حمایت مسلمانان سکولار هند از اعتراض‌های مردم ایران

بسیاری از شخصیت‌ها در هند به جمهوری اسلامی اعتراض کرده‌اند

سازمان «مسلمانان طرفدار دموکراسی سکولار هند» از اعتراض‌های مردم ایران اعلام حمایت کرد. این سازمان با انتشار بیانیه‌ای، «قوانین مستبدانه و اقدام به کشتار» را محکوم کرد و گفت: «کشتن یک انسان همنوع فقط به این‌ دلیل که سرش را نپوشانده عملی غیرانسانی و وحشیانه است.»

بسیاری از چهره‌های برجسته هند، از جمله فیلم‌نامه‌نویس فیلم معروف «شعله» و رهبر سازمانی با ۱۱ میلیون عضو این بیانیه را امضا کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «روحانیون و مسلمانان محافظه‌کار هندی عموما از حجاب زنان مسلمانان حمایت و از اصل آزادی پوشش صحبت می‌کنند؛ باید از آن‌ها پرسید که از حق زنان ایران برای پوشیدن و نپوشیدن حجاب هم پشتیبانی می‌کنند؟»

در این بیانیه، که به امضای ۹۵ نفر رسیده، تاکید شده است افرادی که می‌گویند کشف حجاب اجباری مغایر با حقوق بشر است اما از زنان ایران که فارغ از مذهب، مجبورند حجاب داشته باشند، دفاع نمی‌کنند ریاکارند. در پایان این بیانیه، از جامعه مدنی خواسته شده است «ریاکاری قدرت‌مداران مذهبی»‌ را محکوم کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوباشینی علی، نماینده سابق مجلس از کانپور و عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست هند (مارکسیست)، از چهره‌های شاخص امضاکننده این بیانیه است. او رئیس «انجمن دموکراتیک سراسری زنان هند» است که بیش از ۱۱ میلیون عضو دارد.

عسکری زیدی، روزنامه‌نگار باسابقه و کنشگر، دیپاک مالیک، پروفسور گیریجا گوپته، از فمینیست‌های مطرح، و جاوید اختر، شاعر، فیلمنامه‌نویس و نماینده سابق مجلس از دیگر چهره‌هایی‌اند که این بیانیه را امضا کرده‌اند. اختر، که نزدیک به حزب کمونیست هند است، از مشهورترین چهره‌های سینما و نویسنده برخی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای هند همچون «شعله»، «زنجیر» و «دیوار» است.

رعنا ایوب، روزنامه‌نگار شناخته‌شده، که به دلیل کارزارهایش در حمایت از حقوق مسلمانان این کشور معروف است، در توییتی پست اینستاگرامی گلشیفته فراهانی در مورد اعتراض‌ها را بازنشر و از معترضان حمایت کرد.

روزنامه هندو، که دومین روزنامه بزرگ انگلیسی‌زبان هند و از مهم‌ترین نشریات این کشور است، نیز در سرمقاله‌اش به اعتراض‌ها در ایران پرداخت. در این سرمقاله با اشاره به تاریخ جمهوری اسلامی و حجاب اجباری، آمده است: «این دیکتاتوری مدعی میراث انقلابی سیاسی‌ـ‌مذهبی است اما اعتراض‌های متعدد با شعار مرگ بر دیکتاتور، نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی به پیرانگی رسیده است.»

بیشتر از جهان