مقام اوکراینی: حکومت ایران مسئول «قتل اوکراينی‌ها» است

«حکومتی که به مردم خود ظلم می‌کند، اکنون به هیولاهای روسی برای قتل‌عام در قلب اروپا سلاح می‌دهد»

تلاش نیروهای پلیس شهر کی‌یف برای سرنگون کردن پهپاد ایرانی در حمله به این شهر- REUTERS/Vadim Sarakhan

يکی از مشاوران ولوديمير زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراين، پس از حمله روسيه به شهرهای اوکراين در روز دوشنبه، ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر)، ايران را مسئول «قتل اوکراينی‌ها» دانست. کی‌یف تایید کرد که پهپاد‌های مورد استفاده روسیه دراین حمله، در ایران ساخته شده‌اند.

اوکراین از تعدادی از حملات روسیه با استفاده از پهپاد‌های انتحاری شاهد-۱۳۶ ساخت ایران در هفته‌های اخیر خبر داده است. تهران عرضه پهپاد به روسیه را تکذیب می‌کند، و کرملین نیز در این باره اظهارنظر نکرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، میخائل پودلیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری ولودیمیر زلنسکی، در توییتر نوشت: «ایران مسئول قتل اوکراینی‌ها است. حکومتی که به مردم خود ظلم می‌کند، اکنون به هیولاهای روسی برای قتل‌عام در قلب اروپا سلاح می‌دهد.» او افزود که این وضعیت نتیجه  امتیاز دادن به یک حکومت استبدادی است و برای مهار این دیکتاتوری، «تحریم کافی نیست».

آندری یرماک، رئیس‌دفتر رئیس جمهوری اوکراین، نیز استفاده از پهپادهای ایرانی در حمله روز دوشنبه به  پایتخت اوکراین را تایید کرده است .

کی‌یف همچنین خواستار تحریم  جمهوری اسلامی ایران از سوی اتحادیه اروپا شده است. دمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، ضمن اعلام این تقاضا، از کشورهای غربی خواست که تسلیحات بیشتری، از جمله سلاح‌های ضدهوایی و پدافند به این کشور ارسال کنند. پیش از این، آلمان ارسال سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته به اوکراین را آغاز کرده است. آمریکا نیز سامانه پدافند هوایی هیمارس را در اختیار اوکراین قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


گزارش‌ها درباره استفاده از پهپادهای ساخت ایران در حمله‌های جدید ارتش روسیه به اوکراین در حالی مطرح می‌شود که «واشنگتن پست» نیز از ارسال موشک‌های زمین به زمین ایران به روسیه خبر داده است. ارسال این موشک‌ها نشانه‌ای از کمبود موشک و تسلیحات ارتش روسیه به‌شمار می‌رود.

پیش‌تر، واشنگتن پست از توافق ایران و روسیه برای فروش موشک‌های زمین به زمین ساخت ایران، «فاتح -۱۱۰» و «ذوالفقار» با برد ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر، برای استفاده در جنگ اوکراین خبر داده بود. برد این موشک‌ها برای هدف قرار دادن کی‌یف و شماری دیگر از شهرهای مهم اوکراین کفایت می‌کند.

روسیه در هفته‌های اخیر با حمله‌های موشکی به شهرها و زیرساخت‌های اقتصادی اوکراین، کوشیده است تا از این حملات برای ارعاب بیشتر اوکراینی‌ها استفاده کند. در یکی از آخرین حملات روسیه که به دستور ولادیمیر پوتین و به تلافی انفجار در پلی در کریمه ‌تحت اشغال روسیه انجام شد، شماری از شهرهای اوکراین و برخی نیروگاه‌های تولید و توزیع برق آن هدف قرار گرفت و به خاموشی گسترده در اوکراین منجر شد.

بیشتر از جهان