عفو بین‌الملل: مقام‌های حکومت ایران از پذیرش مسئولیت مرگ مهسا امینی طفره می‌روند

عفو بین‌الملل خواهان اقدام فوری برای تحقیقات مستقل قضایی در ایران شد

سازمان عفو بین‌الملل، بار دیگر در واکنش به مرگ مهسا امینی و سرکوب گسترده اعتراض‌ها در ایران، خواهان اقدام فوری بین‌المللی برای انجام تحقیقات مستقل، بی‌طرفانه و موثر قضایی و پاسخ‌گو کردن مسئولان و عاملان قتل مهسا امینی در ایران شد.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه روز سه‌شنبه پنجم مهرماه ۱۴۰۱ خود به گزارش‌های پرشمار شکنجه و بدرفتاری ماموران انتظامی-امنیتی حکومت ایران اشاره کرد و این گزارش‌ها را موثق و معتبر توصیف کرد.

سازمان عفو بین‌الملل در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود خواهان لغو فوری مقررات حجاب اجباری در ایران و نیز سایر مقررات تبعیض‌آمیزی شد که حق زنان بر بدنشان را نقض و به خشونت علیه زنان می‌‌انجامد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از بیانیه عفو بین‌‌الملل، ضمن اشاره به عملکرد «گشت‌های ارشاد» آمده که «پلیس اخلاقی» حکومت ایران که قوانین توهین‌آمیز و تبعیض‌آمیز علیه زنان را اجرا می‌کند باید برچیده شود.

به‌نوشته عفو بین‌‌الملل، دو هفته پس از بازداشت «خودسرانه» مهسا امینی و ۱۰ روز بعد کشته شدن او، هنوز مقام‌های قضای حکومت ایران نتوانسه‌اند شرایطی که منتهی به مرگ مهسا امینی در بازداشت شد را توضیح دهند و اقدامات لازم را به‌عمل آورند.

به‌‌نوشته عفو بین‌‌الملل، مقام‌های حکومت ایران از پذیرش مسئولیت مرگ مهسا امینی طفره می‌روند و توضیح قانع‌کننده‌ای ارائه نداده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل پنجشنبه هفته گذشته نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن هشدار نسبت به تداوم سرکوب‌‌های خونین معترضان در ایران، خواهان اقدام فوری جهانی برای ایجاد یک سازوکار تحقیقی و قضایی مستقل برای پاسخ‌گو کردن عاملان سرکوب‌های سیاسی در ایران شد.

در بیانیه هفته گذشته عفو بین‌الملل به نام و هویت شماری از کشته‌شدگان اعتراض‌های روزهای اخیر در ایران اشاره شده است.