پس از درگذشت ملکه الیزابت دوم، نیوزیلند به جمهوری نزدیک می‌شود؟

 نیوزیلند یکی از ۱۵ کشور و سرزمینی است که تحت پادشاهی بریتانیا کشورهای مشترک‌المنافع نامیده می‌شوند 

پس از درگذشت ملکه الیزابت دوم، بار دیگر بحث‌ها در برخی از کشورهای مشترک‌المنافع درباره رفتن به سمت جمهوری بالا گرفته است. نیوزیلند نیز یکی از کشورهایی است که در روزهای اخیر با گفت‌و‌گوهای عمومی در این زمینه مواجه بوده است. 

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، روز دوشنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) به این موضوع واکنش نشان داد. او گفت که کشورش در آینده نزدیک هیچ اقدامی برای تبدیل شدن به جمهوری انجام نخواهد داد، هرچند انتظار می‌رود روزی این اتفاق بیفتد.

به گزارش العربیه، آردرن در پاسخ به این سوال که آیا تغییر تاج و تخت در بریتانیا پس از مرگ ملکه به جمهوری شدن این کشور می‌‌انجامد، گفت: «من هرگز احساس نکرده‌ام که این کار امری فوری است. ما در حال حاضر با چالش‌های زیادی روبروییم. اگرچه رفتن به سمت جمهوری موضوع مهمی است، در حال حاضر فوریت ندارد و فکر نمی‌کنم لازم باشد به‌سرعت مطرح شود. ضمن اینکه ما فعلا برای درگذشت ملکه سوگواریم.»

نیوزیلند یکی از ۱۵ کشور و سرزمینی است که تحت پادشاهی بریتانیا، کشورهای مشترک‌المنافع نامیده می‌شوند. استرالیا و کانادا نیز جزو این کشورها محسوب می‌شوند، هرچند ملکه و پادشاه بریتانیا در این کشورها عموما نقشی تشریفاتی دارند. 

آردرن در ادامه اظهارنظر درباره این موضوع گفت: «فکر می‌کنم در گذر زمان اوضاع در نیوزیلند به سمتی پیش برود که شاهد جمهوری باشیم، اما به‌عنوان حرکتی در آینده نزدیک در دستور کار نیست.»

او افزود که نیوزیلند مراسم رسمی یادبود ملکه الیزابت را در روز ۲۶ سپتامبر برگزار خواهد کرد و به همین دلیل، این روز تعطیل رسمی خواهد بود. آردرن، به نمایندگی نیوزیلند، روز چهارشنبه عازم لندن خواهد شد و در مراسم خاکسپاری ملکه حضور خواهد داشت. 

درگذشت ملکه بریتانیا بحث‌هایی در مورد آینده سلطنت در استرالیا نیز برانگیخته است. با این حال، آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر این کشور که پیش از این از نظام جمهوری اعلام حمایت کرده بود، گفت که دولت او در دوره اول به دنبال برگزاری همه‌پرسی در این مورد نخواهد بود.

باربادوس آخرین مورد از کشورهای مشترک‌المنافع است که ملکه الیزابت دوم را از ریاست کشور حذف کرد. این کشور حوزه کاراییب پس از ۴۰ سال حکومت زیر نظر پادشاهی بریتانیا، روز سه‌شنبه ۳۰ نوامبر ۲۰۲۱ (۹ آذر ۱۴۰۰) در مراسمی به جمهوری تبدیل شد. در آن زمان، ملکه با ابراز «صمیمانه‌ترین آرزوها» برای جمهوری جدید باربادوس، گفت که پیش‌بینی می‌کند «دوستی میان دو کشور و ملت ادامه داشته باشد».

از ۳۲ کشوری که ملکه در طول سلطنتش نقش حاکم آن‌ها را داشت، ۱۷ کشور او را از این جایگاه حذف کرده بودند.

بیشتر از جهان