صدا و سیمای جمهوری اسلامی کشته شدن ۱۷ نفر در اعتراضات را تایید کرد

گزارش‌های غیررسمی از کشته شدن ۲۵ نفر در تجمع‌های روز چهارشنبه به دست نیروهای امنیتی خبر می‌دهد

در حالی که گزارش‌های غیررسمی از کشته شدن دست کم ۲۵ نفر در جریان اعتراض‌های اخیر به کشته شدن مهسا امینی خبر می‌دهد، اخبار ساعت ۱۴ صدا و سیمای جمهوری اسلامی کشته شدن ۱۷ نفر در اعتراضات روزهای اخیر را تایید کرد.

صدا و سیما با بیان اینکه آمار رسمی را مسئولان مربوطه اعلام خواهند کرد گفت که این ۱۷ نفر از میان ماموران و مردم عادی بوده‌اند.

تا این لحظه آمار دقیقی از کشته‌شدگان منتشر نشده، اما برخی منابع خبری شمار جان‌باختگان را بیش از آنچه که تا کنون اعلام شده، می‌دانند.

نیروهای امنیتی به بیمارستان‌ها اجازه اطلاع‌رسانی در این مورد را نمی‌دهند و از سوی دیگر تلاش می‌کنند با تاخیر در تحویل پیکر کشته‌شدگان به خانواده‌هایشان، در اطلاع‌رسانی و صحت سنجی در مورد آمار دقیق کشته‌شدگان خلل ایجاد کنند.

در همین راستا شهرام کرمی، دادستان کرمانشاه، تنها فردی بود که از کشته‌شدگان این استان آماری اعلام کرد و گفت که دو نفر در تجمع‌های روز چهارشنبه در این استان کشته شدند.

کرمی گفت: «متاسفانه روز گذشته دو نفر در آشوب‌های کرمانشاه به قتل رسیدند که بررسی‌ها نشان می‌دهد قطعا توسط آشوبگران بوده، زیرا با سلاحی کشته شده‌اند که سلاح سازمانی نیرو‌های امنیتی و نظامی ما نیست.»

کرمی همچنین از زخمی شدن ۲۵ نفر خبر داد و مدعی شد که معترضان باعث زخمی و کشته‌شدن این افراد شده‌اند. این در حالی است که ویدیوهای بسیاری از تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف، به‌ویژه استان کردستان و شهرهای سنندج و سقز پیش‌ازاین منتشر شده بود.

هه‌نگاو نیز خبری مبنی بر کشته شدن دست‌کم سه شهروند اهل اشنویه منتشر کرد. این افراد به نام‌های امین معرفت ۱۶ ساله، میلان حقیقی ۲۱ ساله و صدرالدین لیتانی ۲۷ ساله در جریان اعتراض‌های مردم این شهر به قتل ژینا امینی، با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شدند. این سایت خبری همچنین از کشته شدن پنج نفر دیگر در اعتراض‌های ارومیه، اسلام‌آباد غرب و ایوان‌ غرب خبر داد. هه‌نگاو نام این افراد را سعید محمدی، محسن قیصری، عبدالله محمدپور ۱۵ ساله، متین عبدالله‌پور و دانش رهنما اعلام کرد.

بر اساس اخبار رسیده به ایندیپندنت فارسی که هنوز مقام‌های رسمی آن را تایید نکرده‌اند، چهارشنبه‌شب دست‌کم هشت نفر از جوانان اهل نوشهر در اعتراض‌ها کشته شدند. هویت یکی از این افراد امیرحسین شمس است، جوان حدودا ۲۳ ساله‌ای که با شلیک دو تیر مستقیم نیروهای امنیتی جانش را از دست داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان حقوق بشر ایران نیز از شهر بابل خبر داد که دست‌کم جسد شش نفر از شهروندانی که با شلیک ماموران امنیتی کشته شده‌اند، در بیمارستان یحیی نژاد در این شهر رویت شده است. همچنین بیش از ۳۰ نفر که بر اثر شلیک گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای زخمی شده‌اند، در این بیمارستان بستری‌اند. ماموران امنیتی فضای داخل و بیرون بیمارستان را قرق کرده‌اند و حتی اجازه رسیدگی پزشکی کافی به زخمی‌ها نمی‌دهند.

بر اساس گزارش‌های مردمی، یکی از کشته‌شدگان بابل، میلاد زارع نام دارد؛ جوانی اهل حمزه کلای بابل که نیروهای امنیتی با اسلحه کلاشینکف و مقابل ساختمان فرمانداری این شهر کشته‌اند. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی از تحویل جسد این فرد و باقی کشته‌شدگان به خانواده‌هایشان جلوگیری می‌کنند.

از سنندج و مهاباد هم خبر رسیده است که تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها از شمار خارج شده و اکنون ده‌ها تن در مراکز درمانی بستری‌اند. در تهران، تبریز و شیراز هم وضعیت به همین منوال است.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین خبر داد که چهارشنبه‌شب یک جوان ۱۸ ساله در اعتراض‌های بندرانزلی، با گلوله مستقیم نیروهای امنیتی جانش را از دست داد. همچنین یک زن در این شهر از ناحیه سر به‌شدت مجروح شده است. ماموران امنیتی در بندر انزلی با استفاده از تفنگ‌های ساچمه‌ای به مردم تیراندازی می‌کردند.

همچنین چهارشنبه‌شب خبرها و ویدیوهایی از شلیک به چشم یک دختر در اسفراین، شلیک به سینه یک پسر جوان در سقز، شلیک به گردن یک مرد جوان در قوچان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که جزئیاتی از آن منتشر نشده است؛ اما با توجه به خبرهای میدانی احتمال افزایش آمار تلفات در این تجمع‌ها وجود دارد.

گلرخ ایرایی و مهدی حاجتی در شبکه‌های اجتماعی خود از کشته شدن یک دختر ۳۳ ساله در آمل خبر دادند. این فعالان سیاسی نام این دختر را غزاله چکاوی اعلام کردند. تا این لحظه اطلاعات دقیقی از سرنوشت این فرد در دست نیست.

از سوی دیگر، در برخی کانال‌های تلگرامی نزدیک به حاکمیت خبر کشته‌‌شدن ماموران نیروی انتظامی و بسیجی‌هایی که برای سرکوب به خیابان‌ها آمده بودند، دیده می‌شود. این کانال‌های خبری در مورد کشته‌شدگان به دست این نیروهای امنیتی خبری منتشر نکرده‌اند. پیش‌ازاین نیز بارها حاکمیت از کشته‌سازی برای مظلوم‌نمایی مقابل افکار عمومی استفاده کرده بود.