طالبان نزدیکان قربانیان حمله انتحاری در آموزشگاه «کاج» را بازداشت کردند

شاهدان: بیش از ۳۰ قربانی را در تبه «قوریخ» کابل دفن کردند، تلفات بیش از ۶۰ تن است

بیشترین قربانیان حمله دختران هزاره‌اند- AFP

منابعی در کابل از آزار و اذیت شماری از خانواده‌های قربانیان حمله انتحاری در آموزشگاه «کاج» به‌دست طالبان خبر دادند.

این منابع گفتند، جوانی که پس از جستجوی بسیار جسد خواهرش را پیدا کرده بود، هنگامی که با خانواده‌اش تماس گرفتو می‌خواست با خانواده‌ش صحبت کند، طالبی با «قنداق» کلاشنیکوف بر سرش زد و گفت که «به رسانه‌های خارجی خبر می‌دهد.»

این منابع می‌گویند که تا کنون حدود ۹ تن را به اتهام فرستادن اطلاعات به رسانه‌های خارجی در مورد حمله انتحاری در آموزشگاه کاج بازداشت کرده‌اند.

شماری از کسانی که در نزدیکی محل انفجار حضور داشتند، می‌گویند که بیش از ۶۰ جسد را شمارش کرده‌اند که با کراچی، خودروی شخصی و آمبولانس از محل انتقال داده شده‌اند. این شاهدان می‌گویند برخی اجساد به قدری آسیب دیده‌اند که قابل شناسایی نیستند.

بسیاری از قربانیان این حمله انتحاری دختران نوجوان و جوان‌اند.

عباس کربلایی یکی از نزدیکان قربانیان حمله انتحاری می‌گوید که دختر خواهر و دختر دایی‌اش که در این آموزشگاه تحصیل می‌کردند، جان باختند. عباس کربلایی می‌گوید که مرضیه و هاجر دوستان کودکی بودند، باهم مدرسه رفتند با هم بزرگ شدند و برای راه یافتن به دانشگاه یک جا درس می‌خواندند. عباس کربلایی می‌گوید خواهر زاده‌اش مرضیه را زود تر توانستند در میان جسد‌های دختران در بیمارستان علی جناح پیدا کنند. اما برای یافتن جسد هاجر تمامی بیمارستان‌ها را گشتند و سرانجام او را در درمانگاه عدلی پیدا کردند.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هاجر را از پارچه لباس و کفش‌هایش شناختند، چون چهره‌اش قابل شناسایی نبود.

مریم شفایی که از دانشجویان آموزشگاه کاج است و لحظاتی پس از انفجار به مرکز آموزشی رسیده بود، گفت که دوست‌اش وحیده پیش‌تر از انفجار به او گفته بود که زودتر بیاید. مریم که از نخستین کسانی است که پس از حمله به کلاس رفت و جسد دوستانش را دید، گفت: وحیده، نازنین، شبنم، نرگش انیسه و چندین تن دیگر از همکلاسانش کشته شده بودند. او گفت وحیده اگر زنده مانده بود، نفر اول کنکور امسال می‌شد.

مریم می‌گوید بالای سر وحیده ایستاد بودم که جنازه‌اش گم نشود.

نزدیکان این قربانیان می‌گویند که بیش از ۳۰ جسد را تا عصر روز جمعه در تپه «قوریخ» در غرب کابل دفن کردند. شماری از جسد‌ها را به استان‌های دیگر انتقال داده‌اند چون این جوانان از استان‌های دور‌دست برای تحصیل به کابل آمده بودند.

یک حمله انتحاری بامداد روز جمعه ۳۰ سپتامبر مرکز آموزشی کاج را در منطقه دشت برچی در حوزه سیزدهم کابل هدف گرفت. حمله بامداد روز جمعه هنگامی رخ داد که ده‌ها جوان دختر و پسر برای سپری کردن آزمون کنکور آزمایشی در آموزشگاه حاضر بودند.

این حمله بیش از ۴۰ زخمی بر جا گذاشت.

آموزشگاه کاج در دشت برچی در منطقه فقیرنشین که بیشترشیعیان‌اند، واقع شده است. این آموزشگاه نخست «موعود» نام داشت و در سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷ هجری خورشیدی» نیز مورد حمله قرار گرفت. در آن هنگام ۴۸ جوان جان باختند و ۶۷ تن زخمی شدند.

مراکز آموزشی در غرب کابل در چند سال گذشته چندین بار مورد حمله قرار گرفته است. حمله در مرکز فرهنگی «تبیان» در سال ۲۰۱۷ میلادی در غرب کابل ۴۱ کشته و ۸۴ زخمی بر جا گذاشت. مسوولیت این حمله را داعش پذیرفت.

در جریان حمله به مکتب سید الشهدا در ماه می ۲۰۲۱ میلادی در کابل ۸۵ تن جان باختند و ۱۴۷ تن زخمی شدند. هیچ گروهی مسوولیت این حمله را نپذیرفت اما حکومت پیشین طالبان را مسوول این حمله دانست. این مرگبارترین حمله در نهاد‌های آموزشی در افغانستان بود.

حمله در مرکز آموزشی «کوثردانش» در سال ۲۰۲۰   میلادی ۲۴ قربانی و ۵۷ زخمی برجا گذاشت. پس ازاین حمله داعش مسوولیت این حمله را پذیرفت. با آن که حکومت پیشین، طالبان را مسوول این حمله دانست اما آنان دست داشتن در این حمله را رد کردند.

حمله در مکتب سیدالشهدا در سال ۲۰۲۲ میلادی در غرب کابل در هنگام تسلط طالبان بر افغانستان تلفاتی بر جا گذاشت. منابع مردمی اعلام کردند که در این حمله ۲۶ تن جان باختند. هیچ گروهی مسوولیت این حمله را نیز نپذیرفت.

بیشتر از جهان