چهاردهمین شب خیزش علیه جمهوری اسلامی: تظاهرات در دست‌کم ۱۸ شهر ایران

جمهوری اسلامی علاوه بر کشتار ده‌ها تن از معترضان و بازداشت چندین هزار نفر در تظاهرات خیابانی نتوانسته این خیزش عمومی را سرکوب کند

شهرهای تهران، اهواز، آبادان، دزفول، ماهشهر، اردبیل، لاهیجان، رشت، سقز، سنندج، مشهد، اصفهان، کرج و گوهردشت شامگاه جمعه، در چهاردهمین شب خیزش مردمی علیه جمهوری اسلامی، صحنه تظاهرات ضدحکومتی و سر دادن شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «زن، زندگی، آزادی» بودند. به دنبال کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از مردم معترض زاهدان با شلیک نیروهای انتظامی و امنیتی، در شهرهای سراوان، مهرستان و میرجاوه نیز تظاهرات اعتراضی به راه افتاد.

تظاهرات خیابانی در اهواز در روز و شامگاه جمعه، ۸ مهر ۱۴۰۱، ادامه یافت. ابتدا در عصر جمعه، مردم معترض در منطقه زیتون کارمندی اهواز تظاهرات کردند و شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای»، «ننگ ما ننگ ما،‌ رهبر الدنگ ما» سردادند. مردم معترض اهواز در جریان این اعتراض‌ها، بارها «زن، زندگی، آزادی» را فریاد زدند و خواهان پیوستن مردم به اعتراض‌ها شدند.

شامگاه جمعه نیز مردم در خیابان‌های مختلف اهواز برای اعتراض راه‌بندان درست کردند و بوق خودروهای خود را به صدا در آوردند.

در جریان اعتراض‌های اهواز، نیروهای امنیتی و انتظامی بارها به سوی معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کردند. نیروهای یگان ویژه هم در پاسخ به اعتراض‌های مردمی در منطقه زیتون کارمندی اهواز، با ورود به یکی از دبیرستان‌های این منطقه، آن را به پایگاه خودروها، موتورها و نیروهای یگان ویژه تبدیل کردند.

شهر آبادان نیز شامگاه جمعه، هشتم مهر، تجمع اعتراضی مردمی را شاهد بود که با سر دادن شعارهایی چون «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» و «مرگ بر دیکتاتور» در خیابان‌ها تظاهرات کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم شهرهای دزفول در شمال و ماهشهر در جنوب استان خوزستان نیز جمعه شب به خیابان آمدند و علیه جمهوری اسلامی و سران آن شعار دادند. در تظاهرات دزفول، زنان پیشتاز بودند و در تظاهرات خود شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

مردم اردبیل نیز در چهاردهمین شب خیزش علیه جمهوری اسلامی بار دیگر به خیابان آمدند و «مرگ بر دیکتاتور» گفتند. «زن، زندگی، آزادی» دیگر شعار مردم اردبیل در جریان چهاردهمین شب اعتراض‌ها است. نیروهای امنیتی و انتظامی در این شهر به شلیک گاز اشک‌آور و هجوم و ضرب و جرح مردم متوسل شدند و در مقابل، مردم معترض نیز با مقاومت و در مواردی درگیری با نیروهای امنیتی و انتظامی، این نیروها را به فرار واداشتند.

شامگاه جمعه در شهر سقز نیز برای چهاردهمین شب پیاپی، شعارهای «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» طنین‌انداز شد. سقز، زادگاه مهسا امینی، دو هفته پیش، پس از خاکسپاری مهسا در آن، خاستگاه اعتراض‌های مردمی بود که اکنون به خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است. با وجود بازداشت ده‌ها نفر از مردم سقز در جریان اعتراض‌های دو هفته گذشته و کشته شدن شماری از معترضان در این شهر، مردم این شهر جمعه‌شب هم به خیابان‌ها آمدند.

مردم سنندج نیز جمعه شب، چهاردهمین شب اعتراض‌های خیابانی خود را در مناطق مختلف از جمله محدوده خیابان ششم بهمن ادامه دادند و با ایجاد راه‌بندان اعتراضی و بوق‌های مکرر، خشم خود را از جمهوری اسلامی ابراز کردند.

سنندج نیز چون سقز از اولین شهرهایی است دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی از ۲۶ شهریور و بلافاصله پس از آغاز اعتراض‌ها، بازداشت معترضان را آغاز کردند و با قطع اینترنت تلفن همراه در این شهر، درصدد سرکوب معترضان برآمدند. با این همه، اعتراض خیابانی مردم در چهاردهمین شب خیزش علیه جمهوری اسلامی حاکی از ناکامی نیروهای امنیتی در سرکوب این اعتراض‌ها است.

در کرمان، مردم معترض جمعه شب با شعار «مرگ بر دیکتاتور» به خیابان آمدند. شعار دیگر مردم کرمان در روز جمعه «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم» بود.

لاهیجان در استان گیلان نیز جمعه شب صحنه تظاهرات مردمی در خیابان‌های مرکزی این شهر بود. رانندگان خودروها نیز در لاهیجان با ایجاد راه‌بندان و به صدا در آوردن بوق، از این اعتراض‌ها حمایت کردند.

در شهر رشت که با حضور گسترده و استقرار نیروهای امنیتی، یگان ویژه و گردان‌های امنیتی بسیج مواجه است، مردم معترض در خیابان‌های مرکزی و همچنین چند میدان بزرگ شهر از جمله میدان صابرین و قلی‌پور با ایجاد راه‌بندان و به صدا در آوردن بوق به اعتراض خود ادامه دادند.

مردم در گوهردشت کرج نیز با شعارهای «زن، زندگی، آزادی» و «ایرانی باغیرت، حمایت، حمایت» در چهاردهمین شب خیزش عمومی علیه جمهوری اسلامی بار دیگر به خیابان آمدند. در مناطقی از شهر کرج نیز مردم جمعه شب از آپارتمان‌های خود شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

گزارش‌ها و ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مردم مشهد به دلیل فضای به‌شدت امنیتی و استقرار گسترده نیروهای یگان ویژه و نیروهای امنیتی لباس شخصی سپاه پاسداران، جمعه شب، در چهاردهمین شب خیزش علیه جمهوری اسلامی، تنها توانستند تظاهراتی کوتاه و سریع در مناطق مختلف این شهر برگزار کنند.

مردم معترض با بوق ممتد خودروهای خود مقابل نیروهای امنیتی و یگان ویژه اعتراض خود را نشان دادند.

براساس ویدیو منتشرشده از یکی از محله‌های اصفهان، جمعه شب یکی از خانه‌ها از بلندگو آهنگ «برای...» شروین حاجی‌زاده، خواننده‌ای که بازداشت شد، را پخش کرد و ساکنان بقیه خانه‌ها با آن همخوانی کردند.

با گذشت ۱۴ شب از خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، اکنون شعارنویسی نیز در شهرهای مختلف ایران افزایش یافته است. جمعه شب تصاویری از شعارنویسی علیه جمهوری اسلامی و همچنین علی خامنه‌ای در تهران و ملارد نیز منتشر شد.

چهاردهمین شب اعتراض های مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در حالی ادامه یافت که مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون بارها از خاتمه یافتن تظاهرات دم زده‌اند و از تمام ابزارهای خود در فراجا، سپاه پاسداران و بسیج از جمله نیروهای یگان ویژه، نیروهای نوپو، یگان صابرین، گردان‌های امام علی، یگان امداد و همچنین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات برای سرکوب این خیزش استفاده کرده‌اند اما همچنان ناکام ماند‌ه‌اند.

جمهوری اسلامی علاوه بر کشتار ده‌ها تن از معترضان و بازداشت چندین هزار تن در تظاهرات خیابانی و نیز بازداشت ده‌ها نفر از فعالان سیاسی، مدنی، فرهنگی و حتی فوتبالیست‌ها، بازیگران سینما و تئاتر و خوانندگان، دانشجویان و روزنامه‌نگاران در کنار قطع اینترنت، نتوانسته است این خیزش عمومی را سرکوب کند.