ده‌ها تن از وابستگان به طالبان جایگزین کارمندان شرکت‌های مخابراتی «افغان تیلیکام» و «سلام» شدند

برکنارشدگان از تبار تاجیک، هزاره‌تبار، ازبک‌تبار، و دیگر قوم‌های غیر‌پشتون بوده‌اند

۱۵۰ تن از افراد مسلکی شرکت‌های مخابراتی افغان تیلیکام و سلام که اخراج شدند، تاجیک بودند-  AFP/Wakil Kohsar

منابعی در شرکت‌های مخابراتی «افغان تیلیکام» و «سلام» درکابل می‌گویند که طالبان دو هفته پیش حدود ۱۸۰ کارمند آنها را برکنار کرده‌اند.

به گفته این منابع، بیش از ۱۵۰ تن از افراد برکنارشده از تبار «تاجیک»، و ۳۰ تن دیگرشان افراد هزاره‌تبار، ازبک‌تبار، و دیگر قوم‌های غیر‌پشتون بوده‌اند. گفته می‌‌شود که به جای این ۱۸۰ تن، جنگجویان و افراد نزدیک به مقام‌های طالبان استخدام شده‌اند.

منابع فوق می‌افزایند که این برکناری‌ها هنگامی انجام شد که در راس این دو نهاد بزرگ دولتی که اکنون وابسته به طالبان است و ریاست واحدی دارد، افراد طالبان قرار گرفتند.

طبق اسناد و مدارکی در مورد نحوه اداره این شرکت‌ها، تقریبا تمامی سمت‌های بالا در این دو شرکت مخابراتی، به افراد طالبان و وابستگان به یک تبار اختصاص یافته است.

فهرست کارکنان این شرکت‌ها و مشخصات کارکنانی که به تازگی منصوب ‌شده‌اند، نشان می‌دهد که شماری از آنان اعضای خانواده‌های و نزدیکان مدیرکل این شرکت‌ها، و بقیه نیز افراد نزدیک و وفادار به او و مقام‌های دیگر طالبان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی احمد سامند، مدیرکل این شرکت‌ها، هارون، رئیس عملیاتی بیسیم (از اقوام همسر مدیرکل)، مسئول پروژه‌های شرکت (پدر همسر مدیرکل)،  شهزاده حسین عزیزی، معاون شرکت، مدیران امور اداری و مالی، رئیس تکنیکی بیسیم، حسیب‌الله، رئیس منابع انسانی، گلنواز ملک، رئیس بخش بازاریابی خدمات کابلی، رئیس عملیاتی بخش کابلی، رئیس تضمین کیفیت، مدیر خدمات، مدیر فروش، مدیران بخش‌های تضمین کیفیت، تدارکات، خدمات ماهواره، مدیر کنترل داخلی، رئیس دفتر، مدیر امور مالی و اداری، مدیران هفت منطقه و تمامی مدیران و کارمندان مدیرعامل‌ها و ریاست منابع انسانی، همه به تبار«پشتون» وابسته‌اند.

این عزل و نصب‌های تبعیض‌آمیز هنگامی رخ داده است که به گفته منابع خبری، بسیاری از کارمندانی که از کار برکنار شده‌اند، غیرنظامی و دارای تخصص بوده‌اند.

پس از برگشت دوباره طالبان به قدرت، مشاغل شمار زیادی از نهادهای اداری غیرنظامی و غیرسیاسی با افراد و جنگجویان طالبان پر شده است که هیچ‌گونه تخصصی در آن زمینه‌ها ندارند، و کارکنان متخصصی که سال‌ها دراین زمینه‌ها تحصیل کرده‌اند و به تخصص و تجربه لازم دست یافته‌اند، از این نهادها اخراج شده‌اند.

این در حالی است که در یک سال گذشته که طالبان بر افغانستان تسلط یافته‌اند، ده‌ها هزار نیروی نخبه و تحصیل‌کرده نیز به علت تهدیدها و نبود امکان کار، افغانستان را ترک کرده‌اند و راه مهاجرت درپیش گرفته‌اند.

بیشتر از جهان