انفجار در کابل دست‌کم سه کشته و ۱۳ زخمی به جا گذاشت

طالبان در مورد نوع و تلفات ناشی از این حادثه چیزی نگفته‌اند

شاهدان رویداد می‌گویند انفجار  در پی یک حمله انتحاری رخ داد- عکس: @HashteSubhDaily/twitter

به گفته منابع محلی، انفجار در ناحیه سوم شهر کابل که حوالی ظهر چهارشنبه، ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر) در داخل رستورانی در چهارراه ده‌مزنگ به وقوع پیوست، دست‌کم سه کشته و ۱۴ زخمی به جا گذاشته است. مسئولان امنیتی طالبان در کابل تاکنون در مورد نوع این انفجار و تعداد تلفات اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند.

شاهدان حادثه با انتشار ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی، از کشته و زخمی شدن عده‌ای در نتیجه این انفجار خبر دادند. در همین حال، فهرستی که از بیمارستان استقلال واقع در نزدیکی محل حادثه، در فضای مجازی منتشر شد، مرگ سه نفر و زخمی شدن ۱۳ نفر را تایید می‌کند. این افراد همه مردند و بین ۲۰ تا ۶۰ سال سن دارند.

افراد حاضر در محل حادثه همچنین مدعی‌اند که انفجار از نوع حمله انتحاری بوده است؛ اما مسئولان پلیس طالبان تاکنون این موضوع را تایید نکرده‌اند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته است.

ناحیه سوم شهر کابل شامل خیابان دارالامان و چهارراه ده‌مزنگ، در یک ماه گذشته، دو انفجار خونین را شاهد بود. یک عامل انتحاری روز دوشنبه، ۱۴ شهریور، خود را در میان جمعیتی که برای اخذ ویزا مقابل سفارت روسیه در خیابان دارالامان کابل جمع شده بودند، منفجر کرد. در این انفجار، دست‌کم هشت تن از جمله دو دیپلمات روس کشته و بیش از ۱۰ نفر زخمی شدند. مسئولیت این حمله را گروه داعش خراسان به عهده گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو هفته پس از این رویداد، این بار رستورانی در چهارراه ده‌مزنگ هدف قرار گرفت که تلفاتی نیز در پی داشت. این در حالی است که طالبان گسترش فعالیت‌های داعش در افغانستان را انکار می‌کنند و مدعی‌اند که این گروه را مهار کرده‌اند؛ اما یک گزارش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا که به‌تازگی از حالت محرمانه خارج شد، نشان می‌دهد که احتمال نفوذ گسترده داعش و قدرت‌گیری بیشتر این گروه در افغانستان بسیار بالا است.

بر اساس این گزارش، گروه داعش از اوت ۲۰۲۱ تا اواخر اوت ۲۰۲۲، دست‌کم ۲۴۴ حمله تروریستی در داخل خاک افغانستان انجام داده که ۳۵ مورد آن تلفات به‌شدت سنگینی به جا گذاشته است.