کانادا ۳۴ فرد و نهاد وابسته به حکومت ایران را تحریم کرد

وزیر خارجه کانادا، دلیل اعمال این تحریم‌های جدید را «تداوم نقض قوانین بین‌المللی» و «بی‌توجهی جمهوری اسلامی به جان انسان‌ها» عنوان کرد

شبکه خبری سی‌بی‌سی با انتشار خبری در روز دوشنبه، ۳ اکتبر ۲۰۲۲، نوشت دولت فدرال کانادا ۳۴ فرد و نهاد وابسته به جمهوری اسلامی ایران، از جمله پلیس «امنیت اخلاقی» و سپاه پاسدران انقلاب اسلامی، را در فهرست تحریم‌های این کشور قرار داده است. 

به‌گزارش این شبکه خبری، فهرست مورد نظر یک هفته پس از آن تهیه شد که جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، وعده داد دولتش، به دلیل نقض حقوق بشر به‌وسیله حکومت ایران، اقدام‌هایی علیه جمهوری اسلامی صورت خواهد داد. نخست‌وزیر کانادا، در جریان سخنرانی‌اش در روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲، گفت دولتش افرادی را که مسئول مرگ مهسا امینی‌اند تحریم خواهد کرد. ترودو در همان سخنرانی وعده داد که رسته «امنیت اخلاقی» پلیس جمهوری اسلامی ایران را نیز در فهرست تحریم‌های کانادا قرار دهد. 

جاستین ترودو در بخشی از آن سخنرانی گفت: «بارها شاهد نقض حقوق بشر به‌دست حاکمیت ایران بوده‌ایم و حالا یک‌بار دیگر با مرگ مهسا امینی و سرکوب اعتراض‌ها شاهد آنیم.»

از این‌رو، ملانی جولی، وزیر خارجه دولت فدرال کانادا، در روز دوشنبه نام ۲۵ فرد و ۹ نهاد وابسته به جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد که به‌تازگی در فهرست تحریم‌های دولت کانادا قرار گرفته‌اند.

وزیر خارجه کانادا با انتشار توییتی در حساب کاربری‌اش نوشت: «تداوم نقض فاحش و مداوم قوانین بین‌المللی از سوی [حکومت] ایران، از جمله بی‌اعتنایی آشکار نسبت به جان انسان‌ها، به‌خوبی مستند و شناخته شده است. [بنابراین] در پاسخ به نقض فاحش حقوق بشر، تحریم‌های جدیدی [علیه حکومت ایران] وضع کرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش شبکه خبری سی‌بی‌سی، در میان افراد تحریم شده از سوی دولت فدرال کانادا نام حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمد رستمی چشمه‌گچی، فرمانده رسته «امنیت اخلاقی» پلیس جمهوری اسلامی، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دیده می‌شود. 

به‌گفته دولت فدرال کانادا افراد تحریم شده به‌صورت مستقیم در «اقدامات سرکوبگرانه» علیه معترض‌ها، «نقض حقوق بشر» شهروندان و انتشار و بازتولید «پروپاگاندا و اطلاعات نادرست» تولید شده از سوی جمهوری اسلامی ایران نقش داشته اند. همچنین بر اساس تحریم‌های جدید وضع شده از سوی دولت فدرال کانادا، اموال و دارایی افراد و نهادهای تحریم شده در خاک کانادا مسدود خواهد شد، هرگونه معامله و دادوستد با آنها ممنوع است و افراد تحریم شده نیز از ورود به خاک کانادا منع می‌شوند.

با این‌حال برخی از تحلیل‌گرهای کانادایی، ضمن آنکه این اقدام دولت کانادا را تصمیمی درست ارزیابی کرده‌اند، اما هشدار دادند که باید میان «اعلام تحریم‌ها» با «اعمال تحریم‌ها» تفاوت قائل شد. به‌گزارش سی‌بی‌سی، یکی از همین ناظران به این شبکه خبری چنین گفت: «کانادا، به‌طور سنتی، در اجرای تحریم‌هایی که اعلام می‌کند با مشکل مواجه بوده است.»

با توجه به اخبار منتشر شده در روزهای اخیر، خاصه آزادی سیامک و باقر نمازی، بخش قابل توجهی از افکار عمومی جامعه ایران نگران سازش کشورهای غربی با جمهوری اسلامی است. در حال حاضر این بخش از افکار عمومی گمان می‌کند کشورهای غربی در پی آنند تا اعتراض‌های اخیر در ایران را به اهرم فشاری علیه جمهوری اسلامی تبدیل کنند و حکومت ایران را به قبول توافق هسته‌ای و آزادی زندانی‌های دو تابعیتی وادارند تا در ازای این امر ادامه حمایت جدی‌شان از معترضان را متوقف کنند.