بلینکن: آمریکا در حال ارزیابی روابط خود با ریاض بر سر بهای نفت است

وزارت خارجه عربستان سعودی می گوید، ریاض تلاش می‌کند از اقتصاد جهانی در برابر نوسانات بازار نفت محافظت کند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: دولت ایالات متحده در حال ارزیابی پیامدهای تصمیم اوپک‌پلاس بر روابط واشنگتن و ریاض است.

هفته پیش اوپک‌پلاس، به‌رغم مخالفت‌های کاخ سفید، تولید نفت خود را با هدف جلوگیری از کاهش بیشتر بهای نفت، دو میلیون بشکه در روز کم کرد. این اقدام اوپک‌پلاس با موافقت و حمایت‌ عربستان سعودی انجام شد. عربستان سعودی از جمله تصمیم‌گیرندگان در اوپک‌پلاس به‌شمار می‌رود.

خبرگزاری رویترز بامداد روز جمعه در گزارشی به‌نقل از وزیر خارجه آمریکا، همراهی عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت را اقدامی «کوتاه‌بینانه» توصیف کرد و از قول رئيس‌جمهوری آمریکا گفت: این اقدام ریاض باید پیامدهایی به‌دنبال داشته باشد.

ساعتی قبل از اظهارنظر وزیر خارجه آمریکا، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید، نیز در اظهارنظری مشابه، مقام‌های عربستان سعودی را متهم کرد «حقایق بازارهای انرژی را طور دیگری جلوه می‌دهند». به‌گفته کربی، وزارت خارجه عربستان می‌تواند از مسیر منحرف شود، اما واقعیت‌ها روشن و ساده‌اند.

وزارت خارجه عربستان سعودی روز پنجشنبه با اشاره به تنش‌های جاری میان واشنگتن و ریاض، بر سر بهای جهانی نفت، در بیانیه‌ای اعلام کرد که پادشاهی سعودی هرگونه اقدام دستوری را رد می‌کند.

به‌نوشته وزارت خارجه عربستان سعودی «ریاض تلاش می‌کند تا از اقتصاد جهانی در برابر نوسانات بازار نفت محافظت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

خبرگزاری رویترز شامگاه پنجشنبه به‌نقل از یک منبع آشنا در منطقه نوشت، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، باور دارد دولت آمریکا قصد دارد از ریاض در راستای اهداف خود بهره‌گیری کند. بنابراین تصمیم گرفته است این رویکرد واشنگتن را به‌چالش بگیرد و به موضع و خواست ایالات متحده اهمیتی ندهد.

رویترز در ادامه گزارش خود به‌نقل از این منبع، بدون ذکر نام، نوشت: مقام‌های سعودی اعتقاد دارند دولت بایدن، خیلی نمی‌‌تواند اقدام خاصی در برابر ریاض انجام دهد.

افزایش بهای نفت می‌تواند به افزایش دوباره بهای بنزین در آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه آینده بیانجامد. خبری که برای نمایندگان حزب دموکرات‌ و دولت جو بایدن خوشایند نیست. از سوی دیگر، بالا رفتن بهای نفت، می‌تواند از دامنه تاثیر‌گذاری تحریم‌های غرب علیه روسیه بکاهد و منابع مالی بیشتری در اختیار کرملین قرار دهد.

بیشتر از جهان