خیزش مردم ایران؛ تیتر اول رسانه‌های جهان

شعار «زن، زندگی، آزادی» به زبان فارسی روی صفحه اول روزنامه فرانسوی لیبراسیون، توجه بسیاری را به خود جلب کرد

ادامه خیزش سراسری مردم در شهرهای مختلف ایران و همراهی گسترده ایرانیان خارج از کشور با آن‌ها در بسیاری از رسانه‌های جهان بازتاب یافت. 

پس از آنکه مرگ مهسا امینی، دختر ۲۲ساله، در بازداشت گشت ارشاد به یکی از مهم‌ترین اخبار خبرگزاری‌های جهان تبدیل شد، حالا حضور مردم ایران در خیابان‌ها و دست نکشیدن از مقاومت در برابر سرکوب شدید جمهوری اسلامی، توجه رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کرده است. 

«زن، زندگی، آزادی» در لیبراسیون 

روزنامه لیبراسیون، چاپ فرانسه، روز دوشنبه، ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر)، صفحه اول خود را به خبر و تصویر اعتراض‌های گسترده مردم ایران اختصاص داد. 

این روزنامه در کنار تصویری از معترضان ایرانی و زنی که روسری‌اش را از سر برداشته است و در مخالفت با حجاب اجباری آن را در هوا تکان می‌دهد، شعار «زن، زندگی، آزادی» را به زبان‌ فارسی درج کرد.

لیبراسیون در توضیح این تیتر و عکس، نوشت: «با وجود سرکوب شدید در ایران، اعتراض‌ مردم کاهش نیافت. آنچه در ابتدا جنبشی برای احیای حق زنان بود، حالا به انقلابی علیه رژیم تبدیل شده است.»

این روزنامه معتبر که در پاریس منتشر می‌شود، پیش از این نیز در گزارش‌هایی، به موضوع کشته شدن مهسا امینی و محدودیت‌هایی که زنان ایرانی در جمهوری اسلامی با آن مواجه‌اند، پرداخته بود. 

فیگارو؛ درخشش یک رقصنده گمنام

فیگارو، یکی دیگر از روزنامه‌های قدیمی فرانسه، نیز روز دوشنبه تصویری از اعتراض خیابانی در ایران با محوریت زنی که روسر‌ی‌اش را از سر برداشته است، منتشر کرد و درباره آن نوشت: «در ایران، قیام علیه حجاب به اعتراض ضد حکومت تبدیل شده است.»

این روزنامه در بخشی از گزارش خود، با اشاره به ویدیو پربازدیدی از رقص زن جوان ایرانی و آتش زدن روسری‌اش نوشت: «او می‌چرخد؛ سایه‌ای سفید در میان سایه‌ها. او می‌چرخد و دوباره می‌چرخد؛ موهایش در باد دور بازوانش پیچ‌وتاب می‌خورند و روسری‌اش را در آتش می‌اندازد. بلافاصله بسیاری از زنان دیگر در میدان شهر ساری، واقع در شمال ایران، راه او را دنبال می‌کنند و هرکدام جلو می‌آیند تا در میان تشویق دیگران روسری خود را به آتش بکشند. اگر بتوان اعتراض ایرانی‌ها را که پس از مرگ مهسا امینی این کشور را ملتهب کرد، در یک تصویر خلاصه کرد، آن تصویر درخشش این رقصنده گمنام است که به صورت یک فریاد بلند در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.»

فیگارو همچنین نوشت: «گذشته از خشم ناشی از درگذشت مهسا امینی، تمام حقوق نادیده‌گرفته‌شده مردم ایران از سوی مسئولان، معترضان را به خیابان‌ها کشانده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازتاب اعتراض‌های خیابانی در گاردین

گاردین چاپ بریتانیا نیز روز دوشنبه در گزارشی، به موضوع افزایش تعداد کشته‌شدگان تظاهرات خیزش اخیر در ایران پرداخت. 

در کنار این گزارش با عنوان «افزایش تعداد کشته‌شدگان در ایران هم‌زمان با ادامه تظاهرات مهسا امینی»، تصویری از یک خودرو پلیس که به آتش کشیده شده بود، منتشر شد. 

گاردین به هشدارها و تهدیدهای مقام‌های ایرانی علیه معترضان اشاره کرد و نوشت: «در ایران تاکنون دست‌کم ۴۱ نفر در ناآرامی‌های اخیر ناشی از مرگ یک زن جوان جانشان را از دست دادند. برخی کارشناسان می‌گویند آمار واقعی کشته‌شدگان بیشتر از این تعداد است و در همین حال قوه قضاییه درباره «اقدام قاطع بدون ملایمت» هشدار می‌دهد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «اعتراض‌ها برای دهمین شب پس از درگذشت مهسا امینی، ادامه یافتند. تصاویر منتشرشده از سوی سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که تظاهرات‌کنندگان در خیابان‌های تهران فریاد مرگ بر دیکتاتور سر می‌دهند. برخی از معترضان زن در تجمع‌ها حجاب خود را برداشته‌اند و روسری‌هایشان را می‌سوزانند. برخی دیگر نیز در حالی که شعار زن، زندگی، آزادی سر می‌دهند، موهای خود را کوتاه می‌کنند. گزارش‌هایی نیز از بازداشت صدها تظاهرات‌کننده، فعال اجتماعی و روزنامه‌نگار منتشر شده است.»

«بلا چاو» ایرانی در ریپوبلیکا

روزنامه پرفروش لا رپوبلیکا، چاپ ایتالیا، نیز در روز دوشنبه اعتراض‌های مردم ایران را بازتاب داد. در گزارش این روزنامه با عنوان «انقلاب زنانه ایران»، آمده است: «اعتراض‌ها به قتل مهسا امینی در ایران همچنان ادامه دارد و این سوال را از نظر جامعه‌شناسی مطرح می‌کند که چه چیز عامل تداوم تظاهرات مردم است؟ شاید بتوان گفت این موضوع به زیر سوال بردن نظام حکومتی و اخلاقی حاکم بر ایران برمی‌گردد؛ زیرا ایران کشوری است که ۴۲ میلیون زن مختلف باید یک ویژگی مشترک داشته باشند: حجاب و پوشیدن نوع متعارف و مشخصی از لباس. این قانون که تقریبا نیمی از کل مردم این کشور را به پوشیدن حجاب مجبور کرده است، به قوانینی بازمی‌گردد که پس از انقلاب اسلامی ایران الزامی شدند.»

هم‌زمان با این گزارش،‌ وب‌سایت روزنامه لا ریپوبلیکا هم ویدیوهایی از همراهی هنرمندان با اعتراض‌ مردم ایران منتشر کرد. یکی از این ویدیوها صحبت‌های اصغر فرهادی، فیلمساز سرشناس ایرانی، را بازتاب می‌دهد که به حمایت از معترضان سخن می‌گوید. ویدیو دیگر به آوازخوانی زن جوان ایرانی اختصاص دارد که ترانه معروف «بلا چاو» ایتالیایی را با شعر فارسی بازخوانی می‌کند. 

لس‌آنجلس تایمز؛ تظاهرات ایرانیان آمریکا

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارش خود، به حضور ایرانی‌هایی پرداخت که در اعتراض به مرگ مهسا امینی در آمریکا تجمع کردند.

این روزنامه آمریکایی در گزارشی با عنوان «صدها نفر در شرمن اوکس به مرگ زن ایرانی در بازداشت پلیس اعتراض کردند»، نوشت: «مرگ مهسا امینی ۲۲ساله که در بازداشت پلیس اخلاق ایران بود، خشم جهانی به وضعیت حقوق زنان را به همراه داشت. در اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، جمعیت زیادی با در دست داشتن پرچم‌های ایران و تابلوهایی در محکومیت حکومت ایران، در تقاطع بلوارهای ونتورا و سپولودا دور هم جمع شدند. آن‌ها به دو زبان انگلیسی و فارسی شعار آزادی برای ایران و اسمش را بگو سر دادند.»

در این گزارش، به گفته‌های برخی از معترضان در مصاحبه با گزارشگر روزنامه که خاطراتی از مواجهه تلخ و ترسناک خود با پلیس امنیت اخلاقی در ایران را بازگو می‌کنند، منتشر شده است. 

در ادامه، به نقل از برخی معترضان آمده است که آن‌ها از فمینیست‌ها در سراسر جهان از جمله کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌خواهند از زنان ایرانی حمایت کنند.