کاظمی: با حمله‌های ایران به خاک عراق مخالفیم

نخست‌وزیر عراق خواستار توقف اقدام‌های نظامی سپاه پاسداران علیه اقلیم کردستان شد

در حالی که اعتراض‌های مردمی در ایران وارد سومین هفته شده، جمهوری اسلامی مقر گروه‌های مخالف خود در اقلیم کردستان عراق را زیر آتش توپخانه گرفته است‌ـ SAFIN HAMED / AFP

مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، ضمن مخالفت با اقدام جمهوری اسلامی به بمباران اقلیم کردستان، گفت عراق نباید به صحنه «تسویه‌ حساب» تبدیل شود. در حالی که اعتراض‌های مردمی در ایران وارد سومین هفته شده، جمهوری اسلامی مقر گروه‌های مخالف خود در اقلیم کردستان عراق را زیر آتش توپخانه گرفته است.

به گزارش العربیه فارسی، کاظمی گفت: «با حمله ایران به شمال عراق که باعث وارد آمدن خسارت‌های زیادی شده است، مخالفیم.» او تاکید کرد: «با همه تلاش‌ها در راستای تبدیل عراق به صحنه تسویه‌ حساب‌ مخالفیم و می‌خواهیم گام‌های لازم برای متوقف کردن اقدام‌های نظامی ایران علیه شمال عراق‌ اتخاذ شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاظمی در سال ۲۰۲۰ بر سر کار آمد و اولین نخست‌وزیر عراق در دوران پس از حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا است که با توافق جمهوری اسلامی و آمریکا انتخاب نشده است و از حق حاکمیت عراق دفاع می‌کند. کاظمی کوشیده است روابط عراق را با کشورهای عربی و غربی گسترش دهد و با گروه‌های شبه‌نظامی تحت امر حکومت ایران مقابله کند.

گفته‌های کاظمی در حالی است که یگان توپخانه‌ای نیروی زمینی سپاه روز شنبه حمله‌های راکتی و توپخانه‌ای به خاک عراق را از سر گرفت. در روزهای گذشته نیز سپاه پاسداران با حداقل ۷۳ فروند موشک بالستیک زمین به زمین و ده‌ها فروند پهپاد انهدامی به مقر گروه‌هایی همچون کومله و حزب دموکرات کردستان ایران در خاک عراق حمله کرده است. محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، گفته بود: «عملیات رزمندگان اسلام تا خلع سلاح کامل گروهک‌های ضدانقلاب و تروریستی تجزیه‌طلب لانه‌کرده در اقلیم شمال عراق ادامه دارد.»

این تجاوز آشکار به حق حاکمیت عراق باعث اعتراض سایر نیروهای این کشور نیز شده است. حزب کمونیست عراق روز چهارشنبه در بیانیه‌ای «حمله‌های وحشیانه و پی‌درپی» ایران به عراق را محکوم کرد و در ضمن، خواهان برچیدن پایگاه‌های نظامی ترکیه از خاک عراق شد.

علی صاحب، عضو دفتر سیاسی این حزب، در گفت‌وگو با «طریق الشعب»، گفت: «هدف از تداوم حمله به خاک عراق پرت کردن توجه افکار عمومی از رویدادهای داخل ایران است و این به‌منزله تلاشی برای صدور مشکلات این کشور به خارج از آن است.»

بیشتر از جهان