درخواست آرژانتین از قطر: محسن رضایی را بازداشت کنید

معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه با امیر قطر در دوحه ملاقات کرد

نام محسن رضایی به اتهام دست داشتن در بمب‌گذاری مرکز یهودیان در آرژانتین در فهرست افراد تحت تعقیب اینترپل قرار دارد-اینترپل

آرژانتین روز دوشنبه از قطر خواست، محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که به دوحه سفر کرده است را به دلیل نقش او در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان در بوینس‌آیرس بازداشت کند.

ایرنا دوشنبه گزارش داد که محسن رضایی به قطر سفر کرده و با شیح تمیم بن حمد آل ثانی، امیر این کشور دیدار کرده است. قطر در تابستان امسال میزبان یک دور مذاکره بین نمایندگان ایران و اروپا برای احیای برجام بود.

بمب‌گذاری آمیا ۸۵ کشته و ۳۰۰ مجروح برجا گذاشت و دادستان ویژه آرژانتین رضایی را به دلیل مشارکت در طراحی این حمله تحت پیگرد قرار داده است.

دادستان‌های این پرونده با ارسال درخواستی به وزارت امور خارجه آرژانتین از این وزارتخانه خواسته‌اند که از تمامی ابزار‌های دیپلماتیک برای بازداشت محسن رضایی استفاده کند.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت که وزارت امور خارجه آرژانتین پس از تایید حضور محسن رضایی در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس، با این درخواست موافقت کرده است.

این منبع مطع گفت: «وزارت امور خارجه آرژانتین خواستار همکاری اینترپل برای بازداشت محسن رضایی است و وزیر خارجه، سفیرمان در دوحه را برای ارتباط سریع با وزارت خارجه قطر و گزارش شرایط هدایت کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسن رضایی ژانویه گذشته برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه به این کشور سفر کرده بود. آرژانتین نسبت به انجام این سفر و همچنین معرفی رضایی به عنوان معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده بود.

پیش‌تر در جریان سفری که گفته می‌شود محسن رضایی به مسکو انجام داد، آرژانتین خواستار بازداشت او شده بود.

رضایی، فرمانده سابق سپاه که از مشاوران علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است پیش‌تر تهدید کرده بود که اگر اسرائیل و آمریکا اقدامی علیه ایران انجام دهند، شهرهای اسرائیل را از روی زمین محو می‌کند.

نام رضایی از سال ۲۰۰۷ در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس بین‌الملل (اینترپل) قرار دارد.

بیشتر از جهان