گرتا تونبرگ جایزه ۴۰ هزار پوندی را رد کرد

گرتا می‌گوید تا زمانی که دولت سوئد کاری برای بحران زیست محیطی انجام ندهد، ‌جمعه‌ها به مدرسه نمی‌رود

گرتا تونبرگ در حال سخنرانی در پارلمان اروپا/AFP/Getty

گرتا تونبرگ جایزه‌ای محیط‌زیستی به ارزش ۵۰۰ هزار کرون سوئدی را رد کرد.

این نوجوان کنشگر محیط‌زیست برنده جایزه محیط‌زیستی شورای نوردیک (Nordic Council) برای سال ۲۰۱۹ شد. این شورا متشکل از ۸۷ عضو از کشورهای نوردیک است، از جمله وطن گرتا، سوئد.

این دختر ۱۶ ساله در پستی طولانی در اینستاگرام نوشت: «من تصمیم گرفتم این جایزه را رد کنم.»

او از شورا به خاطر این «افتخار» تشکر کرد ولی از مفهوم جوایز محیط‌زیستی انتقاد کرد.

این دختر دانش‌آموز همچنین گفت کشورهای نوردیک مدام از موفقیت خود در مبارزه با تغییر اقلیم تعریف می‌کنند و از سیاست‌های محیط‌زیستی ایشان انتقاد کرد و گفت آن‌ها «در واقع هیچ کاری» برای کمک به این مساله نکرده‌اند.

او گفت: «جنبش محیط‌زیست به جوایز بیشتر نیاز ندارد. چیزی که ما نیاز داریم این است که دولتمردان‌مان و افرادی که قدرت را به دست دارند به بهترین و تازه‌ترین دانش موجود گوش فرا دهند.»

«کشورهای نوردیک در سراسر دنیا شهرت خیلی خوبی درباره موضوعات محیط‌زیستی و اقلیمی دارند. به اندازه کافی از این مساله تعریف می‌شود. به اندازه کافی از کلمات زیبا استفاده می‌شود.»

«ولی وقتی نوبت به آمار واقعی آلاینده‌های ما و تاثیر سرانه ما بر محیط‌زیست می‌رسد -اگر مصرف، واردات، و همین‌طور حمل‌ونقل هوایی و دریایی خویش را نیز درنظر بگیریم- آن وقت داستان دیگری است.»

این دانش‌آموز سوئدی به تنهایی اعتراضات تغییر اقلیم خویش را از ماه اکتبر ۲۰۱۸ از جلوی مجلس سوئد کلید زد.

او گفت در روزهای جمعه از رفتن به مدرسه خودداری خواهد کرد تا زمانی که دولت سوئد با بحران مزمن محیط‌زیستی مقابله کند.

اقدام گرتا الهام‌بخش جنبشی اعتراضی در سراسر جهان بود. با الهام از وی دانش‌آموزان سراسر دنیا به نشان اعتراض در روزهای جمعه کلاس‌های خود را ترک کردند.

این دختر ۱۶ ساله که همچنین برای رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل و داووس سخنرانی کرده است، برای جایزه صلح نوبل نیز نامزد شد که در نهایت به نخست‌وزیر اتیوپی، آبی احمد رسید.

این نوجوان در ادامه پست اینستاگرام خویش نوشت: «به گزارش صندوق جهانی طبیعت و شبکه جهانی تاثیر انسان بر محیط زیست (Global Footprint Network)، ما در سوئد به نحوی زندگی می‌کنیم گویی انگار ۴ سیاره داریم. و تقریبا همین مساله درباره سایر کشورهای نوردیک نیز صادق است».

«بنابراین تا وقتی که شما در راستای یافته‌های علمی روز عمل نکرده که می‌گویند افزایش دمای فعلی کره زمین باید حداقل تا ۱.۵ یا ۲ درجه سانتیگراد کاهش یابد، من -به همراه سازمان آدینه‌ها برای آینده سوئد- تصمیم گرفتم از پذیرش جایزه محیط‌زیستی شورای نوردیک خودداری کنم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/environment/greta-thunberg

© The Independent

بیشتر از جهان