​​امیرعماد میرمیرانی معروف به «جادی» بازداشت شد

دست‌کم پنج فعال حوزه آی‌تی و فناوری اطلاعات با آغاز اعتراض‌ها در ایران بازداشت شده‌اند

​​امیرعماد میرمیرانی یکی از سرسخت‌ترین مخالفان طرح «صیانت از اینترنت» در ایران است. شبکه‌های اجتماعی

​​امیرعماد میرمیرانی معروف به «جادی»، از فعالان حوزه آی‌تی و فناوری اطلاعات در ایران، بازداشت شد.

در شبکه‌های اجتماعی به نقل از یکی اعضای خانواده میرمیرانی اعلام شده است که ظهر چهارشنبه، ۱۳ مهر (۵ اکتبر)، ماموران امنیتی در پوشش ماموران اداره گاز، به خانه او حمله‌ور شدند.

براساس این گزارش، ماموران «با زور و ارعاب و تهدید شوکر و اسلحه» وارد خانه شده‌اند و «بدون نشان دادن حکم»، این فعال حوزه آی‌تی را با خود برده‌اند.

«جادی» تهیه‌کننده پادکست «رادیو گیک» با موضوع تکنولوژی و فناوری است و یکی از جدی‌ترین مخالفان طرح «صیانت از اینترنت» در ایران محسوب می‌شود.

او یکی از برندگان جایزه ترویج علم ایران است و بارها درباره پروژه «ابرآروان» و طرح محدودسازی اینترنت در ایران، مطالبی منتشر کرده است.

آرین اقبال، محسن طهماسبی، عادل طالبی، و حسین درواری، چهار فعال حوزه آی‌تی و اینترنت، از دیگر افرادی‌اند که در جریان اعتراض‌های سراسری بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره نگاهی بدبینانه به فعالان حوزه آی‌تی و فناوری اطلاعات داشته‌اند و بارها کوشیده‌اند از تخصص آن‌ها برای محدود کردن اینترنت و نظارت بر رفتار کاربران ایرانی استفاده کنند.

«ابرآروان» یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که طبق برخی گزارش‌ها، همکاری نزدیکی با نهاد‌های امنیتی در قطع یا محدود‌سازی اینترنت در ایران دارد. جادی قبلا گفته بود که عملکرد ابرآروان در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی برای کنترل کاربران و محدود کردن اینترنت در ایران است. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، اعتراض‌های سراسری در سطح کشور را بستری برای محدود کردن اینترنت و اجرای طرح جنجال‌برانگیز «صیانت» می‌دانند.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات، نیز به بهانه ضرورت کنترل اعتراضات و سرکوب‌، از فرصت موجود برای قطعی اینترنت در ایران استفاده کرد و روز چهارشنبه ،۱۳ مهر (۵ اکتبر)، از مردم ایران دعوت کرد که «از پلتفرم‌های داخلی استفاده کنند».

زارع‌پور ادعا کرد که «پلتفر‌م‌های داخلی قابلیت‌هایی دارند که در برخی نسخه‌های خارجی وجود ندارد».

خبرگزاری فارس نیز همسو با وزیر ارتباطات، با انتشار مطلبی، از کاربران ایرانی خواست که «شبکه‌های اجتماعی روبیکا و ایتا را به جای واتس‌اپ و اینستاگرام امتحان» کنند.

از زمان فیلتر شدن اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران، برخی رسانه‌ها هشدار داده‌اند که ممکن است فیلتر این دو بستر ارتباطی، همیشگی باشد.