جاستین ترودو: پذیرش پناهجویان افغان را تا مرز ۴۰‌هزار نفر ادامه می‌دهیم

در یک‌سال گذشته ۲۰هزار پناهجوی افغان به کانادا منتقل شده‌اند

کانادا در ماه ژوئیه اعلام کرده بود که روند پذیرش پرونده‌های مهاجران افغان را متوقف می‌کند - JIM WATSON / AFP

دو ماه پس‌ازآن که وزارت مهاجرت کانادا اعلام کرد که پرونده‌های جدید پناهجویان افغان را نمی‌پذیرد، جاستین ترودو، روز جمعه اول مهرماه (۲۳ سپتامبر) در توییتی نوشت که کانادا تاکنون بیش از ۲۰ هزار پناهجوی افغان را پذیرفته است و به روند پذیرش پناهجویان افغان حداقل تا مرز ۴۰ هزار نفر ادامه می‌دهد.

نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد: «ما به کار با کانادایی‌ها ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم که تازه‌واردان ما (افغان‌ها)، در کانادا احساس امنیت و آرامش می‌کنند.»

شان فریزر، سخنگوی وزیر مهاجرت کانادا، نیز در توییتی نوشت «امروز، ما به یک نقطه عطف مهم رسیدیم. کانادا اکنون پذیرای بیش از ۲۰ هزار پناهجوی افغان است.»

او همچنین افزود «ما به کار سخت خود ادامه خواهیم داد تا هرچه سریع‌تر و به گونه امن، افغان‌های بیشتری را به کانادا بیاوریم.»

این گفته‌های نخست‌وزیر و وزارت مهاجرت کانادا در حالی بیان می‌شود که دو ماه پیش در اواسط ماه ژوئیه، دولت کانادا اعلام کرد که ۱۵ هزار و ۵۴۰ پناهجوی افغان را به کانادا منتقل کرده است و دیگر پرونده‌های جدید را نمی‌پذیرد. وزارت مهاجرت این کشور در آن زمان اعلام کرد که ظرفیت این کشور برای پذیرش مهاجران افغان تکمیل شده است.

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، کانادا در کنار آمریکا، بریتانیا و آلمان، از کشورهایی بود که جمعیت بزرگی از پناهجویان افغان را در خود جا داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افرادی که در یک سال گذشته از افغانستان به کانادا منتقل شدند، شامل کارمندان افغان نهادهای کانادایی در افغانستان و همکاران نظامیان کانادایی، سایر گروه‌ها و افراد در معرض خطر، ازجمله فعالان حقوق بشر، خبرنگاران، اقلیت‌های مذهبی و جنسیتی بودند.

هرچند هنوز هزاران نفر در داخل و خارج افغانستان، در پاکستان، ایران، قطر و ابوظبی در انتظار تایید پرونده‌هایشان در کشورهای مهاجرپذیر به‌سر می‌برند، دولت آمریکا اعلام کرده است که در یک‌سال گذشته ۷۰ هزار پناهجوی افغان را به ایالات متحده منتقل کرده و شماری دیگر را نیز تا چند ماه دیگر منتقل خواهد کرد. اما سرنوشت شماری از پناهجویان که در کشورهای آلبانی، قطر و امارات متحده عربی منتظر تایید پرونده‌هایشان‌اند، هنوز نامعلوم است.

دولت آمریکا اخیرا اطمینان داد که هیچ یک از پناهجویان به افغانستان بازگردانده نمی‌شوند، اما ممکن است شانس انتقال به آمریکا را نیز به دست نیاورند.

دولت کانادا در هفته گذشته بر سر انتقال شماری از پناهجویان افغان از اقامتگاه موقت ابوظبی به کانادا توافق کرد. این کشور اعلام کرد که با بررسی پرونده‌های پناهجویان ساکن ابوظبی، کسانی را که واجد شرایط مهاجرت به کانادا محسوب می‌شوند شناسایی و منتقل خواهد کرد.

بیشتر از جهان