طالبان بیش از ۲۰۰ نفر از ساکنان پنجشیر را در یک هفته گذشته بازداشت کرده‌اند

بر اساس اطلاعات منابع امنیتی، بیش از ۵۰۰۰ نفر از ساکنان پنجشیر در زندان‌های طالبان زیر شکنجه‌اند

طالبان حدود ۱۰۰ نفر را در شهرستان رخه، ۴۰ نفر را در شهرستان آبشار و ۷۰ نفر دیگر را در کابل بازداشت کرده‌اند‌ـ عکس از AFP/WAKIL KOHSAR

منابع محلی در پنجشیر از بازداشت حدود ۱۰۰ نفر از ساکنان شهرستان رخه پنجشیر به‌دست طالبان خبر می دهند. این منابع به ایندیپندنت فارسی گفتند طالبان ساعت ۷ بعدازظهر پنجشنبه ۲۱ مهر، حدود ۱۰۰ نفر از اهالی روستاهای قابضان، درخیل، بخشی خیل و شیخان شهرستان رخه پنجشیر را از خانه‌هایشان بیرون کشیدند و با خود بردند.

به گفته آن‌ها جوانان، نوجوانان و افراد مسن نیز در میان بازداشت‌شدگان بودند اما طالبان ساعاتی بعد، شماری از افراد مسن را آزاد کردند و به آن‌ها گفته بودند که روز جمعه دوباره بروند و خود را به طالبان معرفی کنند. گفته می‌شود طالبان پنجشنبه شب منطقه را محاصره کردند و مردم را در خانه‌ها و خیابان‌ها بازداشت کردند و در مورد علت بازداشت‌ها گفته بودند که در انفجاری در نزدیکی مدرسه‌ای در رخه یک نیروی طالبان کشته شده و چهار نیروی دیگر زخمی شده‌اند.

منابع محلی می‌گویند که حدود ۱۲ نفر از بازداشت‌شدگان را که پیشینه نظامی داشتند به زندان «دشتک» انتقال داده‌اند اما ده‌ها تن دیگر را در خانه «ژنرال جرات»، که قرارگاهشان است، در شهرستان رخه زندانی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، منابع محلی به ایندیپندنت فارسی گفتند بیش از ۴۰ نفر از ساکنان شهرستان آبشار پنجشیر بازداشت شده‌اند. این بازداشت‌ها پس از آن صورت گرفت که یک نیروی طالبان روز چهارشنبه ۲۰ مهر، با شلیک گلوله‌ای زخمی شد. طالبان به مردم گفته بودند نیروهای جبهه مقاومت در این منطقه حضور ندارند و شلیک گلوله کار ساکنان محلی است. گفته می‌شود روز جمعه، شماری از بازداشت‌شدگان آزاد شدند اما تعدادی هنوز زندانی‌اند.

از سوی دیگر، منابعی از بازداشت حدود ۷۰ نفر اهالی پنجشیر که به کابل پناه برده‌اند و آن‌جا زندگی می‌کنند خبر دادند. این افراد در یک هفته گذشته در نقاط مختلف شهر کابل به اتهام «همکاری با جبهه مقاومت» بازداشت شدند. شماری از نزدیکان افراد بازداشت‌شده می‌گویند که پس از یک یا دو روز توانستند خبر بگیرند و متوجه شوند اعضای خانواده‌شان در ریاست ۴۰ امنیت طالبان زندانی‌اند.

یکی از آن‌ها می‌گوید که یکی از اعضای خانواده‌اش راننده است اما او را طالبان بازداشت کرده‌اند. اکنون پس از جست‌وجوی بسیار، مطلع شده‌اند که او در ریاست ۴۰ امنیت طالبان زندانی است و طالبان می‌گویند او را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات منابع آگاه در افغانستان، بیش از ۵۰۰۰ نفر از ساکنان پنجشیر در زندان‌های طالبان به سر می‌برند. شماری از این افراد در ریاست امنیت طالبان، شماری در زندان بگرام، زندان پل‌چرخی کابل، و ساختمان بیمارستان معتادان در کابل محبوس‌اند.

بیشتر از جهان