لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهوری رای‌گیری می‌کند

مجلس لبنان روز پنجشنبه جلسه انتخاب رئیس‌جمهوری را برگزار می‌کند اما نامزدها هنوز معلوم نیستند

صندوق رای‌گیری روی میز مجلس لبنان-AFP

نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، اعلام کرد که قوه مقننه روز پنجشنبه برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید کشور تشکیل جلسه می‌دهد. این در حالی است که بیروت در بن‌بست سیاسی قرار گرفته و نمایندگان نتوانسته‌اند بر سر انتخاب چهره جدید به توافق برسند.

دوران میشل عون، رئیس‌جمهوری کنونی که به حزب‌الله لبنان نزدیک است، چند هفته دیگر به پایان می‌رسد. در عین حال اما بلوک‌های سیاسی رقیب در مجلس لبنان حاضر به نامزد کردن جانشین و حتی گفتگو در این مورد نیستند.

مجلس لبنان مجموعا ۱۲۸ کرسی دارد که در انتخابات چند ماه پیش انتخاب شدند. از این میان ۶۰ نماینده عضو «ائتلاف هشت مارس» هستند که نزدیک به حزب‌الله است و ۳۸ نماینده متعلق به «ائتلاف ۱۴ مارس» که مخالف است. ۳۰ نماینده باقیمانده از چهره‌های مستقل ویا مخالفین دو بلوک سیاسی غالب هستند که خود به بلوک «اصلاح‌طلبان» معروفند. با این حساب هیچ جریانی اکثریت ندارد و معلوم نیست چگونه طرفین بتوانند بر سر یک رئیس‌جمهور به اجماع برسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطابق آرایش نظام سیاسی لبنان، رئیس‌جمهوری باید مسیحی مارونی باشد و در عین حال نخست‌وزیر و رئیس مجلس به ترتیب سنی‌ و شیعه‌اند. بری عضو «حرکت امل» است، جریانی شیعه که مصطفی چمران از بنیانگذاران اصلی آن بود و امروز متحد حزب‌الله و بخشی از «ائتلاف هشت مارس» است. علی درویش، نماینده سابق مجلس، به روزنامه «عرب نیوز» عربستان سعودی گفت، بری می‌خواهد تشکیل جلسه دهد تا «همگان مجبور به پاسخگویی باشند.»

 درویش گفت: «ما امیدواریم جلسه منجر به انتخاب رئیس‌جمهوری شود اما صحنه فردا نشان می‌دهد که هنوز به توافقی بر سر هویت رئیس‌جمهور جدید نرسیده‌ایم.»

هنوز معلوم نیست تکلیف جلسه پنجشنبه چه شود. گرچه انتظار می‌رود بسیاری نمایندگان در آن مشارکت کنند.

ملحم خلف، وکیل و عضو «نیروهای تغییر» که فراکسیونی ۱۳ نفره از نیروهای مخالف هر دو ائتلاف غالب است گفت بری «به وظیفه خود طبق قانون اساسی عمل کرده» و تاکید کرد که نمایندگان فراکسیون او حتما شرکت خواهند کرد. این ائتلاف اما نامزدی را معرفی نکرده و فقط چند شرط عمومی را برای جانشین عون اعلام کرد: «آدمی ساخت لبنان، ناجی‌ای که از بیرون نظام فاسدی انتخاب شود که در ویرانی کشور نقش داشته است.»

در شرایط معمولی رهبرن احزاب مسیحی نامزدهای اصلی محسوب می‌شوند. چهره‌هایی همچون سلیمان فرنجیه، رهبر «جنبش مَرَده» و از متحدین حکومت بشار اسد؛ جبران باسل، وزیر خارجه سابق، داماد میشل عون، رهبر حزب «میهن‌پرستان آزاد» و از نزدیکان حزب‌الله؛ و یا سمیر جعجع که در زمان جنگ داخلی لبنان از چهره‌های شبه‌نظامی بود و اکنون رهبر حزب «قوای لبنانی» است. اما بعید است هیچ یک از این سه چهره مشهور مسیحی بتوانند حمایت اکثریت نمایندگان را جلب کنند.

با کنار رفتن این نامزدهای محتمل اسم چهره‌های دیگری که دیپلمات و تکنوکرات و یا از وزرای سابق‌اند،مطرح شد. از جمله: فرید الیاس الخازن، سفیر لبنان در واتیکان؛ صلاح حنین، نماینده سابق مجلس؛ میشل معوض، پسر رئیس‌جمهوری سابق (پدرش، رنه، در نوامبر ۱۹۸۹ تنها ۱۸ روز رئیس‌جمهور بود و سپس ترور شد)؛ نعمه افرام، نماینده سابق مجلس و چهره اقتصادی که زمانی هم‌حزبی عون و باسل بود؛ دمیانوس قطار و جهاد ازعور، دو نفر از وزرای سابق دارایی؛ سمیر عساف، بانکدار و مشاور ارشد رئیس بانک جهانی «اچ‌اس‌بی‌سی»؛ و دو وزیر کشور سابق، زیاد بارود و مروان شربل.

رئیس‌جمهوری لبنان با رای مخفی نمایندگان مجلس انتخاب می‌شود. در رای‌گیری دور اول هر نامزدی که بتواند به دو سوم آرای ۱۲۸ نماینده برسد رئیس‌جمهوری می‌شود. اگر نامزدی موفق به کسب این اکثریت نشد، در دورهای بعدی هر نامزدی که ۶۵ رای بیاورد انتخاب می‌شود.

جلسه حساس مجلس در حالی برگزار می‌شود که وزیر دارایی لبنان روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: این کشور قصد دارد نرخ رسمی مبادله خود را تغییر دهد. یوسف خلیل گفت: نرخ دلاری ۱۵۰۷ پوند لبنان که ۲۵ سال اتخاذ شد به دلاری ۱۵ هزار پوند لبنان تغییر پیدا می‌کند. خلیل می‌گوید این قدمی در راه یکی کردن نرخ‌های مبادله مختلف در کشور است. این اقدام قرار است یک ماه و نیم دیگر (در روز یک نوامبر) صورت بگیرد. وزارت دارایی اما گفته این قدم منوط به طرح رسیدگی به بحران در کشور است که باید اول به تایید مجلس برسد.

بیشتر از جهان