بسیاری از زنان یائسگی را عامل طلاق یا مشکلات زناشویی می‌دانند

علائم جسمانی یائسگی عبارت‌اند از گرگرفتگی، اختلال خواب و تعریق شبانه و از علائم ذهنی آن نیز می‌توان به بی‌حوصلگی و اضطراب، کاهش میل جنسی و اختلال تمرکز اشاره کرد

یک نظرسنجی جدیدی نشان داد که یائسگی عامل از هم پاشیدن برخی ازدواج‌ها است.

بنا بر نظرسنجی پروژه یائسگی قانون خانواده و [نهاد] پژوهش‌ و آموزش بهداشت نیوسون، هشت زن از ۱۰ زنی که با مشکلات زناشویی درگیرند، گفتند که علائم پیش از یائسگی یا خود یائسگی به زندگی خانوادگی‌ آنان فشار زیادی وارد می‌کند.

یائسگی می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها قبل از آخرین قاعدگی شروع ‌شود و تا چهار سال بعد از آخرین قاعدگی شما ادامه می‌یابد.

علائم جسمانی یائسگی عبارت‌اند از گرگرفتگی، اختلال خواب و تعریق شبانه و از علائم ذهنی آن نیز می‌توان به بی‌حوصلگی و اضطراب، کاهش میل جنسی و اختلال تمرکز اشاره کرد.

این نظرسنجی که روی هزار زن انجام شد، نشان داد که ۷۰ درصد آنان یائسگی را عامل طلاق یا مشکلات زناشویی خود می‌دانند و برخی نیز این امر را دلیل افزایش مشاجره یا خشونت خانگی برشمرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنها یک‌سوم از زنان این نظرسنجی گفته‌اند که برای تسکین این علائم به آن‌ها درمان یا درمان جایگزین هورمونی (HRT) پیشنهاد کرده‌اند. اما بیشترشان تصور می‌کردند که کسب حمایت یا درمان احتمالا زندگی مشترکشان را نجات می‌دهد.

۶۵ درصد از آن‌هایی که اچ‌آرتی مصرف کردند، گفتند که [این درمان] بر علائم مرتبط با یائسگی‌ آنان تاثیر مثبتی گذاشته است.

دکتر لوییز نیوسون، پزشک عمومی و مدیر نیوسون هلت، در بیانیه‌ای گفت: «علائم جسمی یائسگی به‌خوبی شناخته شده‌اند و غالبا درباره آن‌ها صحبت می‌شود، اما تاثیر آن بر سلامت روان اغلب نادیده گرفته می‌شود و این برای بسیاری از زنان فاجعه‌بار است و در نتیجه روی کار، روابط و امور مالی‌ آنان تاثیر منفی عمیقی می‌گذارد.»

«ماموریت ما بهبود نتایج سلامتی از طریق آموزش و پژوهش‌های بیشتر برای زنانی است که در دوره پیش از یائسگی و یائسگی قرار دارند و پژوهش اخیر دقیقا همین کار را انجام می‌دهد.»

بنیاد خیریه آوا (AVA) در سال ۲۰۲۱ یافته‌های اولیه خود را در قالب مطالعه‌ای که به بررسی ارتباط میان یائسگی و خشونت خانگی می‌پرداخت، منتشر کرد.

این مطالعه نشان داد که بین یائسگی و خشونت خانگی رابطه‌ای دوسویه وجود دارد: یائسگی بر روابط فرد تاثیر می‌گذارد و خشونت خانگی بر علائم یائسگی تاثیرگذار است.

در این گزارش آمده است: «یافته‌های ما نشان می‌دهد زنانی که هم با یائسگی و هم خشونت خانگی مواجه‌اند، احتمالا به‌شدت نیازمند درمان‌اند. فقدان آشکار حمایت تخصصی یا پرس‌وجوهای عادی مربوطه باعث می‌شود فرصت مداخله پزشک در ملاقات‌های مرتبط با یائسگی از دست برود.»

اگر محتوای این مقاله درمورد شما صدق می‌کند، با تلفن کمک‌رسانی ملی خشونت خانگی با شماره ۲۰۰۰۲۴۷ تماس بگیرید. از ابزار گفت‌وگوی آنلاین «پناهگاه» که از دوشنبه تا جمعه از ساعت ۱۵ تا ۲۲ باز است نیز می‌توانید استفاده و با یک مشاور صحبت کنید.

گزارش تکمیلی از پی‌ای

© The Independent

بیشتر از زندگی