«بلوغ»؛ تصویر تازه‌ای از زنان در عربستان سعودی 

نگاه زنان و روایت داستان زنان در فیلم بسیار مهم است و به شکل ويژه در سه فیلم از این مجموعه، رابطه زن با بدنش و این که چه اتفاقی دارد برای بدن می‌افتد

عربستان سعودی تا چندی پیش تالار سینما نداشت، اما امروز به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سینما در خاورمیانه بدل شده است - ایندیپندنت فارسی

«بلوغ» عنوان فیلمی است از سینمای عربستان سعودی که پنج زن فیلم‌ساز جوان  آن را در پنج بخش ساخته‌اند و در هر یک از فیلم‌ها به موضوع تازه و ناگفته‌ای در سینمای این کشور پرداخته می‌شود و حلقه ارتباط آن‌ها، وضعیت زنان در جامعه امروز، و به‌ويژه وضعیت دختران نوجوان در آستانه بلوغ است که هر یک مشکلات خاص خود را دارند. 

این فیلم که در جشنواره‌های مختلفی چون «دریای سرخ» و «قاهره» نمایش داده شده است، با هدف حمایت از فیلم‌سازان زن و مسائل مربوط به زنان، با حمایت «جشنواره دریای سرخ» تولید شده و در سینمای عربستان سعودی با استقبال روبه‌رو شده است؛ سینمایی جوان که با سرمایه‌گذاری‌های ویژه این جشنواره، رو به رشد و شکوفایی در جهان عرب است. 

عربستان سعودی تا چندی پیش تالار سینما نداشت، اما امروز به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سینما در خاورمیانه بدل شده است. هیفا المنصور، نخستین فیلم‌ساز زن این کشور، سر و صدای زیادی در جشنواره‌های جهانی به راه انداخت و حالا پنج فیلم‌ساز جوان به نام‌های هند الفهاد، جواهر العامری، نور الامیر، ساره مسفر، و فاطمه النبوی، با ظاهرهای مختلف (برخی باحجاب و برخی بی‌حجاب) در یک نقطه گرد آمده‌اند تا هر یک به شیوه خود، روایتگر احوال زنان در جامعه باشند.

با دو تن از این سینماگران جوان درباره این فیلم به گفت‌وگو نشسته‌ام. 

جواهر العامری: در زمانه درستی زندگی می‌کنیم. 

- ایده اولیه داستان چطور شکل گرفت و چرا برای شما جالب بود که درباره این سوژه فیلمی بسازید؟

- من همیشه به این سن و سال پیچیده که در آن دختر‌ها- و حتی پسرها- شروع می‌کنند به بزرگ شدن، فکر می‌کردم و این سنی است که همه بزرگ‌ترها شروع می‌کنند به نصیحت کردن. اما غالب مواقع این نصیحت‌ها خیلی پیچیده‌اند و به درد جوان‌ترها نمی‌خورند. این می‌تواند روی این بچه‌ها تاثیر بگذارد، چون آن‌ها هنوز بچه‌اند. هر چیز مثبت یا منفی که در این مقطع رخ می‌دهد، می‌تواند همیشه با آن‌ها بماند. این بود که حرف زدن درباره این موضوع در فیلم برایم جذاب بود.

- این فیلم با پنج بخش چطور شکل گرفت و ایده اولیه از کجا آمد؟

- ایده‌ای بود از طرف جشنواره دریای سرخ. آن‌ها با بسیاری از زنان نویسنده و کارگردان تماس گرفتند و بعد شروع کردند به انتخاب از بین آن‌ها که در نهایت ما پنج نفر باقی ماندیم. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

- درباره فیلم‌های دیگران در این مجموعه اطلاعی داشتید؟ ارتباط این فیلم‌ها با هم چگونه بود؟

- وقتی که انتخاب شدیم، درباره داستان‌های هم حرف زدیم. ارتباط این داستان‌ها با هم، در مورد احساسات زنانه در هر فیلم بود. درباره خواسته‌ها، ترس‌ها و هوس‌های زنان حرف زدیم.

- تا چند سال پیش‌تر شما حتی تالار سینما نداشتید، اما حالا چندین فیلم‌ساز زن با هم فیلم ساخته‌اند...

- این را یک پیشرفت بزرگ می‌بینم؛ پیشرفتی که سال به سال بیشتر می‌شود. من در سال ۲۰۱۳ در اینجا سینما خواندم در حالیکه اینجا تالار سینما نداشت، اما باور داشتم که یک روز خواهد داشت. 

- داستان شما درباره تغییر بود، تغییر در جامعه...

- نمی‌توانم بگویم تغییر، باید بگویم پیشرفت سال به سال. این پیشرفت سال به سال در همه جا رخ می‌دهد، اما در اینجا تازه است. اول صاحب سینما شدیم، بعد زنان شروع کردند به رانندگی، حالا یک جشنواره بین‌المللی سینمایی داریم. همه چیز در یک لحظه رخ نمی‌دهد، برعکس، تدریجی است. فکر می‌کنم در زمانه درستی زندگی می‌کنیم و عجله‌ای هم نداریم.

ساره مسفر: حق انتخاب زن نکته اصلی است

- شما چطور وارد این پروژه شدید؟

- جشنواره دریای سرخ دنبال فیلمسازان زن می‌گشت و ایمیل زد که می‌خواهیم یک فیلم بلند شامل پنج قسمت بسازیم و هر کس داستانی دارد، برای ما بفرستد. ما هم فرستادیم و از بین ایده‌ها پنج تا را انتخاب کردند و ما شروع کردیم به نوشتن فیلم‌نامه و بعد ساخت فیلم. 

- چیزی که روایت‌های شما را به هم مرتبط می‌کند، وضعیت زنان در جامعه امروز شما است...

- نگاه زنان و روایت داستان زنان در فیلم بسیار مهم است و به شکل ويژه در سه فیلم از این مجموعه، رابطه زن با بدنش و این که چه اتفاقی دارد برای بدن می‌افتد، مهم می‌شود و انتخاب زن در این زمینه، نکته اصلی است. حق انتخاب داشتن، به نکته اصلی این داستان‌ها بدل می‌شود. برای من در حکم یک فیلم‌ساز، خیلی مهم بود که درباره این کشف و این انتخاب حرف بزنم. مایه اصلی این فیلم زنانگی است و هر فیلم، نگاه زنانه را درباره یک موضوع مشخص در این زمینه  بازتاب می‌دهد.

- در اپیزود شما مهم‌ترین نکته، مسئله اختلاف نسل‌ها بود؛ دو نسلی که نمی توانند با هم حرف بزنند...

- بله دقیقا... این مایه در فیلم‌های جواهر و هند هم بود: دو نسلی که می‌خواهند با هم حرف بزنند. این برای من بسیار جالب بود.

بیشتر از فیلم