ولادیمیر پوتین ۱۵ درصد از خاک اوکراین را ضمیمه روسیه کرد

مرزهای دقیق چهار منطقه‌ای که پوتین به روسیه الحاق کرد، هنوز نهایی نشده است

 پوتین به بیش از ۲۲ درصد از خاک اوکراین چشم دوخته است - AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه پنجم اکتبر (۱۳ مهر)، قانون الحاق رسمی بیش از ۱۵ درصد از خاک اوکراین به روسیه را امضا کرد. این اقدام در حالی است که حملات شدید اوکراین به ارتش روسیه ادامه دارد.

به گزارش رویترز، در یکی از بزرگ‌ترین اقدام‌های روسیه به منظور گسترش قلمرو این کشور در طول دست‌کم نیم قرن اخیر، پوتین قوانینی را امضا کرد که بر اساس آن، جمهوری خلق دونتسک، جمهوری خلق لوهانسک، منطقه خرسون و همچنین زاپوریژژیا به خاک روسیه ضمیمه می‌شوند.

این اقدام پس از آن انجام می‌شود که مسکو ادعا کرد در مناطق اشغالی اوکراین همه‌پرسی برگزار کرده و مردم آن مناطق با آرای بالا خواهان پیوستن به روسیه شده‌اند. دولت‌های غربی و کی‌یف که این همه‌پرسی را «ساختگی» و ناقض قوانین بین‌المللی توصیف کردند.

بر اساس گزارش‌ها، مناطقی که روسیه آن‌ها را ضمیمه خاک خود کرد، کاملا در کنترل نیروهای روسی نیستند و نبرد ارتش دو کشور در این مناطق همچنان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با گذشت بیش از هفت ماه از جنگی که ده‌ها هزار کشته به جا گذاشته، اساسی‌ترین هدف روسیه هنوز محقق نشده است. در روزهای اخیر، نیروهای روسیه از مناطقی در شرق و جنوب اوکراین عقب‌نشینی کردند؛ جایی که تحت فشار شدید ضدحمله اوکراینی‌ها قرار گرفتند. این شکست‌ها انتقاد متحدان ارشد پوتین از نیروهای رزمی این کشور را در پی داشت.

علاوه بر شبه‌جزیره کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه خاک خود کرد، پوتین به بیش از ۲۲ درصد از خاک اوکراین چشم دوخته؛ اگرچه مرزهای دقیق چهار منطقه‌ای که او در حال ضمیمه کردن آن‌ها است، هنوز نهایی نشده‌اند.

رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه، در مراسم بزرگ امضای معاهده کرملین که مناطق نیمه‌تحت‌کنترل را به روسیه الحاق کرد، گفت: «روسیه در تفاهمنامه بوداپست ۱۹۹۴ مرزهای اوکراین پس از شوروی را به رسمیت شناخت و هرگز این مناطق را پس نخواهد داد.»

مجلس روسیه اعلام کرد به افرادی که در مناطق الحاق‌شده زندگی می‌کنند، گذرنامه روسی اعطا خواهد شد. بانک مرکزی روسیه نیز بر ثبات مالی این منطقه نظارت خواهد کرد و روبل روسیه واحد پول رسمی آن مناطق می‌شود.

پوتین در توجیه تهاجم ۲۴ فوریه گفت که کی‌یف روس‌زبان‌های اوکراین را هدف آزار و اذیت قرار می‌داد و غرب هم سعی داشت امنیت روسیه را تضعیف کند. پوتین جنگ را نبردی برای بقای روسیه در برابر آمریکا و متحدانش می‌داند که به گفته او، می‌خواهند روسیه را نابود کنند و منابع طبیعی عظیم آن را به چنگ آورند.

اوکراین و حامیان غربی آن می‌گویند که پوتین برای «غصب زمین به سبک امپریالیستی» هیچ توجیهی ندارد. کی‌یف آزار و اذیت روس‌زبان‌ها را هم رد می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه فرمانی را امضا کرد که بر مبنای آن، هرگونه مذاکره کی‌یف با ولادیمیر پوتین رسما «غیرممکن» می‌شود. او در پی اقدام روسیه برای رسمیت بخشیدن به الحاق چهار منطقه اشغالی گفت: «پوتین نمی‌داند وقار و صداقت چیست؛ بنابراین ما برای گفت‌وگو با روسیه آماده خواهیم بود اما نه با او؛ بلکه با رئیس‌جمهوری دیگر از آن کشور.»

اتحادیه اروپا نیز در واکنش به اقدام پوتین، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما این الحاق غیرقانونی به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسیم. این تصمیم‌ روسیه باطل است و نمی‌تواند هیچ اثر حقوقی ایجاد کند.»

بیشتر از جهان