بایدن: حامیان ترامپ به‌دنبال برانداختن انتخابات دموکراتیک‌اند

بایدن روز پنجشنبه در فیلادلفیا که زادگاه دموکراسی در آمریکا محسوب می‌شود، از پشت شیشه‌های ضد‌گلوله سخنرانی کرد

دستیاران بایدن می‌گویند رئیس جمهوری به‌طور فزاینده‌ای نگران رشد گرایش‌های ضددموکراتیک در حزب جمهوری‌خواه است- Jim WATSON/ AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، ضمن متهم‌کردن جمهوری‌خواهان متحد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، به تضعیف دموکراسی در آن کشور، از رای‌دهندگان خواست تا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر، هرگونه افراط‌گرایی را طرد کنند.

بایدن روز پنجشنبه، ۱۰ شهریورماه (اول سپتامبر) در یک سخنرانی مرتبط با تبلیغات انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در فیلادلفیا، قانونگذاران و دیگر ستایشگران پرشور برنامه «اعتلای دوباره آمریکا» (MAGA) به رهبری دونالد ترامپ را متهم کرد که به‌دنبال برانداختن انتخابات دموکراتیک‌اند، قانون اساسی را نادیده می‌گیرند و «مصمم‌اند تا کشور را به عقب ببرند»، یعنی زمانی که حق سقط جنین، حریم خصوصی، پیشگیری از بارداری یا ازدواج همجنس‌گرایان وجود نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان ماگا نماینده نوعی افراط‌گرایی‌اند که بنیادهای جمهوری ما را تهدید می‌کند. امشب در‌حالی‌که من اینجا ایستاده‌ام، به برابری و دموکراسی حمله شده است. ما با تظاهر به این‌که چنین نیست، هیچ لطفی به خود نمی‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، دستیاران بایدن می‌گویند که رئیس جمهوری به‌طور فزاینده‌ای نگران رشد گرایش‌های ضددموکراتیک در حزب جمهوری‌خواه است و در این راستا، ورود به مبارزات انتخاباتی امسال و محکم‌کردن پایه‌های لازم برای انتخاب دوباره خودش در سال ۲۰۲۴ را ضروری می‌بیند.

بایدن پس از صرف زمان عمده‌ای در سال ۲۰۲۲ به مبارزه با تورم اقتصادی بالا در داخل آمریکا و همچنین رویارویی با موضوع حمله روسیه به اوکراین و دو دوره ابتلا به کووید-۱۹ در تابستان، روزهای اخیر بارها به جمهوری‌خواهان همسو با ترامپ حمله کرده است.

سخنان روز پنجشنبه او در محکوم‌کردن خشونت سیاسی و تشویق اعضای هر دو حزب به مصالحه با یکدیگر، پس از دیگر سخنرانی‌های بایدن در روزهای اخیر بود که در آن‌ها فلسفه ماگا را «شبه‌فاشیسم» خواند و محکوم کرد و تهدید‌های جمهوری‌خواهان علیه اف‌بی‌آی پس از تفتیش خانه ترامپ در فلوریدا را «تهوع‌آور» دانست.

این درحالی است که کوین مک‌کارتی رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنجشنبه بایدن را به نادیده‌گرفتن جنایت و تورم و به‌جای آن، انتقاد از همشهریانش متهم کرد. او گفت: «رئیس جمهوری بایدن به‌جای تلاش برای متحد کردن کشورمان به‌منظور حل این چالش‌ها، تفرقه انداختن و تحقیر و بی‌اعتبار کردن هموطنان آمریکایی خود را انتخاب کرده است. چرا؟ صرفا به این دلیل که آن‌ها با سیاست‌هایش مخالف‌اند.»

بایدن در فیلادلفیا که زادگاه دموکراسی در آمریکا محسوب می‌شود، از پشت شیشه‌های ضد‌گلوله سخنرانی کرد، درحالی‌که معترضان حامی ترامپ نیز در گوشه‌ای درحال شعار دادن بودند. او سخنان روز پنجشنبه خود را در مکانی بیان کرد که قرار بود اهمیت تاریخی درخواستش را نشان دهد، یعنی در نزدیکی تالار استقلال، جایی‌که بیش‌از دو قرن پیش، اعلامیه استقلال و قانون اساسی ایالات متحده در آن تصویب شد.