حمله کیهان به کشف حجاب بازیگران زن سینما

زنان در روزهای اخیر پیشتاز اعتراض‌های گسترده به کشته شدن مهسا امینی‌اند

پس از آنکه شماری از بازیگران زن سینمای ایران با برداشتن حجاب به کشته شدن مهسا امینی اعتراض کردند، روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود، این بازیگران سینما را آماج حمله و تهدید قرار داد.

کیهان در واکنش به کشف حجاب بازیگرانی چون شبنم فرشادجو، کتایون ریاحی و شیوا ابراهیمی نوشت: «در حالی که همه مردم و مقامات نظام از فوت یکی از هموطنانمان متاسف شده و نهادهای مربوطه نیز در پی بررسی جوانب مختلف آن هستند، تعدادی از بازیگرهای از رده خارج از این فرصت برای خودنمایی استفاده کرده‌اند.»

این روزنامه در واکنش به انتشار عکس‌های بی‌حجاب و اعتراضی بازیگران زن، نوشت: «برخی از بازیگران زن که سال‌هاست از این عرصه دورند یا به‌خاطر ضعف به حاشیه رفته‌اند، به بهانه همدردی با درگذشت مهسا امینی، اقدام به انتشار عکس‌های ناهنجار از خود کرده‌اند.»

در حالی که اقدام اعتراضی بازیگران زن با استقبال گسترده مردم و کاربران رسانه‌های اجتماعی مواجه شده است، کیهان نوشت: «این افراد از این طریق سعی در دیده شدن و مطرح شدن نامشان در رسانه‌های زرد و فضای مجازی دارند.»

از سوی دیگر، در حالی که شمار زیادی از مردم در ده‌ها شهر ایران در اعتراض‌های چهار روز اخیر شرکت داشته‌اند و در تهران نیز، هزاران نفر پس از کشته شدن مهسا امینی، در اعتراض‌های خیابانی شرکت کرده‌اند، کیهان جمعیت معترضان در تهران را «۳۵۰ نفر» ذکر کرد.

این روزنامه مدعی شد که هسته مرکزی این اعتراض‌ها «با شرکت نزدیک به ۵۰ نفر در تقاطع خیابان وصال و بلوار کشاورز» شکل گرفت و «۳۰۰ نفر به این جمع» اضافه شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیهان در ادامه نوشت: «در اغتشاشات پراکنده هویت مهسا امینی به‌کل فراموش‌ شده و مانور از موضوع حجاب و مشخصا روسری‌سوزی، به همان شعارهای همیشگی اغتشاشات رسید و در یک جمله هر چیزی بهانه است؛ اصل نظام نشانه است.»

کیهان همچنین از بازداشت یلدا معیری، خبرنگار و عکاس، خبر داد؛ و به‌دلیل انتشار یک عکس از این عکاس در جریان اعتراض‌های دی ۱۳۹۶، نوشت: «او نقطه اتصال شهریور ۱۴۰۱ به دی‌ماه ۱۳۹۶ بود.»

شبنم فرشادجو، بازیگر سینما و تلویزیون، یکی از اولین بازیگرانی بود که با انتشار ویدیو‌هایی در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی، حجابش را برداشت.

آناهیتا همتی، بازیگر سینما و تلویزیون، نیز با استفاده از هشتگ‌هایی از جمله «نه به خشونت علیه زنان» و «کرامت انسانی» به جان باختن مهسا امینی اعتراض کرد و در یک ویدیو موهایش را تراشید.

کتایون ریاحی، بازیگر سرشناس سینمای ایران، نیز از دیگر بازیگرانی است که در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی و حجاب اجباری، حجابش را برداشت.

پرستو صالحی، بازیگر، هم که مدتی است به ترکیه مهاجرت کرده است، قتل مهسا امینی را امضای سند مرگ جمهوری اسلامی دانست و ابراز امیدواری کرد که روزی در میدان شهیاد، رفتن این حکومت را همراه با مردم به‌ستوه‌آمده جشن بگیرد.

ترانه علیدوستی، بازیگر سینمای ایران نیز  در واکنش به مرگ مهسا امینی نوشت «لعنت به این اسارت».

علیدوستی، که چندی پیش شنیده شد نامش در فهرست ممنوع‌الکارهای وزارت ارشاد است، در شرح تصویر سیاهی که منتشر کرده بود به زبان انگلیسی نوشت: «مهسا امینی دو ساعت پس از بازداشت در تهران به‌دست پلیس امنیت اخلاقی برای بدحجابی، به اغما رفت. او روز جمعه جان داد بدون آنکه کاری کرده باشد. نامش را بگویید. این حرف را پخش کنید. فراموش نکنید زنان ایرانی چه می‌کشند.»

شیوا ابراهیمی، بازیگر ایرانی، نیز در همراهی با بازیگرانی که کشف حجاب کرده‌اند، تصویری بدون حجاب از خود منتشر کرد. مریم بوبانی هم به تازگی تصویری بدون حجاب از خود منتشر کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی چهار دهه است حجاب اجباری را خط قرمز اعلام کرده‌اند و علاوه بر اجبار میلیون‌ها زن ایرانی به رعایت آن، با انواع ابزارها و تشکیلات از جمله استاد امر به معروف و نهی از منکر و گشت ارشاد، زنان ایرانی را به اتهام رعایت نکردن حجاب اسلامی بازداشت می‌کنند و کسانی چون مهسا امینی در جریان این بازداشت‌ها کشته شده‌اند.

از جمعه گذشته که مرگ مهسا امینی در بیمارستان کسری اعلام شد، زنان در شهرهای مختلف ایران روسری‌های خود را به آتش کشیده‌اند و اکنون، زنان در اعتراض‌های سراسری شهریور ۱۴۰۱ پیشتازند.