بحران حریفان ایران در آستانه جام جهانی

انگلستان، ولز و آمریکا در فیفا در سپتامبر بردی نداشتند

تیم کی‌روش در برابر دو تیم قدرتمند اروگوئه و سنگال به یک برد و یک تساوی رسید‌ـ JAKUB SUKUP / AFP

هم‌زمان با اردوی تدارکاتی تیم ملی در اتریش، سه حریف ایران در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ هم به میدان رفتند. برخلاف تیم کی‌روش که در برابر دو تیم قدرتمند اروگوئه و سنگال به یک برد و یک تساوی رسید، انگلستان، ولز و آمریکا نتایج ضعیفی گرفتند و حتی یک برد هم نداشتند.

انگلستان با شکست مقابل ایتالیا و تساوی مقابل آلمان، به دسته ‌B لیگ ملت‌های اروپا سقوط کرد. این تیم در لیگ ملت‌های اروپا حتی یک برد هم نداشت تا پیش از بازی مقابل ایران در دور اول مرحله گروهی جام جهانی آمار ضعیف شش بازی بدون برد را ثبت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرت ساوت‌گیت در جام جهانی ۲۰۱۸ و یورو ۲۰۲۰ نتایج خوبی گرفت و انگلستان را به ترتیب به نیمه‌نهایی و فینال رساند، ولی تیمش در سال جاری افت غیرمنتظره‌ای را تجربه می‌کند تا انتقادها از او به اوج برسد. تعدادی از بازیکنان اصلی این تیم همچون هری مگوایر از روزهای خوب فاصله دارند، ولی ساوت‌گیت حاضر نیست از بازیکنان دیگری به‌جای آن‌ها استفاده کند. کارشناسان همچنین معتقدند که استفاده از بازیکنان با‌ استعدادی مثل ساکا و فودن در پست‌های غیرتخصصی، کارآیی آن‌ها را کم کرده است.

در نظرسنجی روزنامه اکسپرس، ۵۶.۱ درصد از هواداران تیم ملی انگلستان خواهان برکناری ساوت‌گیت پیش از جام جهانی‌اند. بعید است که اتحادیه فوتبال انگلستان در این زمان کوتاه کادر فنی را تغییر بدهد، ولی نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که هواداران به موفقیت این تیم در قطر اصلا خوش‌بین نیستند.

ولز، حریف دوم تیم ملی ایران در قطر، هم دو بازی آخرش در لیگ ملت‌های اروپا را به بلژیک و لهستان باخت. ولز در هشت بازی آخرش تنها یک برد داشت که به برتری یک بر صفر مقابل اوکراین در پلی‌آف جام جهانی برمی‌گردد. هرچند هواداران ولز بابت بازگرداندن این تیم به جام جهانی بعد از حدود نیم قرن از راب پیج سپاسگزارند، ولی نتایج اخیر نشان می‌دهد که امتیاز گرفتن از این تیم دور از دسترس شاگردان کی‌روش نیست.

تیم ملی آمریکا، سومین حریف تیم ملی، هم وضعیتی بحرانی دارد و در دو بازی آخرش مقابل حریفان آسیایی نمایش ضعیفی داشت. آمریکا در شکست دو بر صفر مقابل ژاپن حتی یک شوت هم در چارچوب نزد و بعد از آن در تساوی بدون گل مقابل عربستان سعودی، تنها دو شوت در چارچوب داشت. آمریکا در هفت بازی اخیرش مقابل تیم‌های صعود‌کرده به جام جهانی سه شکست، سه تساوی و تنها یک برد داشته است.

بیشتر از فوتبال