سرکوب در داخل و سفید نمایی وقایع ایران در خارج

ظاهرا تداوم تظاهرات سراسری مردم ایران و بازتاب آن در جهان مقامات جمهوری اسلامی را به تلطیف مواضعشان در مذاکرات اتمی واداشته است

اعتراض‌ها با قتل مهسا امینی، زن ۲۲ ساله ایرانی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد- Delil SOULEIMAN / AFP

با پایان هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز سه‌شنبه ۲۷ سپتامبر، به نظر می‌رسد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در این دور از نشست مجمع عمومی برای پیشبرد سیاست‌های جمهوری اسلامی سنگ تمام گذاشته است.

حساب توییتری او نشان می‌دهد که وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در روزهای کذشته سخت مشغول دیدار و رایزنی با مقام‌های بین‌المللی و گفت‌وگو با رسانه‌ها بوده است.

در توییتی که امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه منتشر کرد، تصاویری از او در کنار وزیران خارجه اندونزی، اسلوونی، بلاروس، مالی، کوبا، برونئی و معاون امور بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیده می‌شود. توییت‌های روزهای قبل نیز او را با وزیران خارجه کشورهای منطقه چون کویت و امارات و عراق و همچنین کشورهای اروپایی، اوگاندا، ارمنستان، ونزوئلا و کشورهای دیگر به نمایش می‌گذارد.

اعتراض‌های سراسری مردم ایران وارد روز یازدهم شده است و بسیاری از رهبران سیاسی اپوزیسیون، ستاره‌های ورزشی، سینما، جهان مد و سرگرمی و خواننده‌های مشهور ایرانی و بین‌المللی با مردم ایران اعلام همبستگی کرده‌اند. علاوه بر آن سازمان‌های بین‌المللی عمده، اتحادیه اروپا و رهبران جهان از مبارزه آزادی‌خواهانه مردم ایران حمایت، و سرکوب و کشته شدن معترضان به دست نیروهای سرکوب حکومت در ایران را محکوم کرده‌اند. روز گذشته کانادا ۱۰ فرد و نهاد از جمله پلیس امنیت اخلاقی در ایران را تحریم کرد و پیش از آن وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم پلیس امنیت اخلاقی خبر داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن که فریاد مردم ایران در جهان بازتاب یافته و برخی نشریات عمده بین‌المللی صفحات اول خود را به زنان ایرانی اختصاص دادند، حسین امیرعبداللهیان، در گفت‌وگو با رادیوی پرشنونده ان‌پی‌آر در آمریکا، گفت: «اطمینان می‌دهم که در ایران خبر خاصی نیست و منجر به تغییر رژیم در ایران نمی‌شود.» او گفت: «با احساسات مردم ایران بازی نکنید.»

امیرعبداللهیان به ان‌پی‌آر اعتراض‌های مردمی را به احساساتی بودن آنان ربط داد، و گفت: «ایرانیان مردمی احساساتی‌اند و احساسات خالص دارند و ساعاتی پس از واقعه (کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد) مسالمت‌جویانه اعتراض کردند و حالا همه در انتظار تحقیقات قوه قضاییه‌اند.» او در عین حال کانال‌های خبری ماهواره‌ای و برخی وبسایت‌ها را متهم کرد و گفت «برخی عوامل خارجی» مردم ایران را تشویق کرد تا به خیابان‌ها بریزند و دست به خشونت بزنند، «و از همین رو بود که تظاهرات به خشونت کشیده شد و به شورش تبدیل شد.»

خبرگزاری‌های بین‌المللی تخمین زدند که تا روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر، در جریان موج اخیر اعتراض‌های مردمی بیش از ۷۵ معترض به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حالی به سفیدنمایی آنچه در ایران می‌گذرد مشغول است که مردم در شعارهایشان رهبر جمهوری اسلامی را نشانه گرفته‌اند و شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر داده‌اند.

به نظر می‌رسد که با موج سراسری تظاهرات در ایران و احتمال شروع اعتصاب‌های سراسری اصناف، رهبران جمهوری اسلامی در جبهه‌ای دیگر مواضع خود را تلطيف کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، روز گذشته به نشریه اینترنتی المانیتور گفت که تهران آماده همکاری فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. او همچنین گفت که جمهوری اسلامی «باکی از مذاکره مستقیم با آمریکا ندارد…هرچند اگر آمریکایی‌ها جدی باشند پیام‌های غیرمستقیم‌شان هم کفایت می‌کند.»

تا پیش از این مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گفتند که به شرط بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس درباره آثار اورانیوم کشف‌شده در اماکن اعلام‌نشده اتمی در ایران حاضر به پذیرش توافق احیای برجام‌اند و حالا چنان که برخی تحلیگران می‌گویند، با فراگیر شدن اعتراض‌ها در داخل که اصل مشروعیت نظام را زیر سوال برده است و انعکاس آن در تمام جهان، مقام‌های جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهند وقت را غنیمت شمرده و در زمینه مذاکرات احیای برجام، به غرب در باغ سبز نشان دهند.