بایدن: آمریکا هرگز الحاق مناطق اوکراین به روسیه را به‌رسمیت نمی‌شناسد

رئیس جمهوری روسیه، با صدور فرمانی مناطق خرسون و زاپوریژیا را مستقل اعلام کرد

در آستانه اقدام رسمی روسیه برای الحاق چهار منطقه از اوکراین به قلمرو این کشور، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد نه تنها ایالات متحده هرگز این اقدام روسیه را به‌رسمیت نمی‌شناسد، بلکه در واکنش، مجموعه تحریم‌های تازه‌ای را علیه مسکو وضع خواهد کرد.

بامداد روز جمعه، هشتم مهرماه ۱۴۰۱ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با صدور فرمانی مناطق خرسون و زاپوریژیا را مستقل اعلام کرد. او پیشتر در ماه فوریه، فرمان مشابه‌ای برای استقلال دو منطقه لوهانسک و دونتسک و قبل‌‌تر، برای کریمه صادر کرده بود.

قرار است امروز جمعه مقام‌ها منصوب روسیه در چهار منطقه اشغال‌شده لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا با حضور در تالار سنت جورج کاخ کرملین، معاهداتی را برای پیوستن به روسیه امضا می‌کنند. این مناطق در مجموع ۱۵درصد از کل خاک اوکراین به‌‌شمار می‌آیند.

الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا در پی برگزاری یک همه‌پرسی بدون‌نظارت و بدون وجاهت قانونی انجام می‌شود.

رئيس‌جمهوری آمریکا بامداد روز جمعه در گفت‌وگو با رهبران کشورهای جزایر اقیانوس آرام گفت همه‌پرسی که در مناطق اشغال‌شده اوکراین انجام شده، مطلق بی‌اعتبار است و نتایج آن هم ساختگی و تقلبی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز بامداد روز جمعه در گزارش نوشت انتظار می‌رود تحریم‌های تازه کاخ سفید علیه مسکو، افراد و نهادهایی که در داخل و خارج روسیه از این اقدام حمایت کرده‌اند را هدف قرار دهد.

همزمان روز پنجشنبه سنای آمریکا بودجه کوتاه‌مدت دولت بایدن برای حمایت مالی بیشتر از اوکراین را تصویب کرد. اعتبار این کمک مالی ۱۲.۳ میلیارد دلار اعلام شد. این لایحه با ۷۲ رای مثبت در برابر ۲۵ رای مخالف به تصویب رسید. اما نیاز است که در مجلس نمایندگان آمریکا هم تصویب شود.

یان لیپوفسکی، وزیر خارجه چک، که کشورش در حال‌حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، روز پنجشنبه در واکنش به تصمیم روسیه گفت: «این کاملا غیرقابل قبول است. اتحادیه اروپا چنین الحاق یک طرفه‌ای که بر اساس یک فرآیند کاملا ساختگی و بدون مشروعیت انجام گرفته را رد می‌کند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت همزمان با اقدام روسیه، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین قرار است امروز جمعه جلسه اضطراری شورای امنیت ملی و دفاع برگزار کند تا درباره الحاق رسمی این مناطق چهارگانه به روسیه تصمیم‌گیری شود.

بیشتر از جهان