محکومیت گسترده حمله به دانش‌آموزان هزاره‌ در کابل

طالبان اعضای خانواده شماری از قربانیان را کتک زدند

سخنگویان طالبان همواره ادعا می‌کنند سلطه این گروه بر افغانستان امنیت را برای این کشور به ارمغان آورده  است- Barchi/Facebook@

سازمان ملل متحد، دیپلمات‌های غربی، سازمان‌های حقوق بشری و رهبران سیاسی افغانستان و برخی از کشورهای منطقه حمله انتحاری مرگ‌بار به یک مرکز آموزشی در ناحیه هزاره‌نشین دشت برچی کابل را که صبح جمعه، ۸  مهر، رخ داد، محکوم کردند.

یک مهاجم انتحاری حدود ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح جمعه با حمله به مرکز آموزشی «کاج» در غرب کابل، خود را در کلاسی که در آن حدود ۵۰۰ دانش‌آموز دختر در حال آزمون دادن بودند، منفجر کرد. سخنگویان طالبان شمار کشته‌شدگان این حادثه را ۱۹ تن و شمار زخمی‌ها را ۲۷ تن اعلام کردند، اما مردم محل می‌گویند حدود ۳۰ دانش‌آموز کشته و بیش از ۳۰ تن زخمی شده‌اند.

کارن دیکن، مسئول ماموریت ایالات متحده در امور افغانستان، در توییتی، ضمن محکوم کردن این حمله انتحاری، بر لزوم دسترسی دانش‌آموزان افغانستان به فضای امن و بدون هراس تاکید کرد.

کارن دیکن نوشت: «هدف قرار دادن کلاس درسی پر از دانش‌آموز در حال امتحان دادن، عملی شرم‌آور است.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای، حمله به مرکز آموزشی کاج و کشتن دانش‌آموزان را نشانه ناکامی مطلق طالبان در حفاظت از اقلیت‌های قومی و مذهبی دانست.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در امور افغانستان (یوناما)، در توییتی نوشت: «در حالی که اوضاع امنیتی افغانستان در حال بدتر شدن است، کابل امروز انفجاری دیگر را شاهد بود.»

یوناما ضمن محکوم کردن حمله به مرکز آموزشی کاج، به خانواده‌ قربانیان تسلیت گفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز در پیام همدردی خود با قربانیان حمله انتحاری، اعلام کرد: «حاکمیت طالبان اشغالگر و حضور گروه‌های تروریستی دیگر در افغانستان امنیت جانی و روانی مردم افغانستان، منطقه و جهان را تهدید می‌کند.»

در همین حال، مقتدی صدر، یکی از رهبران شیعه عراق، در پیامی، طالبان را مسئول این قتل فاجعه دانست و گفت: «من طالبان را مسئول انفجارهایی می‌دانم که برادران شیعه را هدف قرار گرفته است.» مقتدی صدر از شیعیان افغانستان خواست در برابر حمله‌ها و تهدیدهای که زندگی آنان را به خطر انداخته است، متحد بمانند.

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه در دولت پیشین افغانستان، نیز در پیام‌هایی جداگانه‌، به حمله انتحاری در غرب کابل واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند. حامد کرزی در پیام خود، بر لزوم راه‌اندازی «گفتمان ملی» برای پایان دادن به بحران افغانستان تاکید کرد و گفت که « دشمنان ترقی و تعالی کشور» نمی‌خواهند جوانان افغانستان برای آینده بهتر تلاش کنند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ضمن محکوم کردن حمله به مرکز آموزشی کاج، خاطرنشان کرد که این حمله تکرار حمله مرگ‌بار داعش در سال ۲۰۱۸ در همین مکان است. شماری از شاهدان حادثه نیز در فضای مجازی یادآور شدند که در سال ۲۰۱۸ هم داعش در همین‌جا، به دانش‌آموزان هزاره حمله کرده بود. در آن زمان، نام این مرکز آموزشی «موعود» بود که پس از حمله، به «کاج» تغییر کرد.

هرچند تاکنون فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، این حمله مشابه ده‌ها حمله به مراکز آموزشی، عبادی و اجتماعی هزاره‌ها در افغانستان در سال‌های اخیر است.

پس از وقوع حمله به مرکز آموزشی کاج، ده‌ها تن از فعالان زن و همچنین بستگان و اعضای خانواده‌های قربانیان به بیمارستان‌های غرب کابل رفتند تا به زخمی‌ها کمک کنند و در صورت نیاز خون اهدا کنند. پس از آن، شماری از فعالان زن و اعضای خانواده‌های قربانیان با انتشار ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی، از برخورد خشونت‌بار طالبان شکایت کردند و گفتند به آنان اجازه اهدای خون و کمک به زخمی‌ها داده نشد.

طالبان با خبرنگاران هم که برای تهیه گزارش به محل حادثه رفته بودند، با خشونت برخورد کردند و شماری از اعضای خانواده‌ قربانیان را کتک زدند.

پیش‌تر شورای امنیت سازمان ملل متحد، در نشستی که روز سه‌شنبه گذشته برگزار شد، از تداوم حملات مرگ‌بار به هزاره‌ها ابراز نگرانی کرده و گفته بود طالبان به عنوان گروه حاکم بر افغانستان، موظف‌اند از گروه‌های قومی و مذهبی در معرض خطر محافظت کنند.

سخنگویان طالبان همواره ادعا می‌کنند که سلطه این گروه بر افغانستان، امنیت را برای این کشور به ارمغان آورده است، اما آمار حملات مرگ‌بار در شهرهای مختلف افغانستان طی یک‌ سال گذشته، افزایش تعداد حوادث امنیتی را نشان می‌دهد.