انصراف ایران از میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷

درخواست میزبانی فدراسیون فوتبال بیشتر یک مانور تبلیغاتی بود 

در همین جلسه، میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۳ به قطر سپرده شد و این کشور حدود یک سال بعد از جام جهانی، میزبان این تورنمنت معتبر قاره خواهد بود- Handout / ASIAN FOOTBALL CONFEDERATION / AFP

در پایان جلسه هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا، خبر رسید که ایران از میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ انصراف داده است. فدراسیون فوتبال سه سال قبل در نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا برنامه جامعش برای میزبانی این تورنمنت را اعلام کرده بود، ولی با ارسال نامه‌ای از انصرافش خبر داد. عربستان و هند، دو نامزد باقیمانده‌اند و میزبان این تورنمنت در جلسه بعدی این هیات انتخاب می‌شود.

سایت «ورزش سه» درباره دلایل چندگانه این انصراف نوشته است: «تحریم‌ها باعث شده که اسپانسرهای مختلف کنفدراسیون فوتبال آسیا نتوانند در ایران کار خود را پیش ببرند. حق پخش تلویزیونی مشکل دیگر کسب این میزبانی است و شرکت‌های طرف قرارداد با جام ملت‌های آسیا (AFC) امکان حضور در ایران را ندارند. دیگر موضوع مورد بحث، نقص در امکانات زیرساختی، مثل استادیوم‌های ایران است. ورزشگاه‌هایی که به استاندارد ای.اف.سی. نزدیک هستند، شاید به تعداد انگشتان یک دست باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون فوتبال ایران برای میزبانی جام ملت‌های ۲۰۱۹ هم اعلام نامزدی کرده بود که موفقیتی نداشت، و برگزاری این تورنمنت سهم امارات شد درخواست‌ میزبانی ایران برای چنین تورنمنت‌ بزرگی در سال‌های گذشته، بیشتر به مانور تبلیغاتی شباهت دارد و موفقیت در رقابت با کشورهای مدرن قاره، ماموریتی ناممکن است.

کیفیت زیرساخت‌های فوتبال ایران حتی برای برگزاری لیگ برتر هم کفایت نمی‌کند و هر هفته مربیان و بازیکنان تیم‌ها بابت مشکلاتی مثل کیفیت چمن، نور ورزشگاه‌ها، یا هتل‌های بعضی از شهرهای میزبان گلایه می‌کنند. ایران با چنین امکاناتی در رقابت با کشورهای آسیایی که ورزشگاه‌ها، هتل‌ها، و امکانات حمل‌و‌نقل لوکس و پیشرفته‌ای دارند، هیچ بختی برای کسب میزبانی ندارد. به این‌ها باید محدودیت‌های اجتماعی را هم اضافه کرد که امکان حضور هواداران خارجی را محدود می‌کند.

در همین جلسه، میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۳ به قطر سپرده شد و این کشور حدود یک سال بعد از جام جهانی، میزبان این تورنمنت معتبر قاره خواهد بود. کره جنوبی و اندونزی در رقابت با قطر که ورزشگاه‌های جدیدی برای جام جهانی ساخته است، بختی نداشتند. البته قطر بعد از کسب این میزبانی پیشنهاد داد که مسابقات به جای ژوئن، در ژانویه ۲۰۲۴  برگزار شود تا تیم‌ها از گرمای تابستانی این کشور در امان باشند.  قطر در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۱۱ نیز میزبان جام ملت‌ها بوده است و برای سومین بار از بهترین‌های فوتبال قاره آسیا پذیرایی می‌کند.

ایران در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۶ میزبان جام ملت‌های آسیا بوده است، ولی در ۴۵ سال گذشته نتوانسته است میزبان تورنمنت فوتبال معتبری باشد.

بیشتر از فوتبال