حمایت کانادا از زلنسکی؛ اعزام ۴۰ متخصص برای آموزش سربازان اوکراینی در لهستان

نیروهای مسلح کانادا از سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۳ هزار مامور نظامی و امنیتی اوکراینی را آموزش داده‌اند

۴۰ متخصص رزمی به لهستان اعزام خواهد کرد_Alexander BURNETT/US Department of Defense/ AFP

کانادا روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۴۰ متخصص رزمی را برای حمایت از تلاش‌های لهستان در آموزش به نیروهای اوکراینی اعزام خواهد کرد.

بنا به گفته مقام‌های کانادایی، این تلاش‌ها به‌عنوان بخشی از تعهد این کشور به افزایش کمک‌های نظامی اوکراین انجام می‌شود.

به گزارش رویترز، نیروهای مسلح کانادا از سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۳ هزار مامور نظامی و امنیتی اوکراینی را آموزش داده‌اند، اما از فوریه تاکنون، برخی از جنبه‌های آموزشی متوقف شده بودند.

آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا، در یک کنفرانس خبری گفت: «امروز اعلام می‌کنم که در هفته‌های آتی، کانادا حدود ۴۰ مهندس رزمی را به لهستان اعزام خواهد کرد تا نیروهای اوکراینی را در زمینه شناسایی و استفاده از مواد منفجره، مین‌گذاری و مین‌زدایی آموزش دهند.»

نیروهای کانادایی همچنین به ارتش و دولت لهستان در حمایت از مراکز پذیرش پناهندگان کمک کرده‌ و از برنامه‌های آموزشی مستقر در بریتانیا نیز حمایت کرده‌اند.

آناند درباره توسعه حمایت‌ها از اوکراین از طریق آموزش سربازان این کشور گفت: «آموزش‌های تکمیلی ما به نیروهای جدید اوکراینی در بریتانیا در مورد استفاده از هویتزرهای ام۷۷۷ (M777) خواهد بود که به اوکراین اهدا کرده‌ایم.»

حمایت جدید کانادا از اوکراین پس از آن انجام می‌شود که روسیه روز دوشنبه با موشک‌های کروز حمله‌های مرگباری به شهرهای اوکراین انجام داد. ایالات متحده حمله روسیه را «وحشتناک» توصیف کرد که به کشته شدن غیرنظامیان منجر شده است. این گسترده‌ترین حمله هوایی روسیه به اوکراین از زمان آغاز جنگ در ماه فوریه بود. حمله‌های اخیر مسکو به قطع برق در برخی از شهرهای اوکراین منجر شد و صدمات زیادی به جا گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس مجلس اروپا نیز روز دوشنبه حمله‌ها به کی‌یف را «تهوع‌آور» خواند. روبرتا متسولا در توییتر نوشت: «جهان بار دیگر می‌بیند که با چه نوع حکومتی طرفیم: حکومتی که بدون تمایز قائل شدن حمله می‌کند. حکومتی که بر کودکان باران تروریسم و مرگ می‌باراند.»

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، نیز حمله‌های اخیر روسیه را محکوم کرد و آن را «دهشتناک» خواند. او در توییتر نوشت: «با دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، صحبت کردم و حمله‌های دهشتناک و بلااستثنا روسیه به زیرساخت‌های شهری در اوکراین را محکوم کردم. ناتو تا هر زمان که لازم باشد، به پشتیبانی خود از مردم بی‌باک اوکراین در مبارزه‌شان علیه تهاجم روسیه ادامه خواهد داد.»

روسیه اقدام‌های خود در اوکراین را «عملیات ویژه» می‌خواند. پوتین مدعی است که برای اشغال سرزمین اوکراین چنین عملیاتی را طراحی نکرده، بلکه برای از بین بردن قابلیت‌های نظامی همسایه جنوبی‌اش و تسخیر آنچه که به‌عنوان ملی‌گرایان خطرناک می‌داند، دست به چنین اقدامی زده است. این کشور حمله عمدی به غیرنظامیان را نیز بارها رد کرده است.