دبیرکل اوپک: کاهش تولید نفت در مواقع بحرانی کارساز است

اتحادیه اروپا قرار است از ابتدای ماه دسامبر، کمتر از دو ماه دیگر، همه واردات نفت خام از روسیه از طریق دریا را ممنوع کند

«تصمیم روز چهارشنبه اوپک‌‌پلاس را نباید به‌معنای اقدام یک کشور علیه یک کشور دیگر تفسیر کرد.»- REUTERS/Leonardo Fernandez Viloria

دو روز بعد از تصمیم اوپک‌‌پلاس برای کاهش تولید نفت، هیثم الغیس، دبیرکل «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» (اوپک) روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه گفت که «کاهش تولید» به کشورهای صادرکننده کمک می‌کند تا در صورت بروز هر بحران، امکان و توان عرضه بیشتر داشته باشند. بسیاری از ناظران، تصمیم روز چهارشنبه کشورهای عضو سازمان اوپک‌‌پلاس را در راستای جلوگیری از کاهش بیشتر بهای جهانی نفت می‌دانند.

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، در زمستان سال گذشته، بهای جهانی نفت به‌شدت بالا رفت. اما در سه ماه گذشته، با وجود ادامه درگیری‌های در اوکراین، بهای جهانی نفت از ۱۲۰ دلار در هر بشکه، به تقریبا ۹۰ دلار رسیده است.

روز چهارشنبه، نمایندگان کشورهای عضو اوپک‌‌پلاس با کاهش روزانه دو میلیون بشکه در روز موافقت کردند. این تصمیم، قرار است از چند هفته دیگر، از اول ماه نوامبر، اجرا شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری العربیه روز جمعه هفتم اکتبر ( ۱۵ مهرماه) در گزارشی به‌نقل از دبیرکل اوپک نوشت: «تصمیم روز چهارشنبه اوپک‌‌پلاس را نباید به‌معنای اقدام یک کشور علیه یک کشور دیگر تفسیر کرد.»

به‌گفته هیثم الغیس، «من می‌خواهم در گفتن این مسئله صریح و روشنم باشم. این تصمیم دو یا سه کشور، علیه گروه دیگری از کشورها نبود.»

روز پنجشنبه خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت به‌‌نظر می‌رسد عربستان سعودی با قیمت‌گذاری‌های جدید چندگانه پیش‌بینی ناظران بازارهای انرژی را برهم زده است.

به‌نوشته بلومبرگ، عربستان سعودی قیمت نفت را برای مشتری‌های اصلی خود در آسیا تا حد زیادی ثابت نگه داشته است. در حالی که بهای نفتش را  برای کشورهای اروپایی کم‌تر و برای ایالات متحده افزایش داده است. این موضوع، در میانه بحران انرژی در اروپا و همزمان با تلاش‌ها برای تعیین سقف قیمت‌ خرید نفت روسیه مهم ارزیابی می‌شود.

اتحادیه اروپا همچنین قرار است از ابتدای ماه دسامبر، کمتر از دو ماه دیگر، همه واردات نفت خام از روسیه از طریق دریا را ممنوع کند.

شبکه خبری العربیه در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود نوشت کشورهای غربی نگرانند قیمت‌های بالاتر انرژی، به اقتصاد شکننده جهانی آسیب زند. از طرفی دیگر، دامنه اثرگذاری تحریم‌های روسیه را هم کاهش دهد. ایالات متحده از مخالفان اصلی کاهش تولید نفت در این مقطع است.

بیشتر از اقتصاد