افزایش درگیری‌های خشونت‌آمیز میان شیعیان و نیروهای نیابتی ایران

تحلیلگران به همزمانی کشتن یک لبنانی و افزایش قتل فعالان در عراق اشاره می‌کنند که گفته می‌شود آنها نیز توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران صورت می‌گیرد

گردهمایی یادبود لقمان سلیم، تحلیلگر سیاسی، فعال، فیلمساز و منتقد برجسته حزب‌الله در پاریس، ۱۱ فوریه ۲۰۲۱ - MMAR ABD RABBO / BALKIS PRESS / AFP

لقمان سلیم، تحلیلگر سیاسی، فعال، فیلمساز و منتقد برجسته حزب‌الله، در شب سوم فوریه با بی‌رحمی توسط مهاجمان ناشناس کشته شد. جسد او در حالی که چندین گلوله به سر و گردنش اصابت کرده بود، در خودروی خودش در منطقه تحت سلطه حزب‌الله جنوب لبنان یافت شد.

راشا الامیر، خواهر سلیم، به فارین پالیسی گفت: «حقیقت، من در قلبم این حقیقت را می‌دانم که چه کسی او را کشته است.» منظور او روشن بود؛ کار حزب‌الله بود. سلیم مدتی بود که تهدید می‌شد و او در نامه‌ای که سال گذشته نوشت، هشدار داده بود که حزب‌الله مورد حمایت ایران را باید مقصر هرگونه سوءقصد به جانش دانست. این در حالی است که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله هرگونه نقشی را در این قتل انکار کرده است.

اما جدا از اینکه این واقعه یک فاجعه شخصی بود، قتل سلیم بخشی از یک روند مهم ژئوپلیتیک است. تحلیلگران و فعالان به همزمانی مرگ او و افزایش قتل فعالان در عراق اشاره می‌کنند که گفته می‌شود آنها هم توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران صورت می‌گیرد. آنها می‌گویند که سلیم به دلیل شیعه بودن مورد هدف قرار گرفت. حزب‌الله او را به عنوان یک خائن می‌شناخت چون تأثیر آنها را در جامعه مذهبی تضعیف کرده بود؛ تاثیری که پایگاه سیاسی این گروه به عنوان پیاده نظام درگیری‌های منطقه‌ای به آن وابسته است.

بر اساس اعلام عفو بین‌الملل، از آغاز اعتراضات در عراق در اکتبر ۲۰۱۹، ده‌ها فعال توسط شبه‌نظامیانی که بخشی از واحدهای بسیج مردمی (حشد شعبی) بودند کشته شده‌اند که بسیاری از آنها توسط ایران پشتیبانی می‌شوند و هنوز هم بخشی از آنها نیروهای امنیتی عراق هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان اعتراضات عراق، اردوگاه‌های تظاهرات، مورد حملات مکرری قرار گرفت که در آنها بیش از ۵۰۰ نفر کشته شدند. طبق گزارش کمیسیون عالی مستقل حقوق‌بشر عراق، در این اعتراضات ۱۵ هزار نفر زخمی شدند. افراد مسلح با خودروهای مینی‌ون به محل‌های اعتراض می‌رفتند، بعضی اوقات در بام‌ها پنهان می‌شدند و بی‌هدف آتش می‌گشودند. این کشتارها پس از آن آغاز شد که قاسم سلیمانی، که توسط ایالات متحده در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین در ژانویه ۲۰۲۰ کشته شد، برای مشاوره دولت و حشد شعبی از عراق بازدید کرد.

در لبنان هم که همزمان درگیر اعتراضات بود، طرفداران حزب‌الله متهم به حمله به معترضان با موتورسیکلت و تهدید معترضان، برچیدن چادرهای آنها شدند. افراد حزب‌الله معترضان را خائنانی نامیدند که از طرف سفارتخانه‌های غربی حمایت مالی می‌شوند.

جمعیت جوان و بیکار در هر دو کشور که اعتراض کردند، خواستار ایجاد اشتغال و پایان دادن به فساد هستند. آنها آرزوی خود را برای داشتن یک دولت دموکراتیک فعال ابراز داشتند و سیاست فرقه‌ای را رد کردند. آنها احزاب سیاسی را از هر طیفی به چالش کشیدند.

اما هر دو کشور تحت تأثیر شبه نظامیان مورد حمایت ایران قرار دارند که عضلات خود را در خیابان نرم می‌کنند و در عین حال بخشی از دولت‌ها هستند. از زمانی که ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ صدام حسین را در عراق سرنگون کرد و حزب‌الله مورد حمایت ایران، ارتش اسرائیل را در جنگ جنوب لبنان در جنگ ۲۰۰۶ متوقف کرد، تهران موفق شده نفوذ خود را در منطقه از طریق این نیروهای نیابتی گسترش دهد.