مشتری در نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین طی ۵۹ سال گذشته

آخرین باری که مشتری تا این حد به زمین نزدیک شده، سال ۱۹۶۳ بود

برای رصد دقیق‌تر مشتری، باید تلسکوپ دست‌کم ۴ اینچی یا بزرگ‌تر و فیلترهای سبز و آبی استفاده کنید- James Webb/NASA

مشتری در روز دوشنبه، ۲۶ سپتامبر، به نزدیک‌ترین فاصله‌اش به زمین در طی ۵۹ سال گذشته می‌رسد و در آن شب، موجب خوشی رصدگران آسمان می‌شود.

علاوه بر این، مشتری در حالت «مقابله» قرار خواهد گرفت، به این معنی که با غروب خورشید در غرب، در شرق آسمان طلوع خواهد کرد و بزرگترین سیاره منظومه شمسی ما را به‌خصوص در آسمان عصر قابل رویت می‌کند.

[توضیح مترجم: «مقابله» به حالتی گفته می‌شود که زمین بین خورشید و سیارات خارجی منظومه شمسی قرار گیرد.]

آدام کوبلسکی، اخترفیزیکدان مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا، در اظهاراتی گفت: «[سیاره مشتری در این شب] در اطراف ماه، باید (اگر نه) درخشان‌ترین، [بلکه] یکی از درخشان‌ترین اجرام در آسمان شب باشد.»

زمین و مشتری به‌جای [این‌که] مدارهای دایره‌ای [داشته باشند]، مدارهایی بیضی شکل را دنبال می‌کنند و فاصله آن‌ها از یکدیگر در طول زمان متفاوت است. مشتری روز دوشنبه در فاصله ۳۶۷ میلیون مایلی [۵۹۰ میلیون کیلومتری] زمین قرار خواهد گرفت، این را مقایسه [کنید] با [فاصله] ۶۰۰ میلیون مایلی [۹۶۵ میلیون کیلومتری] که با قرار گرفتن مشتری در دورترین نقطه مدارش از زمین، این دو سیاره را از هم جدا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس یک تارنمای اینترنتی ناسا، اگرچه مشتری هر ۱۳ ماه یک‌بار در [وضعیت نجومی] مقابله قرار می‌گیرد، آخرین باری که مشتری تا این حد به زمین نزدیک شده، سال ۱۹۶۳ بود. عبور مشتری تا این حد نزدیک به زمین، در وضعیت مقابله، [پدیده‌ای] نادر است.

کسانی که امیدوارند مشتری پرنور و نسبتا نزدیک [به زمین] را مشاهده‌ کنند، می‌توانند در روزهای منتهی به ۲۶ سپتامبر، خود آن تاریخ و روزهای پس از آن، حوالی غروب خورشید به‌سادگی به افق شرقی نگاه کنند که همه این‌ها [قاعدتا] باید امکان تماشای این سیاره را با چشم غیر مسلح فراهم کند.

هرچند نزدیک بودن و [درعین‌حال، وضعیت] مقابله، برای کسانی که به تلسکوپ‌ها یا سایر تجهیزات اپتیکی دسترسی دارند، امکان رصدهای خیره‌کننده‌تر و جذاب‌تری از مشتری را فراهم می‌کند. برای مشاهده خوب مشتری و برخی از حدود ۵۰ قمر آن، به بزرگ‌نمایی زیادی نیاز ندارید.

دکتر کوبلسکی ادامه داد: «با دوربین‌های دو چشمی خوب، نوارهای [روی سیاره مشتری] (دست‌کم نوار مرکزی) و سه یا چهار ماه گالیله (قمر) بایستی قابل مشاهده باشد.» «مهم است که به خاطر داشته باشیم که گالیله این قمرها را با اپتیک قرن هفدهم رصد کرد.»

قمرهای گالیله‌ای، آیو، اروپا، گانیمد و کالیستو‌، بزرگترین قمرهای طبیعی مشتری‌اند. [فضاپیمای] ماموریت [فضایی] اروپا کلیپر ناسا ممکن است در اوایل اکتبر ۲۰۲۴ در مسیرش برای بررسی قمر یخی، پرتاب شود. دانشمندان بر این باورند که [این قمر] یک اقیانوس زیرسطحی سراسری را در خود جای داده است.

به گفته دکتر کوبلسکی، کسانی که می‌خواهند رصد دقیق‌تری داشته باشند، باید تلسکوپ دست‌کم ۴ اینچی یا بزرگ‌تر و در صورت امکان فیلترهای سبز و آبی را در نظر بگیرند. این‌ها قابلیت رصد لکه سرخ بزرگ مشتری و نوار لایه‌های ابری این سیاره غول گازی عظیم را افزایش می‌دهند.

دکتر کوبلسکی گفت: «چند روز قبل و بعد از ۲۶ سپتامبر باید دید عالی وجود داشته باشد.» «از این رو، برای تماشای این منظره از آب‌وهوای خوب [روزهای] قبل و بعد از این تاریخ، [خوب] استفاده کنید.»

 

© The Independent

بیشتر از علوم