گردشگران خارجی سفر خود به ایران را لغو کرده‌اند

پس از بریتانیا، آمریکا، فرانسه، سوئد و کانادا، وزارت خارجه آلمان هم به شهروندانش توصیه کرد به ایران سفر نکنند

برخورد شدید نیروهای امنیتی حکومت ایران با مردم معترض در خیابان‌ها و انتشار ویدیوها و تصاویری از تیراندازی مستقیم به سوی مردم موجب شد که شمار زیادی از گردشگران خارجی، سفر خود به ایران را لغو کنند. این خبر را علی‌اصغر، شالبافان، معاون وزیر میراث فرهنگی نیز تایید کرد و گفت: «حوادث دو هفته اخیر در موسم ورود گردشگران خارجی تاثیر قابل‌توجهی در لغو کردن سفرها داشت.» 

روز ۲۱ شهریور قبل از شروع دور جدید اعتراض‌های سراسری در ایران، معاون وزیر گردشگری از برنامه‌هایی در این وزارتخانه برای «مقابله با ایران‌هراسی و تقویت دیپلماسی عمومی» خبر داد و مدعی شد که «اقدامات گسترده‌ای به منظور ترویج ایران‌هراسی و ارائه تصویر نامناسب از ایران در سطح جهانی صورت گرفته است».

او در ادامه ادعاهای خود به خبرگزاری ایسنا گفت که برخی کشورهای غربی تلاش می‌کنند ایران را «ناامن» جلوه دهند. 

شالبافان در اظهارنظر اخیر خود نیز از آسیب‌ دیدن صندوق گردشگری به دلیل کاهش قابل‌توجه شمار گردشگران خارجی خبر داد و بدون اشاره به سرکوب مردم در خیابان بار دیگر ادعا کرد که کاهش شمار گردشگران خارجی ناشی از سیاست‌های «ایران‌هراسی» است.

برخلاف ادعای این مقام وزارت میراث فرهنگی، شواهد آشکار می‌کند گردشگران خارجی به دلیل نبود امنیت و در پی توصیه مقام‌های کشورشان از سفر به ایران خودداری می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض‌های اخیر مردم ایران که از روز ۲۶ شهریور پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی، آغاز شد موجی از واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و مقام‌های حکومت ایران نیز به صراحت گفتند که در جریان دستگیری معترضان، شماری از اتباع خارجی را نیز دستگیر کردند. 

وزارت امور خارجه آلمان به‌تازگی ضمن محکوم کردن «سرکوب وحشیانه» معترضان در ایران، به شهروندان این کشور و اتباع ایرانی که پاسپورت آلمانی را دارند توصیه کرد سفرهای غیرضروری خود به ایران را لغو کنند. در اطلاعیه وزارت خارجه آلمان به شهروندان این کشور و دو تابعیتی‌ها به صراحت هشدار داد شد که امکان دستگیری آنان وجود دارد. 

پیش‌تر نیز کشورهای بریتانیا، آمریکا، فرانسه، سوئد و کانادا در اطلاعیه‌هایی به شهروندانشان و افراد دو تابعیتی توصیه کرده بودند که از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند. 

سازمان‌های حقوق بشری بارها تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران از افراد دو تابعیتی به عنوان اهرمی برای فشار بر جامعه جهانی و امتیازگیری استفاده می‌کند. 

پس از صدور حکم دادگاه حمید نوری، دستیار دادیار زندان رجایی‌شهر کرج در جریان اعدام‌های ۶۷، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان در یادداشتی به صراحت درخواست، ناامن کردن ایران برای اتباع کشورهای اروپایی را مطرح کرد و نوشت: «وظیفه مسئولان ذی‌ربط است که به دولت‌های سوئد، آلمان، فرانسه و بلژیک نشان بدهند که تشکیل دادگاه و متهم کردن و بازداشت بی‌جرم و علت اتباع ایرانی چه هزینه سنگینی برای آن‌ها در پی خواهد داشت.» 

عماد شرقی، مراد طاهباز، شهاب دلیلی، سیامک و باقر نمازی، احمدرضا جلالی، فریبا عادلخواه و جمشید شارمهد شهروندان دو تابعیتی‌اند که اکنون در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران محبوس‌اند.