ولادیمیر پوتین افغانستان را پرچالش‌ترین کشور منطقه دانست

 روسای جمهور روسیه، ایران و ازبکستان در مورد اوضاع امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کردند

پوتین در نشست سیکا در قزاقستان خواهان آزاد سازی دارای های منجمد شده افغانستان از سوی امریکا شد عکس از AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱ در ششمین نشست «سیکا» یا «تعامل و اعتمادسازی در آسیا»، افغانستان را پرچالش‌ترین کشور در منطقه دانست.

ولادیمیر پوتین در این سخنرانی گفت که پس از ۲۰ سال حضور نظامی ایالات متحد آمریکا و ناتو در افغانستان، این کشور نتوانسته است مشکلات تروریستی و امنیتی‌اش را حل کند.

این نشست به مدت دو روز در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد. با آن‌که افغانستان عضو همیشگی این نشست است، اما هیچ نماینده‌ای از این کشور در نشست سیکا حضور نداشت.

پوتین با ابراز تاسف از اوضاع افغانستان و اشاره به حمله انتحاری ۵ سپتامبر به سفارت روسیه در کابل گفت حمله‌های تروریستی در افغانستان ادامه دارد.

رئیس‌جمهوری روسیه در این نشست خواستار جبران خسارت شهروندان افغانستان برای ۲۰ سال حضور آمریکا و ناتو در این کشور شد و گفت پول‌های توقیف شده افغانستان نیز باید آزاد شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین در نشست سیکا بر عادی‌سازی اوضاع در افغانستان تاکید کرد و گفت باید مشترکا برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور اقدام شود.

رئیس‌جمهوری روسیه کشورهای آسیایی را به همکاری اطلاعاتی با بانک اطلاعات بین‌المللی که به ابتکار این کشور برای مبارزه با تروریسم ساخته شده است فراخواند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در نشست سیکا گفت برای پایان بی‌ثباتی در افغانستان به برداشتن گام‌های عملی، گفت‌وگوهای سیاسی و تشکیل یک دولت همه‌شمول متشکل از تمام گروه‌های قومی و مذهبی در افغانستان نیاز است.

شوکت میرضیایوف، رئیس‌جمهوری ازبکستان نیز در این نشست گفت باید برای ایجاد یک گروه بین‌المللی در مورد حل مشکلات افغانستان در سازمان ملل متحد صحبت شود.

رئیس‌جمهوری ازبکستان گفت افغانستان نباید به یک مرکز تروریستی بین‌المللی تبدیل شود.

نشست سیکا ۲۷ عضو اصلی دارد که ۱۳ سازمان و کشور به‌عنوان ناظر در آن حضور دارند.

افغانستان، ایران، هند، چین، تاجیکستان، قزاقستان، قیرقیزستان، مغولستان، ازبکستان، روسیه، آذربایجان، بحرین، مصر، امارات متحده عربی، بنگلادش، کامبوج، سریلانکا، عراق، اسرائیل‌، اردن، فلسطین، قطر، کره جنوبی، تایلند، ویتنام و ترکیه اعضای دائمی ‌این نشست محسوب می‌شوند.

بیشتر از جهان