اسد: ترامپ شفاف‌ترین رئیس جمهور آمریکاست

بشار اسد ترامپ «دشمن صادق» توصیف کرد

یک خودروی نظامی آمریکایی در شهر قامشلی در شمال شرق سوریه، ۲۶ اکتبر ۲۰۱۹- Delil SOULEIMAN / AFP

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، ضمن تمجید از همتای آمریکایی‌اش، این بساز و بفروش میلیاردر را «بهترین» رئیس جمهور آمریکا توصیف کرده زیرا به گفته آقای اسد، «او شفاف‌ترین (رئیس جمهور) آمریکاست».

آقای اسد در گفتگو با «ان بی سی نیوز» در دمشق گفت: «نه به خاطر این که سیاست هایش خوب است، بلکه به این دلیل که او شفاف‌ترین رئیس جمهورهاست.»

بشار اسد در اشاره به روسای جمهور پیشین آمریکا گفت: «آن‌ها یک گروه جنایتکار و نماینده منافع کارخانه‌های اسلحه سازی، شرکت‌های نفتی و سایرین هستند. ترامپ با شفافیت صحبت می‌کند و می‌گوید «ما نفت می‌خواهیم». چه چیز بیشتر از یک دشمن صادق می‌خواهیم؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهور سوریه در پی تصمیم جنجال برانگیز آقای ترامپ برای خروج حدود هزار سرباز آمریکایی از شمال این کشور سخن می‌گفت که در عمل به ترکیه برای حمله به «نیروهای دموکراتیک سوریه» چراغ سبز نشان داد. این نیروها، پیشتر، متحد آمریکا برای مبارزه با داعش بودند، اما ترکیه همواره آن‌ها را یک سازمان تروریستی تلقی کرده است.

آقای ترامپ تاکید کرده که این تصمیم در جهت پایان دادن به «جنگ‌های بی پایان» آمریکا برای تغییر رژیم در خارج از مرزهای این کشور است، اما اعمال این تصمیم، موجب اختلاف نظر با محافظه کاران وفادار به سنت‌های حزب و حتی رویارویی با سناتور لیندزی گراهام شد. در این میان، جنگجویان کُرد «نیروهای دموکراتیک سوریه» با اتحاد با ارتش آقای اسد در صدد مقابله با ارتش ترکیه برآمده‌اند.

از آن هنگام، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با آقای ترامپ در مورد یک آتش بس در منطقه توافق کرده است. آقای ترامپ تهدید کرده اگر حملات ترکیه در منطقه از سر گرفته شود، این کشور را مورد تحریم‌های سنگین قرار خواهد داد.

روز دوشنبه، دونالد ترامپ در گردهمایی انجمن بین‌المللی روسای پلیس در شهر شیکاگو گفت: «یادتان باشد، ما نفت را حفاظت کرده‌ایم. می‌خواهیم نفت را حفاظت کنیم. ۴۵ میلیون دلار در ماه؟ خودتان حفظش کنید. ما (منابع) نفت را حفاظت کرده‌ایم.»

اما برخی از کارشناسان حقوقی هشدار داده‌اند که تلاش های آمریکا برای حفظ منافع نفتی این کشور می‌تواند طبق کنوانسیون بین‌المللی ژنو جنایت جنگی و غارت محسوب شود.

جیمز گراهام استوارت، استاد حقوق در دانشگاه بریتیش کلمبیا (کانادا) به رادیوی دولتی آمریکا (ان پی آر) گفت: «ترامپ به این که چه کسی صاحب این منابع نفتی است، اشاره نکرده، و این احتمالا سئوال اصلی است. دومین سئوال این است که ترامپ دقیقا می‌خواهد با این نفت چه کند؟»

پروفسور گراهام می‌گوید این که آیا آقای ترامپ این منابع نفتی سوریه را برای صاحب قانونی آن حفاظت می‌کند، یا آن را بدون رضایت این کشور برای خود برمی‌دارد، یک سوال اساسی است. او در این ارتباط گفت:«در مورد اول، این یک اقدام قابل قبول است؛ در مورد دوم، این یک جنایت جنگی است.» 

در این میان، شخص آقای اسد در جامعه بین‌المللی همچنان در انزواست. در گزارش ماه فوریه نهاد موسوم به «انستیتوی سیاست عمومی بین‌المللی» (مستقر در برلین) نتیجه‌گیری شده که دستگاه رهبری او در سال‌های جنگ داخلی، دست‌کم در ۳۳۶ مورد علیه مردم خودش سلاح شیمیایی بکار برده، و حدود نیم میلیون نفر کشته و نیمی از جمعیت کشور آواره شده‌اند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent