گام اول زنان ایران در جام ملت‌ها: توقف میزبان

تسلط ایران در نیمه اول، درخشش زهره کودایی در نیمه دوم

تیم ملی زنان ایران در اولین بازی خود در جام ملت‌های آسیا مقابل هند با نمایشی مسلط، به تساوی صفر-صفر دست یافت.

هند که میزبان جام ملت‌های آسیا است، با سابقه ۹ بار حضور در این جام مقابل ایران به میدان رفت. این تیم در نیمه اول، تحت تاثیر ایران بود اما در نیمه دوم بر بازی مسلط شد اما این بار نوبت درخشش زهره کودایی، دروازه‌بان تیم ملی ایران رسیده بود. کودایی بهترین و موثرترین بازیکن تیم ایران بود و برای نجات دروازه تیمش بسیار تلاش کرد. این بازی در ورزشگاه دی وای پاتیل بمبئی برگزار شد.

ایران در این بازی ۳۵.۹ درصد مالک توپ بود و هند با ۶۴.۱ درصد مالکیت، فرصت‌های بیشتری برای گلزنی در اختیار داشت اما موفق نشد دروازه تیم ایران را باز کند.

تیم ملی زنان هند، نخستین حریف ایران، اگرچه در جام‌ ملت‌ها سابقه قهرمانی ندارد، دو بار نایب‌قهرمان شده و یک بار مقام سوم را به دست آورده است. توماس دنربی، سرمربی هند، ۶۲ ساله و اهل سوئد است که در لیگ سوئد با تیم هاماربی قهرمان شده، هفت سال روی نیمکت تیم ملی فوتبال زنان سوئد نشسته است و در تیم ملی فوتبال زنان نیجریه و زیر ۱۷ سال‌ هند سابقه دارد. او برای آمادگی در جام ملت‌ها، همراه با تیم ملی زنان هند اردوهای مفصل و بازی‌های تدارکاتی مقابل برزیل و شیلی را پشت سر گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما برای مریم ایران‌دوست، سرمربی تیم ملی ایران، این اولین تجربه‌ حضور در جام ملت‌ها است و تیمی را به این جام برده که از برگزاری حتی یک اردوی خارجی و بازی تدارکاتی ملی هم محروم بوده است. از ۱۹ دوره جام ملت‌های آسیا بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۲۱، این نخستین بار است که تیم ملی زنان ایران در این جام بازی می‌کند.

حضور نداشتن در چنین رقابت‌هایی باعث می‌شود موقعیت ایران در جام ملت‌ها قابل‌پیش‌بینی نباشد اما تساوی در بازی اول مقابل میزبان برای ایران امیدوارکننده است. ایران‌دوست جام را با ادعای موفقیت شروع کرده است: «این اتفاق می‌تواند شروع یک هیجان بزرگ در فوتبال بانوان ایران باشد. نمی‌خواهم از تیمم تعریف کنم ولی این تیم می‌تواند الگوی تمامی زنان ورزشکار ایرانی باشد.»

تیم فوتبال زنان ایران نه تنها یگانه تیمی است که برای اولین‌بار و بدون بازی تدارکاتی در جام ملت‌ها بازی می‌کند، بلکه این تنهایی‌ در زمینه‌های دیگر هم مصداق دارد؛ ایران تنها تیمی است که بازیکنانش با حجاب اجباری در جام ملت‌ها بازی می‌کنند.

قبل از بازی هند و ایران، دو تیم چین و تایوان در ورزشگاه «مومبای آره‌نا» مقابل هم به میدان رفتند و چین موفق شد ۰-۴ تایوان را شکست دهد. حالا چین صدرنشین گروه آ است و ایران در دیدار بعدی خود (۳ بهمن‌) باید با چین بازی کند.

پیش از شروع جام نیز پیش‌بینی می‌شد که چین سخت‌ترین حریف ایران باشد. چینی‌ها با هشت قهرمانی در آسیا قدرت درجه اول فوتبال زنان آسیا به شمار می‌روند. تایوان نیز با سه تجربه قهرمانی آسیا و دو بار نایب قهرمانی و سه بار کسب مقام سوم، حریف سخت دیگری برای ایران خواهد بود.

ترکیب تیم ملی فوتبال زنان ایران مقابل هند از این قرار بود:
زهره کودایی
غزاله بنی طالبی
فاطمه عادلی
ملیکا متولی
بهناز طاهرخانی
ملیکا محمدی
ثنا صادقی (از دقیقه ۷۰: یاسمن فرمانی)
زهرا سربالی (از دقیقه ۵۹: مرضیه نیک‌خواه)
سمانه چه‌کندی (از دقیقه ۵۹: زهرا معصومی)
هاجر دباغی (از دقیقه ۷۰: سارا ظهرابی‌نیا)
نگین زندی (از دقیقه ۸۷: افسانه چترنور) 
سرمربی: مریم ایران‌دوست

بیشتر از فوتبال