آمریکا درباره‌ عواقب فاجعه‌بار عبور از خط قرمز به‌ روسیه هشدار داد

روز یکشنبه رای گیری در مناطقی از اوکراین که در اشغال نیروهای روسیه است برای سومین روز پیاپی انجام شد

روسیهمی‌خواهد علاوه بر لوهانسک و دونتسک؛ خرسون و زاپوریژیا را هم به خاک خود الحاق کند-ALEX WONG / Getty Images via AFP

آمریکا به روسیه هشدار داد که استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین «عواقب فاجعه بار» خواهد داشت. این در پی آن است که وزیر خارجه روسیه گفت، مناطقی از خاک ا‌وکراین که حکومت روسیه مشغول برگزاری همه‌پرسی در آن‌ها است در پی الحاق به خاک روسیه از پشتیبانی کامل برخوردار خواهند شد.

روز یکشنبه رای گیری در مناطقی از اوکراین که در اشغال نیروهای روسیه است برای سومین روز پیاپی انجام شد. مجلس روسیه که پیش از این دو جمهوری خودخوانده دونستک و لوهانسک را در برخی از این مناطق به رسمیت شناخته بود، امکان دارد ظرف‌ چند روز آینده به الحاق رسمی این مناطق به خاک روسیه اقدام کند؛ اقدامی غیرقانونی که هشت سال پیش در مورد بخش دیگری از خاک اوکراین، شبه جزیره کریمه، انجام شد.

روسیه حالا می‌خواهد علاوه بر لوهانسک و دونتسک دو منطقه خرسون و زاپوریژیا را هم به خاک خود الحاق کند و هرگونه حمله به آن‌ها را حمله به خاک خود تلقی کند؛ اقدامی که هشدار به کی‌یف و متحدین غربی آن محسوب می‌شود. الحاق این مناطق به خاک روسیه خطر تقابل مستقیم نظامی بین مسکو و ناتو را بالا می‌برد. ناتو تا کنون مستقیما وارد جنگ نشده، اما تامین‌کننده اصلی تسلیحاتی اوکراین است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز یکشنبه گفت: آمریکا به هرگونه استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای علیه اوکراین پاسخی قاطع می‌دهد و این کار «عواقبی فاجعه‌بار» برای روس‌ها خواهد داشت.

سالیوان در گفتگو با برنامه «میت ده پرس» در شبکه «ان‌بی‌سی»‌ گفت: «اگر روسیه از خط قرمز عبور کند عواقبی فاجعه‌بار منتظر آن خواهد بود. آمریکا قاطعانه پاسخ خواهد داد.»

آخرین هشدار آمریکا در حالی از راه می‌رسد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هفته گذشته گفت مسکو از هر سلاحی برای دفاع از خاک خود استفاده می‌کند؛ اظهاراتی که به روشنی تهدید هسته‌ای محسوب می‌شوند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز شنبه در نشست خبری در پی سخنرانی‌ در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک همین موضع را مستقیم‌تر بیان کرد. او در پاسخ به این سوال که آیا روسیه حاضر است با سلاح هسته‌ای از مناطق الحاق‌شده دفاع کند یا نه گفت خاک روسیه، از جمله خاکی که «بعدها در قانون اساسی جا بگیرد» تحت «پاسداشت کامل دولت قرار دارد.»

لاوروف در سخنان خود کوشید جنگ هفت ماهه روسیه در اوکراین را توجیه کند و دعاوی دروغین مسکو در مورد دولت اوکراین را تکرار کرد؛ از جمله این ادعا که این دولت مملو از حضور نئونازی‌ها است و اساسا نامشروع است.

وزیر خارجه مسکو جنگ را مطابق معمول «عملیات ویژه» خواند و گفت فقط آمریکا و کشورهای تحت سلطه آن مخالف این عملیات هستند. در این حالی است که حدود سه چهارم کشورهای جهان در سازمان ملل رای به محکومیت روسیه دادند و خواهان خروج آن از اراضی تحت اشغال شدند.

اوکراین و متحدانش همه‌پرسی‌هایی که روسیه برگزار می‌کند را نمایشی برای توجیه جنگ‌افروزی و تلاشی برای بسیج نیرو در پی شکست‌های اخیر در میدان نبرد می‌دانند.

لیز تراس،‌ نخست‌وزیر بریتانیا، گفت لندن و متحدینش نباید در مقابل تهدیدهای پوتین کنار بیایند. تراس گفت خطای راهبردی پوتین این بوده که واکنش غرب را دست کم گرفته است.

تراس روز یکشنبه در گفتگویی که از شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا پخش شد، گفت: «ما نباید به سخن‌وری‌ها او و تهدیدهای توخالی‌اش گوش کنیم. در عوض باید همچنان روسیه را تحریم کنیم و همچنان از اوکراینی‌ها حمایت کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری‌های روسیه به نقل از منابع بدون نام گفتند مجلس روسیه شاید همین پنجشنبه لوایحی در مورد پیوستن اراضی جدید به خاک فدراسیون روسیه را بررسی کند. به گزارش خبرگزاری دولتی ریا نووستی، احتمال دارد پوتین روز جمعه در جلسه‌ اضطراری هر دو مجلس روسیه سخنرانی کند.

در هفته‌های گذشته شاهد پیشروی‌های مهمی از سوی اوکراینی‌ها بودیم. نیروهای اوکراینی طی ضدحمله‌ای بزرگ موفق شدند مناطق قابل توجهی از شمال شرق کشور را پس بگیرند. روسیه سپس دست به برگزاری همه‌پرسی‌هایی زد که به سرعت سازمان‌دهی شدند و به ادعای مسکو نماینده نظر مردم منطقه هستند.

چهار منطقه تحت تسلط روسیه در مجموع حدود ۱۵ درصد خاک اوکراین را شامل می‌شوند و در حدود مساحت پرتغال وسعت دارند. این به غیر از شبه‌جزیره کریمه است که مساحتی در حدود بلژیک دارد و در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق شد.

البته اشغال روس‌ها در هیچ یک از این چهار منطقه کامل نیست و اوکراینی‌ها بخش‌هایی قابل توجه از هر کدام را در اختیار دارند. حدودا ۴۰ درصد منطقه دونتسک هنوز در دست اوکراین است و مرکز منطقه زاپوریژیا نیز همین‌طور. جنگ در کل خط مقدم به شدت در جریان است بخصوص در خرسون و شمال دونتسک.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز یکشنبه گفت کشورش تمام مناطقی که روسیه گرفته پس می‌گیرد.

او در تلگرام اعلام کرد: «ما تمام کشورمان را قطعا آزاد می‌کنیم — از خرسون تا منطقه لوهانسک، از کریمه تا منطقه دونتسک.»

از دیگر بحران‌های روسیه تلاش برای بسیج عمومی است. پوتین روز چهارشنبه دستور به چنین امری داد. این اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم است که بسیج عمومی در این بزرگترین کشور جهان انجام می‌شود. این اقدام باعث درگرفتن اعتراضاتی در سراسر کشور شده است و بسیاری از مردانی که در سن سربازی هستند پا به فرار گذاشته‌اند.

دو نفر از نمایندگان ارشد مجلس روسیه روز یکشنبه به شماری از شکایت‌ها در مورد روند بسیج عمومی اشاره کردند و از مقامات محلی خواستند «زیاده‌رویی‌هایی» که باعث خشم مردم شده حل کنند و اوضاع را تحت کنترل خود در بیاورند.

طبق آمار گروه مستقل دیده‌بان، «او وی دی اینفو»، بیش از ۲۰۰۰ نفر در سراسر روسیه بخاطر اعتراض علیه سربازگیری اجباری در روسیه دستگیر شده‌اند. در روسیه هرگونه انتقاد از جنگ ممنوع است و این تظاهرات‌ها را می‌توان از چشمگیرترین نشانه‌های تاکنونی مخالفت دانست. روز یکشنبه در منطقه داغستان در جنوب روسیه شاهد برخورد پلیس با نیروهای مخالف بسیج عمومی بودیم.

به نظر می‌رسد خشم مردم بخصوص در مناطق فقیر و دارای اقلیت‌های قومی زیاد باشد؛ از جمله جمهوری داغستان که بر کوهپایه‌های قفقاز و کرانه دریای خزر واقع شده و اکثریت مسلمان دارد.

بیشتر از جهان