صدور قرار مجرمیت برای گردشگر فرانسوی پس از یک سال بازداشت موقت در ایران

بنجامین بریر به گفته وکیلش، با اتهام‌های «جاسوسی» و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب محاکمه خواهد شد

بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد- تصویر از حساب کاربری توئیتر سعید دهقان، وکیل بریر (@vakilroaya)

وکیل بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی که از حدود یک سال پیش در شهر مشهد به‌طور موقت در بازداشت به‌سر می‌برد، از پایان تحقیقات دادسرای مشهد و صدور قرار مجرمیت برای او با اتهام‌های «جاسوسی» و «تبلیغ علیه نظام» خبر داد. پرونده بنجامین بریر پس از یک سال به دادگاه انقلاب فرستاده می‌شود و او با این اتهام‌ها محاکمه خواهد شد.    

بنجامین بریر، شهروند فرانسوی ۳۶ساله، اوایل خردادماه سال ۱۳۹۹ پس از به‌پرواز درآوردن یک هواپیمای بدون سرنشین برای تصویربرداری در دشت‌های نزدیک به مرز ایران و ترکمنستان، به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان وکیل‌آباد مشهد در بازداشت موقت به‌سر می‌برد.

سعید دهقان، وکیل این زندانی، روز یکشنبه، نهم خردادماه، ضمن اعلام تصمیم قضایی دادسرای مشهد و صدور قرار مجرمیت برای بنجامین بریر درمورد دو اتهام «جاسوسی» و  «تبلیغ علیه نظام»، در حساب کاربری توییتر خود از انتظار برای تشکیل دادگاه خبر داد و افزود: «در مورد دو‌ اتهام دیگر تحت عناوین افسادفی‌الارض و شرب‌خمر، قرار منع تعقیب صادر شد.»

 

دهقان حدود دو ماه و نیم پیش، در اواخر اسفندماه، از اخذ آخرین دفاع از بریر در رابطه با این دو اتهام خبر داده بود. بنابر اعلام او، بریر به‌‌علت «عکس‌برداری از مناطق ممنوعه» به «جاسوسی» و به‌علت طرح سوال در رسانه‌های اجتماعی درمورد «اجباری بودن حجاب در جمهوری اسلامی» به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است. 

سعید دهقان به خبرگزاری فرانسه گفته است که «دادستان کیفرخواست را آماده می‌کند و برای ادامه روند قضایی به دادگاه انقلاب می‌فرستد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام صدور قرار مجرمیت برای بنجامین بریر درحالی است که بلاندین بریر، خواهر این گردشگر فرانسوی، در روزهای گذشته با انتشار نامه‌ای سرگشاده در هفته‌نامه فرانسوی لو پوآن (Le Point) از امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه درخواست کرده بود تا پیگیر آزادی برادرش شود. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در این نامه سرگشاده اتهام‌های برادرش را «بی‌پایه» دانسته و نوشته است که برادرش برای جمهوری اسلامی ایران، یک «ابزار مذاکره» شده است.

بازداشت شهروندان کشورهای غربی و به‌ویژه دوتابعیتی‌ها در ایران و اغلب متهم کردن آن‌ها به مواردی چون «جاسوسی» در سال‌های اخیر افزایش یافته است. این بازداشت‌ها که بسیاری از آن‌ها به‌عنوان «گروگانگیری» یاد می‌کنند، در مواردی به اهرمی برای برتری در مذاکره یا وسیله‌ای برای بازگرداندن زندانیان جمهوری اسلامی از زندان‌های دیگر کشورها تبدیل شده است. 

هم‌زمان با مذاکرات ایران با آمریکا و کشورهای عضو برجام، شامل فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین برای احیای برجام که حدود دو ماه است در وین، پایتخت اتریش پی‌گیری می‌شود، خانواده‌های بسیاری از زندانیان خارجی یا دوتابعیتی در ایران، به مقام‌های کشور خود هشدار می‌دهند که پیگیری آزادی این شهروند را فراموش نکنند و در اولویت قرار دهند.