عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل تمدید نشد

در حال حاضر افغانستان با نقض گسترده حقوق بشر روبه‌رو است

مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۴ عضو تازه شورای حقوق بشر این سازمان را برگزید- AFP

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۱۹ مهرماه برای انتخاب اعضای تازه شورای حقوق بشر این سازمان رای‌گیری کرد. 

این رای‌گیری برای انتخاب ۱۴ عضو تازه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بازه زمانی ۲۰۲۳ میلادی تا ۲۰۲۵ میلادی برگزار شد؛ اما افغانستان که از نامزدهای عضویت در این شورا بود، نتوانست آرای کافی را به‌دست آورد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ۴۷ عضو دارد که با رای‌گیری در مجمع عمومی این سازمان انتخاب می‌شوند.

۱۳ کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سهم کشورهای آسیایی است و امسال افغانستان، بنگلادش، قرقیزستان، مالدیو، کره جنوبی و ویتنام، کشورهایی بودند که برای به‌دست‌آوردن چهار کرسی در این شورا با یکدیگر در رقابت بودند. درنهایت، افغانستان و کره جنوبی از راهیابی به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بازماندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای حقوق بشر سازمان متحد پس از برگزاری نشست رای‌گیری برای انتخاب اعضای جدید، اعلام کرد که آلمان، مالدیو، مراکش، الجزایر، بنگلادش، بلژیک، شیلی، گرجستان، کاستاریکا، قرقیزستان، رومانی، سودان، ویتنام و آفریقای جنوبی به‌عنوان ۱۴ عضو تازه این شورا برگزیده شده‌اند.

پیش از برگزاری انتخابات مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای گزینش اعضای جدید، نمایندگی افغانستان در ژنو از کشورهای عضو شورای حقوق بشر این سازمان خواسته بود که به تمدید عضویت افغانستان در این شورا رای بدهند.

این نمایندگی تمدید عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را برای پیگیری خواست‌های شهروندان افغانستان بسیار مهم دانسته است.

نمایندگی افغانستان در ژنو ضمن ابراز نگرانی از اوضاع بحرانی حقوق بشر در آن کشور، اعلام کرده بود که رای‌دادن به عضویت افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌تواند گام مهمی در پاسخ به اوضاع وخیم حقوق بشری در آن کشور باشد.

نمایندگی افغانستان در ژنو تاکید کرده بود که با تمدید عضویت افغانستان در آن شورا، به تلاش برای دفاع از حقوق شهروندان افغانستان و ایجاد ثبات در آن کشور ادامه خواهد داد.

پس از تسلط طالبان در ۱۵ ماه اوت ۲۰۲۱ میلادی بر افغانستان، وضعیت حقوق بشر در این کشور به‌شدت وخیم شده و تاکنون ده‌ها مورد نقض حقوق بشر ازسوی طالبان گزارش شده است.

بیشتر از جهان