نماینده اردبیل: اسرا پناهی خودکشی کرده و پدرش اعدام شده است

این نماینده مجلس، اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه اسرا پناهی در اثر یورش نیروهای امنیتی به دانش‌آموزان در یک مدرسه جان باخته است را تکذیب کرد

کاظم موسوی، نماینده اردبیل، روز یکشنبه، ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر)، در نشست علنی مجلس شورای اسلامی ادعا کرد که مرگ اسرا پناهی به خیزش سراسری مردم علیه حکومت مرتبط نیست و او «خودکشی کرده است».

این نماینده مجلس، اخبار منتشر شده را مبنی بر اینکه اسرا پناهی در اثر یورش نیروهای امنیتی به دانش‌آموزان در یک مدرسه جان باخته است، تکذیب کرد.

او در تذکر شفاهی خود با بیان اینکه «کسانی که در اغتشاشات اخیر اردبیل حضور دارند، مردم این استان نیستند»، منکر حوادث روزهای گذشته شد و گفت: «در اردبیل هیچ اتفاقی نیفتاده است، با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، پدر و مادر دختر فوت‌شده دو سال پیش طلاق گرفته و پدر این دختر اخیرا اعدام شده است. این دختر چند روز پیش قرص خورده و خودکشی کرده است.»

نماینده اردبیل، نیر، نمین، و سرعین در مجلس، همچنین با اشاره تلویحی به اظهارات علی دایی افزود: «آن‌ها باید توجه داشته باشند که در بستر امنیت که فراهم شد، توانستند اسطوره شوند، اما امروز از اغتشاشگران حمایت می‌کنند، این افراد احترام خود را باید حفظ کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی دایی روز شنبه، ۲۳ مهر، در واکنشی اینستاگرامی به قتل اسرا پناهی، دانش‌آموز دبیرستان شاهد اردبیل، هتک حرمت دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف را زمینه‌ساز تعرض به دانش‌آموزان بی‌گناه در مدارس و ضرب‌و شتم آ‌نها دانست. او نوشت: «سکوت، باعث ریختن خون یکی دیگر از دخترانم در زادگاهم شده، سکوتی که تاوان مرگ دارد و هر روز داغی دیگر بر دل جای جای ایرانم می‌نشاند که حکم خیانت به انسانیت و میهنم را دارد.»

تاکنون روایت‌های مختلفی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌های حکومتی درباره مرگ اسرا پناهی منتشر شده است. پیش‌تر، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، علت درگذشت اسرا پناهی را بیماری قلبی اعلام کرده بود. 

این خبرگزاری مصاحبه‌ای با فردی منتسب به «عموی اسرا پناهی» را که در جای دیگری «دایی» او معرفی شد، منتشر کرد. در این گفت‌وگو عنوان شده بود: «پدر اسرا پناهی یک ماه پیش فوت کرده و خود اسرا نیز ناراحتی مادرزادی قلبی داشته و سه روز پیش (روز چهارشنبه) پس از انتقال با آمبولانس به بیمارستان، جان خود را از دست داد.»

فرد مصاحبه‌شونده در این ویدیوی خبرگزاری فارس از مردم اردبیل خواست به اعتراض خود ادامه ندهند و وضعیت خانواده اسرا پناهی را درک کنند.

اسرا پناهی، سومین دختر نوجوانی است که در هفته‌های گذشته جان باخته است و مسئولان حکومت ادعا می‌کنند که مرگش ربطی به اعتراض‌های مردمی ندارد و بر اثر خودکشی جانش را از دست داده است. پیش از این، سناریوی مشابهی برای نیکا شاکرمی و سارینا اسماعیل‌زاده طراحی شده بود و حتی با پخش اعترافات اجباری از سوی خانواده‌های آنان، تلاش شد که چنین باوری در افکار عمومی پذیرفته شود. 

روز سه‌شنبه نیز خبر درگذشت نیما شفق‌دوست، نوجوان ارومیه‌ای که گفته می‌شد در تجمعات ارومیه جان باخته است، از سوی مسئولان تکذیب شد. حسن شیخ‌نژاد، فرمانده انتظامی شهرستان ارومیه، این بار سناریوی خودکشی را به «گاز گرفته شدن از سوی سگ» تغییر داد و در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: «نیما شفق‌دوست حدود سه هفته پیش به علت اینکه سگ او را گاز گرفته بود، به یکی از مراکز درمانی ارومیه مراجعه، و سپس از ادامه درمان در بیمارستان خوداری کرده و در منزل تحت مداوا قرار می‌گیرد که به علت شدت عفونت محل گاز گرفتگی فوت می‌کند.»

مسئولان جمهوری اسلامی ایران در شرایطی اخبار کشته شدن کودکان و نوجوانان بر اثر برخورد نیروهای امنیتی را تکذیب می‌کنند که طبق آخرین گزارش سازمان حقوق بشر ایران که روز ۲۰ مهر منتشر شد، نیروهای سرکوبگر دست‌کم ۲۳ کودک را از ابتدای خیزش سراسری علیه نظام جمهوری اسلامی کشته‌اند. 

از روزهای اول اعتراض‌ها، علاوه بر دانشجویان، کارگران و اقشار مختلف جامعه، دانش‌آموزان هم به این خیزش پیوسته‌اند و در مدرسه‌ها و در راه بازگشت به خانه‌، شعارهایی علیه نظام جمهوری اسلامی سر می‌دهند. واکنش‌ نهادهای امنیتی به این اعتراض‌ها، حمله مسلحانه به دانش‌آموزان، پرتاب گاز اشک‌آور به داخل مدارس، و بازداشت‌ گسترده دانش‌آموزان بوده است.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، در روزهای گذشته بازداشت تعدادی از دانش‌آموزان را تایید کرد. با این حال، پس از انتقادهای گسترده داخلی و بین‌المللی، او روز یکشنبه در گفت‌وگویی ادعا کرد که «دانش‌آموز بازداشتی و دستگیرشده نداریم».

با وجود تصاویر متعدد از برخوردهای خشونت‌آمیز با دانش‌آموزان در مدارس، یوسف نوری مدعی شد که «ما از گل نازک‌تر با دانش‌آموزان حرف نمی‌زنیم»، و افزود: «دانش‌آموزان اگر موردی داشته باشند، در مراکز مشاوره مدرسه راهنمایی می‌شوند. بنابراین چنین برداشتی که دانش‌آموزان به مراکز کانون اصلاح و تربیت منتقل می‌شوند، تعبیر مناسبی نبوده است.»