نماینده کنگره آمریکا: جمهوری‌خواهان استیضاح بایدن را مد نظر دارند

بخت جمهوری‌خواهان برای به دست گرفتن مجلس در ماه نوامبر همچنان اندکی بیشتر است

میس گفت: «معتقدم جمهوری‌خواهان بسیار تحت فشارند که این رای را بدهند» - AFP

یکی از نمایندگان زن کنگره از کارولینای جنوبی روز ‌‌‌‌‌‌‌‌یکشنبه، فاش کرد که ممکن است جمهوری‌خواهان در صورت کسب اکثریت مجلس نمایندگان در ماه نوامبر، به استیضاح جو بایدن رای بدهند.

نانسی میس این موضوع را در مصاحبه با برنامه «میت د پرس» ان‌بی‌سی بیان کرد؛ به طوری که چاک تاد، مجری برنامه، شگفت‌زده گفت: «وای».

میس گفت: «معتقدم جمهوری‌خواهان بسیار تحت فشارند که این رای را بدهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه گفت: «به نظرم برخی از افراد چنین کاری را مدنظر دارند.»

البته این نماینده زن کنگره نگفت که او از چنین اقدامی حمایت خواهد کرد؛ بلکه برعکس، به تاد گفت که در مجلس تحت اختیار حزب جمهوری‌خواه، بر مسائل معمول تحت نظارت کنگره یعنی «اسراف، تقلب و سوء‌استفاده» تمرکز خواهد کرد.

تماشا کنید: اگر جمهوری‌خواهان مجلس را پس بگیرند، به استیضاح علیه رئیس‌جمهوری بایدن رای خواهند داد؟ نانسی میس، نماینده جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی در کنگره (@RepNancyMace) می‌گوید: «معتقدم جمهوری‌خواهان بسیار تحت فشارند که این رای را بدهند... به نظرم برخی از افراد چنین کاری را مدنظر دارند.»

دیدار با رسانه(@MeetThePress) ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲

این جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی خود اوایل امسال، بعد از آنکه دونالد ترامپ را بابت نقش داشتن در حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره، به باد انتقاد گرفت، با حمایت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، هدف اعتراض مقدماتی [در سیاست ایالات متحده، به شرایطی گفته می‌شود که اعضای حزب یکی از اعضا را در انتخابات مقدماتی به چالش بکشند] قرار گرفت، اما در آن پیروز شد. البته او در رای‌گیری سال ۲۰۲۱ مجلس نمایندگان، از استیضاح ترامپ پس از حمله [به ساختمان کنگره] حمایت نکرد.

تا این لحظه، استیضاح جو بایدن را بیشتر اعضای راست افراطی حزب جمهوری‌خواه، از جمله مارجری تیلر گرین، مطرح کرده‌اند. با توجه به اینکه احتمال ندارد مجلس سنا در نبود شواهد جدی راجع به عملکرد نادرست، به استیضاح بایدن رای دهد، چنین اقدامی دوام چندانی نخواهد داشت. رهبران جمهوری‌خواه نه در مجلس نمایندگان نه در مجلس سنا تاکنون دست‌کم در ملاعام، به استیضاح ابراز علاقه یا از آن حمایت نکرده‌اند.

روشن است که حامیان چنین اقدامی هنوز حتی برای اعلام یکی از عملکردهای نادرست رئیس‌جمهوری که فرضا بتوان بابت آن او را استیضاح کرد، آستین بالا نزده‌اند.

برخی مثل گرین به معاملات تجاری هانتر بایدن در اوکراین و جاهای دیگر به عنوان دلیلی برای استیضاح اشاره کرده‌‌اند و استدلال می‌کنند که جو بایدن در آن‌ها، حق و حساب می‌گرفته است.

اما برخی دیگر مثل سناتور تد کروز معضل امنیت مرزی را به عنوان دلیل استیضاح مطرح کرده‌اند.

کروز در بخشی از پادکست اخیر خود می‌گوید: «بی‌قانونی آشکار رئیس‌جمهوری بایدن در امتناع از اجرای مقررات مرزی احتمالا از همه قانع‌کننده‌تر است. تصمیم او در مخالفت با قوانین فدرال مهاجرت و اجازه ورود بدون مانع دادن به دو میلیون نفر به این‌جا با تعهدات او طبق ماده ۲ قانون اساسی مبنی بر نظارت بر اجرای دقیق قوانین در تضاد مستقیم است. در حال حاضر، این احتمالا قوی‌ترین دلیل برای استیضاح است؛ اما ممکن است دلایل دیگری هم وجود داشته باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان