ابراهیم رئیسی در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس نیوز: نمی‌توانم به آمریکایی‌ها اعتماد کنم

رئیس دولت ایران تاکید کرد که جمهوری اسلامی بدون ارائه تضمین نمی‌تواند به مذاکرات هسته‌ای اعتماد کند

ابراهیم رئیسی: اگر معامله خوب و منصفانه باشد، برای رسیدن به توافق، جدی خواهیم بود - AFP

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، صبح روز دوشنبه ۲۸ شهریور، به‌منظور شرکت در هفتاد‌و‌هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. رئیس‌جمهوری ایران در شرایطی عازم نیویورک شد که سفرش با مخالفت‌های گسترده‌ای مواجه بود. اعتراض‌ها درباره حضور او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل نقش داشتن در کشتار زندانیان در سال ۱۳۶۷ بود. بااین‌حال، درنهایت ویزای سفر او به نیویورک صادر شد، زیرا بر اساس قرارداد ایالات‌متحده آمریکا با سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۷، دولت آمریکا موظف است امکان حضور مقام‌های رسمی کشورهای عضو در مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک را فراهم کند.

هم‌زمان با تازه‌ترین سفر رئیسی، شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفت‌وگویی را منتشر کرد که لسلی استال، خبرنگار این رسانه روز سه‌شنبه در دفتر ریاست‌جمهوری واقع در تهران انجام داده است. در این گفت‌وگو به موضوع‌هایی ازجمله تصمیم ایران برای مذاکرات هسته‌ای، تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی، اعدام‌های دهه ۶۰ و برخی مسائل مهم دیگر پرداخته شده است.

مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای
نخستین پرسش به موضوع مذاکرات هسته‌ای اختصاص داشت. خبرنگار سی‌بی‌اس نیوز از ابراهیم رئیسی پرسید که آیا شما واقعا می‌خواهید برجام را احیا کنید؟ زیرا برخی از مقام‌های آمریکایی فکر می‌کنند شما قصدی در این زمینه ندارید. رئیس دولت ایران در این زمینه پاسخ داد: «اگر معامله خوب و منصفانه باشد، برای رسیدن به توافق، جدی خواهیم بود. این توافق باید ماندگار باشد و تضمین‌هایی برای آن وجود داشته باشد. اگر تضمینی وجود داشت، آمریکایی‌ها نمی‌توانستند از توافق خارج شوند. آمریکایی‌ها عهد خود را شکستند و یک‌طرفه این کار را کردند، بنابراین قول دادن بی‌معنی است».

رئیسی در پاسخ به این‌که آیا منظورتان این است که نمی‌توانید به آمریکایی‌ها اعتماد کنید؟ گفت: «ما نمی‌توانیم به آمریکایی‌ها به دلیل رفتاری که قبلا از آن‌ها دیده‌ایم اعتماد کنیم. به همین دلیل است که اگر تضمینی وجود نداشته باشد، اعتماد وجود ندارد.» رئیس‌جمهوری ایران در ادامه ادعا کرد که جمهوری اسلامی انرژی هسته‌ای را به دلایل صلح‌آمیز و مصرف در پزشکی، کشاورزی، نفت و گاز می‌خواهد. او در پاسخ به این‌که شواهدی پیدا شده است که ایران قبلا روی ساخت بمب اتمی کار می‌کرده، گفت: «ما چندین بار به این ادعاها پاسخ داده‌ایم. چنین ادعاهایی بی‌اساس‌اند. جمهوری اسلامی ایران بارها گفته است که داشتن سلاح هسته‌ای در دکترین ما جایی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امکان تبادل زندانیان فراتر از مذاکرات برجام
در بخش دیگری از این گفت‌وگو، خبرنگار از ابراهیم رئیسی پرسید که آیا اگر توافقی میان ایران و آمریکا وجود داشته باشد، با آزادی چهار آمریکایی بازداشت‌شده در ایران موافقت می‌شود؟ ابراهیم رئیسی پاسخ داد: «اتباع ایرانی نیز در داخل آمریکا زندانی‌اند. این افراد تنها به این دلیل در آنجا زندانی شده‌اند که سعی در دور زدن تحریم‌ها داشتند. ما به آمریکایی‌ها گفته‌ایم که می‌توانیم در این مورد با آن‌ها صحبت کنیم. این گفت‌وگو می‌تواند جدا از مذاکرات هسته‌ای انجام شود. این یک موضوع بشردوستانه و قابل مذاکره است که می‌تواند بین دو کشور انجام شود.»

رد دیدار دوجانبه با جو بایدن
رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا در جریان حضور در سازمان ملل، گفت‌وگویی رودررو با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد داشت؟ گفت: «فکر نمی‌کنم که چنین دیداری اتفاق بیفتد، زیرا دیدار یا مذاکره مستقیم با آمریکا را دارای فایده نمی‌بینم.» او همچنین در پاسخ به این‌که چه تفاوتی میان حکومت ترامپ و بایدن قائل است، گفت: «حکومت جدید در آمریکا ادعا می‌کند که با شیوه حکمرانی ترامپ متفاوت است، آن‌ها پیام‌هایی هم به ما داده‌اند، اما آنچه در عمل دیده‌ایم این است که تفاوتی میان آن‌ها به چشم نمی‌خورد.»

رئیسی همچنین تحریم‌ها علیه ایران را ظالمانه دانست و گفت: «این تحریم‌ها ظلم به مردم ایران است. برای ما مهم است که تحریم‌ها برداشته شود. بله، می‌توانند برای ما محدودیت و مشکل ایجاد کنند، اما تعدادی از کشورها در حال تحریم‌اند. این رویکرد جواب نمی‌دهد. با این کار آن‌ها به هم نزدیک‌تر و متحدتر می‌شوند. این امر تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر می‌کند.»

اعدام‌های دهه ۶۰، هولوکاست و موجودیت فلسطین
لسلی استال در ادامه از رئیس‌جمهوری ایران درباره نقش داشتن در اعدام‌های دهه ۶۰ پرسید. او خطاب به رئیسی گفت: «شما در گروهی شرکت داشتید که مسئول اعدام بیش از پنج هزار مخالف سیاسی بود. آیا از این اقدام پشیمانید؟» ابراهیم رئیسی پاسخ داد: «چه دلیلی می‌توانید برای این موضوع ارائه دهید؟ این‌ها فقط ادعاهایی است که از سوی اعضای یک گروه تروریستی مطرح شده است. هرکس در ایران مرتکب جرمی شود در دادگاه‌های رسمی محاکمه می‌شود و به خاطر کاری که انجام داده است مجازات می‌شود. آن‌ها مردم را ترور می‌کردند و اتفاقی که برای آن‌ها افتاد دقیقا متناسب با کاری بود که انجام دادند.»

پرسش بعدی به هولوکاست اختصاص داشت. رئیسی در پاسخ به این‌که «آیا شما معتقدید هولوکاست اتفاق افتاده است و شش میلیون یهودی سلاخی شده‌اند؟» گفت: «وقایع تاریخی باید از سوی محققان و مورخان بررسی شود. نشانه‌هایی وجود دارد که این اتفاق افتاده است. اگر چنین است، اجازه دهند بررسی و تحقیق شود.» او در مورد حق موجودیت اسرائیل نیز گفت: «این مردم فلسطین‌اند که واقعیت دارند. آن‌ها افرادی‌اند که مجبور به ترک خانه و سرزمین خود شدند. آمریکایی‌ها از این رژیم دروغین در آنجا حمایت می‌کنند تا ریشه دوانده و در آنجا مستقر شود.»

رئیسی در واکنش به این گفته خبرنگار که «مراکش، بحرین، سودان و امارات متحده عربی همگی اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اند و گفته می‌شود که عربستان سعودی نیز مستقیما با اسرائیل گفت‌وگو می‌کند» گفت: «اگر دولتی با رژیم صهیونیستی دست بدهد، در جنایات آن‌ها شریک است و به ایده فلسطین از پشت خنجر می‌زند.»

انتقام خون قاسم سلیمانی
لسلی استال در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع قاسم سلیمانی پرداخت و گفت که «شما قول انتقام کشته شدن سردار سلیمانی را از دولت آمریکا داده‌اید. آیا قصد دارید با ترور مقام‌های دولت ترامپ انتقام بگیرید؟» ابراهیم رئیسی در پاسخ گفت: «کاری که دولت وقت آمریکا به دستور مستقیم ترامپ برای ترور قاسم سلیمانی انجام داد، یک جنایت شنیع بود. ما خواهان اجرای عدالتیم. این موضوع را فراموش نمی‌کنیم، هرچند که قرار نیست همان اقدام‌ها را عینا تکرار کنیم.»