌ای؛ کلر کیگان، نویسنده ایرلندی؛ پرسیوال اورت، نویسنده آمریکایی؛ و الیزابت استراوت، نویسنده آمریکایی.

نیل مک‌گرگور، رئیس هیات داوران بوکر درباره کتاب برگزیده جایزه امسال گفت: «کتاب کاروناتیلاکا یک تریلر متافیزیکی است، داستانی مربوط به پس از مرگ که نه‌تنها مرزهای ژانرهای مختلف، بلکه مرزهای زندگی و مرگ، بدن و روح، و شرق و غرب را از بین می‌برد.»

او افزود: «این یک غوغای کاملا جدی فلسفی است که خواننده را به قلب تاریک جهان هدایت می‌کند و وحشت‌های مرگبار جنگ داخلی سریلانکا را به تصویر می‌کشد. در عین حال خواننده این اثر، لطافت و زیبایی، عشق و وفاداری، و دنبال کردن آرمان‌های انسانی را کشف می‌کند.»

مارگارت اتوود، سلمان رشدی و یان مارتل ازجمله برندگان پیشین جایزه ادبی بوکرند که اولین‌بار در سال ۱۹۶۹ اعطا شد. در رقابت برای دریافت این جایزه، همه آثاری که به زبان انگلیسی نوشته‌ و در بریتانیا و ایرلند منتشر شده باشند، واجد شرایط‌ شناخته می‌شوند. سال گذشته دیمون گالگوت برای نگارش رمان عهد، برنده این جایزه مهم ادبی شد.

بیشتر از کتاب