اردوغان و پوتین درباره چگونگی پایان‌ دادن به جنگ اوکراین گفت‌وگو کردند

اردوغان تاکید کرد آنکارا تمایل دارد به سهم خود در حل مسالمت‌آمیز جنگ در اوکراین نقش داشته باشد

ترکیه که از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو است، روابط نزدیکی با اوکراین و روسیه دارد‌ـ MURAT KULA / TURKISH PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، درباره بهبود روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد و دوباره تاکید کرد که آنکارا تمایل دارد سهمش را برای حل مسالمت‌آمیز جنگ در اوکراین بپردازد.

خبرگزاری رویترز به نقل از اداره ارتباطات ترکیه اعلام کرد آخرین تحول‌های اوکراین نیز از موضوع‌های مورد بحث میان این دو رهبر بود.

ترکیه که از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو است، روابط نزدیکی با اوکراین و روسیه دارد و در مدت جنگ این دو کشور، با رد تحریم‌های غرب علیه مسکو و انتقاد از تهاجم روسیه و تامین پهپادهای مسلح برای کی‌یف، در پی ایجاد توازن در روابط خود با آن‌ها بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر ترکیه همگام با سازمان ملل، طی توافق ژوییه امکان صادرات جهانی غلات اوکراین از بندرهای دریای سیاه را فراهم کرد که اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز از این توافق استقبال و اعلام کردند برای پایداری روسیه به تعهداتش و اجرای آن‌ها تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند.

این توافق تنها پیشرفت سیاسی مهم در جنگ هفت‌ماهه میان این دو کشور اروپای شرقی محسوب می‌شود.

اما روابط آنکارا با روسیه پیچیده است، این دو کشور با وجود همکاری نزدیک در زمینه تامین انرژی، اختلافشان بر سر سوریه، لیبی و آذربایجان به قوت خود باقی است.

چندی پیش نیز وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای مخالفتش را با الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا اوکراین به روسیه اعلام کرد و آن را نقض آشکار حقوق بین‌الملل دانست و دوباره بر حمایت خود از مذاکره دیپلماتیک برای برقراری صلح عادلانه تاکید کرد.

 

بیشتر از جهان